brakkvann

Hvor mye salt skal det være i karet for at det kalles brakk vann??
Brakkvann er egentlig et vidt begrep, og er alt fra 5-25 promille.
Ved å tilsette 1 g salt til 1 liter vann, får du 1 promille i vannet. Tilsetter du 5 g salt pr liter, får du 5 promille osv. Pass på å røre ut saltet skikkelig før du tømmer det i akvariet.

Du bør sjekke opp hvor høy promille kula di foretrekker!
takk skal du ha, vet dette men fant ikke lappen hvor "formelen" stod : )
Hei Anette.

Brakk og saltvann måles vanligvis med et hydrometer.
Det får du kjøpt for under en hundrelapp.
Den vanligste måleenheten for saltinnhold i vann er salinitet,
på engelsk kalt SG (specific gravity) og denne er et uttrykk for vannets tetthet.
Ferskvann måles til 1.000,
brakkvann vil dermed ha oppstått ved et måleresultat på 1.001.
Grensen for at brakkvann er blitt til saltvann er mer diskutabel,
men defineres oftest mellom 1.018 og 1.026.

De fleste "sanne" brakkvannsfisker skal ha en salinitet på 1.002 til 1.006.
De fisker som kun formerer seg og vokser opp i fersk og brakkvann (som for eksempel Grønn Kulefisk, Månefisk og Argus) skal ha gradvis høyere salinitet etterhvert som de blir større, for så å gå i saltvann som voksent individ.

Svarer gjerne hvis du har flere spørsmål.

Mvh

Woland
Til Woland
Hei.
Har planer om å begynne med kulefisk(grønn) i et 128 liter karr. Men er usikker på det med saltvann/brakkvann.
Før så hadde jeg saltvann og brukte da såkalt skummer-men holder det å bruke vanlig pumpe/filter som man bruker i ferskvanns karr??
Og hvor bør jeg begynne med vannet? Mener skal den først gå i ferskvann å så sakte men sikkert øke salt innholdet? Og hvor bør jeg stoppe på mengden salt mener jeg?
Har igjen noen kilo salt fra den gangen jeg drev med saltvann, og det er vel et ypperlig salt å bruke, eller?? Har også hydrometer.

Synes spesielt den grønne kulefisken er rå fin, men hvordan trives plantene i saltvann?
Tenker også litt på dvergkule fisken, lurer da på dine erfaringer med å ha flere inndivider i f.eks 128 literen. Synes det blir kjedelig med 2-3 cm fisk i 128 liter.
Og hva gjør man for åholde algeveksten i sjakk i et kulefisk akvarium??
Mange spørsmål, fra en som virkelig har lyst på kulefisker.
Kan vel svare på litt av dette, selv om det er stilet til Dr. kulefisk

Har selv en grønn kulefisk, som jeg trodde var en 8-tallskule, til jeg begynte å studere bilder. Saltmengden ble derfor noe økt, uten at jeg merker vesentlig forskjell på fisken.
Min er vel 4 cm, og jeg har nå en SG på ca 1,008. Denne vil jeg selvsagt øke gradvis, til jeg er på 1,020 når fisken er så og si voksen. Regner med at dette blir høvelig riktig.
Siden saltmengden er såpass liten ennå, er det null poeng med å ha en skummer, har forstått det slik at denne ikke vil ha noen effekt før vannet blir vesentlig saltere. Har to stykk innvendige filtre i det karet jeg har kula i, en fluval+2 som har fått skikkelig svamp i stedet for de to pinglesvampene den ble levert med.
I tillegg har jeg en tetra in800, som er modda den og. Har efisubstrat i denne, i stedet for svamp.

Saltet du har fra saltvannsdagene er sikkert helt OK, men om det er av de typene som skal fremme koraller og annet liv, er jeg mere usikker...

I karet mitt har jeg forsøkt meg med flere typer planter, de fleste bukker under så det hyler etter.
Imildertid er det ett par vallisneriaarter jeg har hatt suksess med, har v. americana (gigantea), denne ser ut til å trives. Har også v.spiralis "Tiger", men denne er mer skrall i veksten...

Alger er i alle fall hos meg ett kjedelig kapittel. På tross av 50% vannbytte annen hver dag, vokser grønnalgene\BGA med rekordfart, og det meste er dekket (også plantene) i løpet av ett par uker.
Er bare å begynne å vaske stein og røtter, og slamme brutalt da
Takker for infoen Frank-blir litt usikker på 8 talls kula når man ikke kan ha algespisende vesener.
Men vis jeg går for dverg kulefisker, da bør jeg vel kunne ha noen algespisende inndivider, eller? Itilfelle hvilken alge spisende vesner kan jeg evt bruke i et dverg kule fisk karr?
Og hvor mange mener dere jeg kan ha av dvergen i et 128 liters karr?

Men det er jo 8 tall kule jeg helst vil ha, men er veldig kresen i henhold til alger og da blir det kanskje umulig?? Eller hva sier du Woland?
Ken Myrseth
Hei. Har planer om å begynne med kulefisk(grønn) i et 128 liter karr. Men er usikker på det med saltvann/brakkvann. Før så hadde jeg saltvann og brukte da såkalt skummer-men holder det å bruke vanlig pumpe/filter som man bruker i ferskvanns karr??


Hei Ken.
Du trenger ikke skummer før saliniteten nærmer seg 1.018.
Vanlig filter duger fint, men det lønner seg å overfiltrere kraftig.
Kulefisker griser og driter masse. Jeg anbefaler dobbel filterkapasitet.


Ken Myrseth
Og hvor bør jeg begynne med vannet? Mener skal den først gå i ferskvann å så sakte men sikkert øke salt innholdet? Og hvor bør jeg stoppe på mengden salt mener jeg? Har igjen noen kilo salt fra den gangen jeg drev med saltvann, og det er vel et ypperlig salt å bruke, eller?? Har også hydrometer.


Du skal matche forholdene fisken har gått i når du kjøpte den.
Det viktigste å tenke på er at akvariet er innkjørt.
Kulefisker er ekstremt følsomme for ammoniakk og nitrit.
De nyttige (nødvendige) bakteriene i akvariet dør ved mye salt i vannet, og du må derfor bruke hydrometeret nøye.
Grunnformelen er at variasjoner i SG på over .002 dreper de nyttige bakteriene før en ny kultur (som tåler saltet) har fått etablert seg.
Resultatet er at biotopen "kræsjer" med nitritsjokk og fiskedød som resultat.

Hvor salt vannet skal være kommer an på kulefiskens størrelse.
Hvis man starter med ferskvann i et innkjørt akvarium kan man øke SG med .002 hver 14 dag inntil man har den ønskede salinitet.
SG varierer med temperatur. Det er derfor viktig at vannet i akvariet og brakkvannsmixen har samme temperatur ved måling.
Saltmix til saltvannsakvarium er utmerket til å lage brakkvann av.



Ken Myrseth
Synes spesielt den grønne kulefisken er rå fin, men hvordan trives plantene i saltvann?


Planter tåler salt dårlig.
Det finnes endel planter som er salttolerante, men som grunnregel kan man si at planteliv dør ved en SG på .006.
Veksten stopper ved SG .004.
I brakkvannssammenheng kan man ikke regne med annet enn ALGER.
Men de trives godt...

Her kan du finne en god artikkel om dette:





Ken Myrseth
Tenker også litt på dvergkule fisken, lurer da på dine erfaringer med å ha flere inndivider i f.eks 128 literen. Synes det blir kjedelig med 2-3 cm fisk i 128 liter.


Har ingen personlig erfaring med dvergkuler (som forøvrig er 100% ferskvannsfisk), men vet at de kan holdes i gruppe.
Hold øye med finnebiting, iltre små jævler...


Ken Myrseth
Og hva gjør man for å holde algeveksten i sjakk i et kulefisk akvarium?? Mange spørsmål, fra en som virkelig har lyst på kulefisker.


Sørger for at biotopen er så sunn og balansert som mulig.
Og skraper alger...

Mvh

Woland
Hei Frank.

Pussig...
Jeg sliter med BGA i ferskvannsakvariene mine, men har aldri hatt det i brakkvannet.
Skal vi bytte?

Det er forøvrig lønnsomt å buffre akvariet for stabil ph.
Jeg bruker knust korall som substrat, med gode resultater.

Denne planten fra Tropica er den som har vist seg "tøffest" i mitt brakkvannskar.
Microsorum pteropus ''Philippine'', pen er den også...

[External Image]
Syntes også at det er pussig at BGA-en trives såpass godt som den gjør, spesielt siden en god kur mot denne er salt
Er ikke 100% sikker på at det er BGA, men den både ser ut som BGA og oppfører seg slik.

Buffrer selv vannet med bikarbonat, men blir nok å gå over til koraller etterhvert som behovet for større kar kommer (grønn kulefisk trenger jo litt plass for å vokse seg stor på).

Skal prøve planten du linker til, alt må jo prøves

Forresten, vet du om man kan ha flere grønne kulefisker i samme kar, eller blir dette helt kaos?
BGA finnes for alle typer vann, også saltvann...
Livskraftig organisme!

Du kan forsøke flere Grønne kulefisker i samme kar.
De må være av samme størrelse og du bør ominnrede akvariet før du innfører fiskene samtidig.
Svært territorial fisk.
Noen ganger går det bra, noen ganger ikke.
Kommer an på temperamentet til den individuelle fisk.

Mvh

Woland
eeeh
kan henne jeg ikke har fulgt med men hva er BGA?? :£
Jacky
eeeh kan henne jeg ikke har fulgt med men hva er BGA?? :£


BGA= BlåGrønneAlger
Egentlig er det ikke en alge i det hele tatt, men en gruppe bakterier som ser ut som alger. De kalles Cyano-bakterier, og dukker opp i svært næringsrikt vann.

Det er potensielt giftig i større ansamlinger, blant annet anbefales det ikke at man bader i innsjøer med BGA (det ligger ofte skyllt inn langs kantene, og vannet er blågrønt og ugjennomsiktig, så det er ikke særlig appetittelig å bade der heller....) Hunder som har hoppet i slikt vann har blitt forgiftet, leste jeg i en brosjyre på apoteket.
mona o
[QUOTE=Jacky]eeeh kan henne jeg ikke har fulgt med men hva er BGA?? :£


BGA= BlåGrønneAlger
Egentlig er det ikke en alge i det hele tatt, men en gruppe bakterier som ser ut som alger. De kalles Cyano-bakterier, og dukker opp i svært næringsrikt vann.

Det er potensielt giftig i større ansamlinger, blant annet anbefales det ikke at man bader i innsjøer med BGA (det ligger ofte skyllt inn langs kantene, og vannet er blågrønt og ugjennomsiktig, så det er ikke særlig appetittelig å bade der heller....) Hunder som har hoppet i slikt vann har blitt forgiftet, leste jeg i en brosjyre på apoteket.
oki
BGA er ikke nødvendigvis giftig, enkelte typer er det.
Man bør derfor være på vakt og ikke tillate at det oppstår mengder i akvariet.

Samtidig skal man være takknemlig for at bakterien eksisterer da den står for store deler av jordklodens produksjon av oksygen.
Dette er fotosyntese på sitt mest effektive.

Mvh

Woland
Takker for all infoen Woland-så nå går jeg i tenke boksen, og finner ut om det blir grønn kulefisk eller flere dverg kulefisker.
går dvergkuler i et 60 liters kar med kuhliål, ancistrus, kardinaler og reker?? de er så tøffe!!!
Jacky
går dvergkuler i et 60 liters kar med kuhliål, ancistrus, kardinaler og reker?? de er så tøffe!!!


Ancistrusen går bra.
Kuhli, kardinal og reker = mat.

Mvh

Woland
Woland, vet du om Instant Ocean Reef Crystals er noe bedre å bruke til brakkvann enn vanlig Instant Ocean?
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Olsen
Reklame for plussmedlemskap