Colomesus Asellus

Jeg fikk nettopp to små kulefisker i går. Etter å ha gjort klar vannet, putta jeg dem oppi. Ser ut som de trives men jeg synes de svømmer litt for mye frem og tilbake langs "veggen" på akvariet. Hva burde jeg gjøre? Ha inn flere dekorasjoner?

Jeg prøvde å mate dem med sandsnegler i går...og det såikke ut som de var interesserte. Etter en stund brukte jeg litt tråd for så å dra i den slik at sngelen så litt mer fristende ut. De ville fortsatt ikke ha den. Litt redd for at tenna dems blir altfor store. Men de likte reker. Tips til hvordan jeg kan få dem til å spise sngeler?
Har lest at sandsnegler er noe man ikke bør gi til kuler.
Dette er fordi formen på skallet gjør det utrolig solid og kulen kan knekket kjeven når den prøver å knuse snegleskallet.
Sneilens størrelse bør ikke være større enn øyet på fisken. Vet ikke hvor store fiskene dine er, men forsøk med mindre sneiler, og sneiler som er lettere å knuse skallet på. Sandsneiler er som Sondre sier, ikke spesielt egnet til små kuler
Ser at du fikk dine nye fisk i går.

Jeg opplever som oftest at nye fisk ikke spiser noe særlig det / de første døgnene. Så mine fisk får være i fred ei stund slik at de venner seg til de omgivelsene sine. Da slipper jeg masse fôr i vannet eller på bunnen som ikke blir spist opp.

Så starter jeg forsiktig med forskjellig fòr for å trigge fiskene til å begynne å spise igjen.

Ville nok ikke stresset så mye med fisk som jeg har hatt i et døgn.

I forhold til snegler og kulefisk, så er det slik som Frank sier at noen hevder at kulefisk ikke spiser snegler som er større enn øyet, men jeg har opplevet at mine dvergkulefisk "slurper" i seg større snegler.
Har du sansnegler i karet så bør du forsøke å fjerne disse. Som noen før meg har sagt så kan kulefisken skade seg på disse sneglene. Prøv å få tak i andre typer snegler som den kan spise.

Prøv å gi snegler som er små nok til at den kan spise den med skallet på. Større snegler kan bli "slurpet" som noen her sa og det er ikke veldig bra siden den da ikke gjør noe for å hindre veksten på tennene.

For å få satt igang lysten på snegler kan det være greit å knusen en snegl eller to mot glasset slik at de "lukter" mat.

Leste at sneglene ikke skulel være større en øynene dems. Skal kjøpe en botia for å bli kvitt resten av de jeg ikke fikk opp. De botiane jeg har lest om har sånn ca. samme vannforhold som disse kulene. har du forslag til botia så klikk -> http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1033&thread_id=13654&sr=1
Fikk beskjed at jeg burde heller mate dem med posthornsnegler. De måjeg også skaffe i morra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap