Lurer på...?

Jeg har en grønn kulefisk. Har et par ganske skarpe lavastein i karet, og lurer på om kulen kan ta skade av dette? Eller om huden er så tykk at det går greit..? Eller bør jeg ta ut disse, og erstatte med noe annet? (som f.eks??)

Jeg vet at kulene går over i saltvann når de blir eldre, og er det ikke koraller der som er ganske skarp? Eller er de ikke i nærheten av dem?

takker for svar
Fisker kan fort skade seg på lava stein-så jeg mener den er uegnet til akvarium, selv om det selges tonnevis til det formålet.

Men ikke har jeg greie på kulefisk, så jeg vet ikke om den svømmer mye "inni"/rundt lavasteinene. Men hadde selv tenkt å ha lavasteien i malle karret mitt, men valgte heller vanlig stein, som ikke har skarpe kanter.
Om det er fare for at fisken kan skrape seg på kantene, ville jeg uten tvil fjernet steinen. Du ser best adferden til denne fisken, er den mye i kontakt med steinen, ville jeg byttet steinen med glattere elvestein.

Har selv også som Ken valgt bort lavastein fra mine kar, og kjører heller med stort sett kun glatte, fine steiner. Minimal fare for kjedelige hendelser
Okei. Da tar jeg dem ut av karet. Takk for svar!!
En liten ting til...hehe;

hvordan holder dere ph og hardheten høy? Tilsetter dere noen form for kalk i vannet?

Ph bufrer jeg med å bruke bikarbonat i vannet (natron er ett eksempel på bikarbonat). 1 gram pr 10L, øker Kh med 10 hos meg. Bikarbonat kan ikke løfte Ph til mer enn 8,3, så det er ett ypperlig, og rimelig produkt for å bufre Ph.

Hardheten øker jeg med gips (vanlig hobbygips), Trenger vel dobbelt så mye som av bikarbonatet for samme økning.

Men siden det her er snakk om brakkvann, vil du få noe buffring fra saltet (om du da ikke bruker vanlig matsalt, eller billigste sort saltvannsakvariesalt). Du må nok derfor måle deg frem til hvor mye du trenger for å få ønskede verdier. Prøv deg frem utenfor akvariet!
Vil bare si ifra at det er ikke alle kulefisk som er brakkvannsfisk (altså, starter med ferskvann og blir saltvannsfisk når de blir eldre) noen er rene saltvannsfisk og andre er rene ferskvannsfisk.
Puffy:

hvilken andre fisker har du sammen med den grønne kulefisken din?
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap