Kulefisk i Tanganyikasjøen?

Er det noen som vet hvilken kulefisk det er som lever der? Kikket på et NG opptak fra Lake Tanganyika, og der viste de en type kulefisk som har vært der siden før ciklidene kom. For å unngå å bli spist blåste den seg veldig opp, og den har giftig galle, så den som evt. spiser den vil dø, som en liten hevn Det er og en type krabbe i sjøen. Noen som vet om en kan få tak i disse?
Ut i fra info på "the pufer list", stammer T. mbu fra Tanganyika
Om det er denne du tenker på vet jeg ikke, men den blir diger (76cm kule er kult)
Som du ser av linken, trenger den plass, mye plass!
Vil tro at det er ciklidene som er utsatt for å ende som føde, og ikke denne

Dette med giften er helt vanlig til kulefisk å være. Giftig som bare fy, og ingen botemiddel mot giften finnes.
Vil tro at om jeg eter en liten kulefisk, er jeg ganske snart dau...

Har vært borti at det finnes 7 ulike arter krabbe fra sjøen, samtlige er endemiske. Alle er i familien Platythelphusidae
Linken her viser vist noen som ikke er oppgitt andre steder, men men
Takker Frank
Det var nok den jeg lurte på ja. Et skikkelig kulebeist. De er utrolig stilige, men noe stor for karet jeg skal ha opp ja. Morsomt var det å se på den.
Hva med størrelse på disse krabbene? Og er det mulig/lovlig å ha dem i akvarie?
Skulle vel stilt dette spørsmålet under snegler/skalldyr kanskje.
Krabbene er nok ikke ulovlige her til lands, men å få tak i den er jo mildt sagt ett annet kapittel... Ut fra det lille jeg har sett på nettet, har ingen sett snurten av disse i handel i Skandinavia (har ikke lagt merke til resten av verden).

Når det gjelder størrelsen på krabbene, har jeg ikke greid å finne ut noe om akkurat det Generelt lite info om disse skapningene på nettet
Kunne heller ikke finne noe på nett om krabbene. Synd, for det kunne vært artig å ha noen sammen med ciklidene. Får nok bare slå det fra meg inntil videre ihvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap