Kulefisk tips

Kjøpte meg et par C. Asellus på lørdagen og trenger noen tips. Jeg harlestom kulefisker og sånt men det er en ting jeglurer på. Kulefisker tåler ikke Nitrit og Ammonia . Jeg sjekker vannforholdet konstant. Har bare kjøpt meg NO2 test. Kan det være fare for for mye NO3 når det nesten ikke er NO2 i vannet? Eller kommer som regel NO2 og NO3 samtidig og øker i takt med hvernadre? En annenting. Jeg har hatt vannet i akvariet nå for 2 uker (måtte vente en uke før jeg kjøpte fisk). Lurer på om jeg burde skifte vann 2 ganger i uka eller bare skifte når fiskene har behov for det. Nitrittesten viser fortsatt gulfarge, sombetyr at det nesten ikke er nitrit i vannet.

Jeg lurer også på hvor fort tennene til C. Asellus vokser. Har gitt dem noen snegler jeg har fått fra dyrebutikken. Har allerede bestilt snegler og hartenkt til ålage min egen sneglefabrikk. Er det stor fare for at kulefisken må venter 1-2 dager for å få snegler. Vil slippe å bedøve fisken da jeg enda er nybegynner.

Synd å si det, nybegynner i akvarieverden med kulefisk... tja det kan gå bra, men sjansen for å tryne er tilstede... Det viktigste er å skifte vann jevnt og trutt. 50 % i uka er minimum av hva jeg skifter. Jeg tar litt hver dag og passer tempraturen. Om kulene har et par dager uten snegler er ikke forskjellen på suksess og fiasko. Vannskifte derimot er det.

Kulefisk griser fryktelig når de spiser og spiser gjør de når de får muligheten. Så god biologisk filtrering er uten tvil påkrevd. Et overdimensjonert filter gjør livet litt lettere. Okk som, gratulere med en fisk med personlighet.
PS: Mellomrom mellom ordene gjør det sykt mye lettere å lese, og gir garantert flere svar. Mange gidder ikke kjempe seg gjennom ett innlegg for å kanskje kunne svare

Når det gjelder No2\No3:
Du vil få No3 i vannet selv om du ikke kan måle No2. No2 skal være på 0 hele veien, og No3 er resultatet av at bakteriene "eter opp" No2. Så ja, du kan godt få en hel del No3 i vannet uten at du har målbar No2
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap