Eplesnegle som flyter rundt..

Jeg kjøpte 4 eplesnegler i går, 3 av de beveger seg rundt i akvariumet mens den siste ligger og flyter i toppen av akvariumet..
Meiner jeg har lest et sted at det ikke er unormalt at de flyter rundt i akvariumet, at de rett og slett bare går i dvale for en stund.
Hvordan kan jeg finne ut om den er død eller er i dvale?..
Hvis den er død regner jeg med at det begyner og lukte vondt..
Og hvor mye bør jeg senke vannstanden i akvariumet for at de skal få lagt egg?..
Stemmer at enkelte eplesneiler kan begynne å flyte i karet, uten at dem er døde. Dette er rett å slett en mekanisme for å forflytte seg raskt og effektivt.

Døde sneiler vil lukte deretter, så det er lett å finne ut om den lever eller ikke.

Om du har ett vanlig armatur, med 3-6cm luft fra topp til vannflate, er dette mer enn nok til at sneilene får lagt fra seg eggklasene sine
Burde jeg tilsette noe kalk eller noe i vannet så sneglehusene holder seg harde?.. Eller har det ikke så mye og si..
Jeg har de i en 60L med 10 sandsnegler også skal jeg ha noen endlers oppe der.
Har sett at noen annbefaler og ha kalkholdig stein oppi der eller legge noen skjell oppi der.
Jeg har planter, røtter og biltema sand oppi der.
Sneilene trenger en god del kalsium for å bygge huset sitt, så en viss Gh og Kh bør være i vannet for at dem skal få sterke hus.
Gh bør etter min mening aldri komme under 7, og Kh bør være på minst 3. Ved høye konsentrasjoner av Co2 i vannet, bør Kh økes slik at Ph ikke faller under 7.

Skjell vil øke både Gh og Kh, men det er ofte litt slit å finne den rette mengden, slik at verdiene havner der man ønsker det.
Selv bruker jeg gips for å tilføre Kalsium i vannet (har en del planter, og tilsetter derfor også magnesiumsulfat, ca 20% av mengen gips), samt bikarbonat (Natron) for å øke Kh.
eplesnegle
www.applesnail.net så finner du alt du trenger å vite om eplesnegler
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap