- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Fanger og spiser reker yngel?
Fanger og spiser reker yngel?
Hadde 4 platyyngel sammen med amarino reker (5 stk) og 1 viftereke. Viftereka er vel ganske uskyldig, men det er den andre sorten jeg lurer på.
I begynnelsen av uka forsvant den siste yngelen enda den var over 1 mnd gammel og den så tykk,aktiv og fin ut.
Vet at reker er flinke renovatører, men fanger de levende yngel å?
Det er greit å vite om jeg må unngå å ha yngel oppi sammen med dem.
Er det noen som vet?
I begynnelsen av uka forsvant den siste yngelen enda den var over 1 mnd gammel og den så tykk,aktiv og fin ut.
Vet at reker er flinke renovatører, men fanger de levende yngel å?
Det er greit å vite om jeg må unngå å ha yngel oppi sammen med dem.
Er det noen som vet?
Postet 23.04.06 kl 13:13
Endret: 23.04.06 kl 13:14
Postet 23.04.06 kl 13:19
Håvard Støre AndresenMener du Amanoreke? De spiser ikke platyyngel med mindre de er sjøldaue.
Ja, min feil, mente amanoreke.
Ok, da er de bare flinke reingjørere. Må ha en skikkelig opprensking over helga med slamsuging. (Venter kirsebærreker! gleder meg)
Har vært mye foring og minimalt med slamsuging, også pga klekking av eplesnegler der.
Kan være medvirkende årsak til frafall av yngel.
Postet 23.04.06 kl 16:28
Postet 23.04.06 kl 19:21
Ikke slamsuging.. ja vel
,så slipper jeg det. Hadde nok tatt en skikkelig omgang med slamming har det ikke vært for din kommentar. Det er en tid siden det er slamsugd. Kun 30 liter, ikke så lett å komme til.
Da er det bare å få opp fisken, men la slammet være. Enklere kan det vel ikke bli.
Har en liten rot her i tillegg til planter. Trenger reker røtter? Bør jeg fortsette å ha den her?
Ser jo at de sitter på den og den gir jo gjemmesteder.
Da er det bare å få opp fisken, men la slammet være. Enklere kan det vel ikke bli.
Har en liten rot her i tillegg til planter. Trenger reker røtter? Bør jeg fortsette å ha den her?
Ser jo at de sitter på den og den gir jo gjemmesteder.
Postet 23.04.06 kl 20:42
Postet 24.04.06 kl 01:05
Jeg må tilstå at jeg aldri har slamsugd 19 literen der mine Kirsebær reker bor... det er nok av snegler der som tar seg av matrester, og evt bæsj kan plantene suge opp næring fra.
Det er forbausende, men karet ser ut til å fungere strålende uten annen innblanding fra min side enn et vannbytte i ny og ne.
Jeg har aldri hatt alger der, og det tar jeg som et tegn på at "det fungerer" - altså ikke overskudd av avfallsstoffer i vannet. Det ville fort vist seg i form av alger. Jeg antar det er 6-7 mnd siden karet ble satt opp. Og ikke en eneste slamsuging
Og siden jeg så reke-babyer der her om dagen, så blir det ihvertfall ingen slamsuging nå. Jeg liker tanken på at det yrer og gror på egenhånd i et slikt kar Det er ingen fiskebelastning å snakke om der, kun en håndfull (tror det er bare 4-6 stk) Ancistrus-yngel der, og de er bare 2-3 cm.
Det er forbausende, men karet ser ut til å fungere strålende uten annen innblanding fra min side enn et vannbytte i ny og ne.
Jeg har aldri hatt alger der, og det tar jeg som et tegn på at "det fungerer" - altså ikke overskudd av avfallsstoffer i vannet. Det ville fort vist seg i form av alger. Jeg antar det er 6-7 mnd siden karet ble satt opp. Og ikke en eneste slamsuging
Og siden jeg så reke-babyer der her om dagen, så blir det ihvertfall ingen slamsuging nå. Jeg liker tanken på at det yrer og gror på egenhånd i et slikt kar Det er ingen fiskebelastning å snakke om der, kun en håndfull (tror det er bare 4-6 stk) Ancistrus-yngel der, og de er bare 2-3 cm.
Postet 24.04.06 kl 01:39
Endret: 24.04.06 kl 01:40
Slem kloreke!!
Må bare fortelle en skrekk historie som gir meg lyst til å koke alle klorekene og ha de på loff med majones.
Slapp mine skjønne neongoby i karet, den ene var nok litt fortumlet. Og før den rakk å summe seg (straks den traff bunnen egentlig) kom en svær kloreke og tok den!!
Den hadde ikke sjans til å komme seg løs, og døde temmelig fort.
Gjett om det kom masse sinnsyk bannskap over kloreka!!
*banner litt til*
Postet 24.04.06 kl 11:05