Info om grønn kulefisk

Det forbauser meg veldig at det står så lite om grønn kulefisk i fiskebasen. Trodde dette var den som er vanligst?

Jeg har et par spørsmål:
Er det noen som vet om det er noen forskjell på kjønnene?
Har jeg rett i min mistanke om at ikke er særlig vellykket å holde dem i par? Er det mulig å gjøre det? Vil jo gjerne at Bolla skal få lov til å ha det hyggelig av og til... Noen som kan gi litt info om lek, formering og kjønnsmodning her?
Hei..

Så vidt jeg vet er det ikke noen som driver med oppdrett på disse. Sist jeg sjekket var det bare dverg kulene som kunne drettes i fangenskap. Det begynner å bli en stund siden jeg tenkte på slikt så det er mulig jeg tar feil.

Generelle regler:

- hold de alene
- svært vanskelig om ikke umulig å se forskjell på kjønn og drette i fangenskap.

Det finnes masse forum rundt om som er spesialiserte på Puffers. Ta ett søk på Google så får du opp masse. Kan finne linker til deg, men den siden jeg brukte for lenge siden kan jeg ikke finne lenger.
Takk for info. Så vet jeg at Bolla skal forbli alene. Men det er kanskje det den trives best med?

Jeg har faktisk en del linker til kulefiskfora, men takk alikevel
Har lagt litt info inn til registrering på fiskebasen. Regner med at de kikker på det i morgen eller en annen dag. Pleier å gå ganske fort.

Er ikke utfyllende info det heller, men det jeg kom på i øyeblikket. Det er jo bare å hive inn mer hvis det er noe en mener mangler.

Lykke til. Jeg fikk ikke til denne fisken... Har prøvd meg på enklere og rene ferskavanns kulefisk etterpå som er mye enklere å holde liv i. Helt klart KULE fisk. :P
Måtte riste litt på hodet da jeg oppdaga at det står en del om tetraodon mbu i fiskebasen, som er en fisk som er for stor til å ha i akvariet. Men den vanlige lille grønne kulefisken, som er den du ofte ser i butikken, derimot... Kanskje et anfall av sjeldent er mer interessant?
Fint at du gjør noe med saken
Det hele handler om tilgang til pålitelig informasjon Og ikke minst tid til å oppdatere tusenvis av fiskeprofiler. Dette er ett tidkrevende arbeid, som alle kan ta del i.

Selv har jeg de siste ukene sittet i snitt 6-7 timer daglig å oppdatert ulike fiskeprofiler. Greier jeg å få inn grei info om 10 fisker pr dag, forstår du sikkert selv at det er høyt opp, og laaaangt frem, før alle fisk har noe info av betydning i basen.
Enkelte arter er også så og si ukjente, dvs at det foreligger ikke engang maks størrelse på disse

PS: Når det gjelder denne grønne kulefisken, er det vel ikke noe særlig mere enn det som faktisk står i basen, som er av stor betydning? Husk at alle fisk er individuelle skapninger, og forskjeller er det alltid mellom de ulike individene.
Spørsmålene du stiller finner du i alle fall svar på i profilen:
-Nei, det er ingen synlige forskjeller mellom kjønnene.
- Fisken bør holdes alene (derfor er det heller ingen erfaringer med oppdrett\ lek på disse)
-Siden arten holdes alene, er det også klin umulig å si nårtid dem er leksmodne. Noen rolle spiller det heller ikke :p
Inaktiv bruker
kulefisken min
Tenkte jeg bare skulle informere om noe.

Da jeg startet opp mitt første akvarium var det på ca 80l. Jeg fikk 3 humlefisker, 5 molly, 10 neon, 1 gul bunn slikker, 2 grå bunnslikkere, 1 ål- som forøvrig er en fisk.

Etterhvert som jeg fikk vannsykdommen har jeg nå skaffet meg et ca 200l akvarium. Men hviste like lite.

Jeg var i butikken og kjøpe 2 kulefisker - fordi de så så pene ut - en molly til og en hvit sølv litt stor fisk som ser ut som en torsk i ansiktet- men med glitrende pen "hale halvdel".

Det første som skjedde var at den største kula slukte 5neon. 10minutter tok det. Jeg ringte fortvilet til ei akvariums venninne jeg hadde og spurte om hun kunne adoptere de 5 siste neon- før de og ble slukt hele. Dette gikk selvfølgelig greit.

Etter dette gikk det veldig fint, bare at den ene kula-den som ikke drepte neon fiskene mine- døde bare etter noen få dager.

Ettersom jeg har hobby studert litt om fisk- og blitt litt mer erfaren ser jeg nå at denne sammensetningen er "dømt til døde".


Men kula har levd i akvariumet sammen med denne sammensetningen i 7-8mnd nå... og ingen har dødd, og ingen virker å misstrives.

I dag skal jeg videre kjøpe 5stk sølvhai og 3humlefisker til... Håper dette går bra - Er litt vanskelig å velge hvilken fisker man skal ha - når man må ta forbehold til hvilken sammensetning det er der fra før.

Men hovedsak er at det GÅR FAKTISK ANN Å HA KULEFISK sammen med andre arter.

Inaktiv bruker
må nesten legge til at dens beste venner er ålen som er ca 15cm lang og den torske-sølv-glitre fisken.

Jeg har 15 hjemmesteder. i steiner, huler, båter - men alle 3 ligger i den ene båten - og gjerne samtidig. De ligger oppå hverandre og slapper av liksom.

Men er alle der samtidig stikker ålen huet ut av et lite hull.

I tilleg har jeg endel planter som man kan hjemme seg i - hvor ålen liker å imitere bladene til.

Føler fiskene mine har en liten skade eller noe - siden de er "pal" alle sammen- pga jeg bare leser at kula over alt er FIENDEN ?

Også har jeg en teleskopfisk og en hvit gullfisk med oransj hode som henger sammen. De 2første ukene ble de biti på - men dette har for lengst grodd ut igjen og de ser ut til å ha det bra.
humlekula
Men hovedsak er at det GÅR FAKTISK ANN Å HA KULEFISK sammen med andre arter.

...en stund ihvertfall. Men en dag så går kula bananas. Grønne kuler blir også mer aggressive etterhvert som de blir eldre. Jeg anbefaler å lese denne: http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1802,1836
Og titt også på denne tråden: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1044&thread_id=12745&sr=21
Her gikk det jo bra en stund.
Jeg siterer også fra en annen tråd her på AF:
Tone Andreassen
Paret levde lykkelig sammen helt til det en dag skjedde, det som så ofte skjer i en kulefisks enkle manne-hjerne... *klikk* Og dermed var Emmy historie :-(

Kulefisk er ikke til å stole på. Sånn er det bare. De er noen morderiske små tasser, og det er vel egentlig derfor vi liker dem
Å ha kulefisk sammen med andre arter er som russisk rulett; det kan gå svært bra, og det er en spennende aktivitet.... Men det kan også gå rett til hel....

Jo lengre en leker seg med dette, jo større sjangs for at noe går helt på trynet.

Grønn kulefisk er som du kanskje vet, en fisk som krever brakkvann, og gradvis overgang mot saltvann?
Da har ikke de andre fiskene mye å stille opp med, de vil rett å slett ikke kunne leve under de forholdene kula krever.
Og hvorfor skal en tilby noen av artene forhold de ikke kan\ bør leve under?
Inaktiv bruker
Jeg har salt i vannet, så man kan jo igrunn kalle det brakkvann. Jeg vet ikke hvor mye da. Hehe, kanskje ferskvannsfiskene mine er i "salt-rus" - derfor de er så lykkelige. hehe

kula er jo født ferskvann- går over til brakkvann- og er salt vann som voksen.. men det visste jeg jo ikke da jeg kjøpte den.

det som er litt rart er at den ene røde mollyen (den aller minste) er litt hissig på kula. Den fyker rundt, og erter litt på kula- og kula rygger av det, men så lenge kula holder seg i den andre enden er den røde mollyen snill.

Dette er jo veldig rart, for det skal jo være omvendt? Den røde er jo dobbelt så liten som den Sorte molly hannen som er sjefen egentlig?

Har forøvrig lest at humler ikke er så snille de heller? Inger kødder med de, men de lever sitt eget liv, og driter i de andre som er der.

Men siden det virker som dere har masse peiling... Hvordan tror dere det vil være å ha sølvhai sammen med gjengen?
Det første du bør gjøre, er å skaffe deg ett hydrometer. Dette måler saltinnholdet i vannet, slik at du kan se om det er saltvann eller ikke.
Det skal trolig mer salt til for å kalle det brakkvann, enn du aner.
SG1.002 (svaaaakt brakkvann) trenger ca 3 gram salt pr liter vann.

Du bør også ha ett skikkelig salt, som er bereget på brakkvann\ saltvannsakvariet. Å bruke havsalt\ jozo duger ikke.

Men før du i det hele tatt kan tenke på å ha brakkvann, må du fjerne de fiskene som er rene ferskvannsfisk.
Eller mer rett; skaff ett eget kar til kula, på 100L+

Sølvhai sammen med kule? Dette med saltet er en ting for seg selv, men jeg tviler på at sølvhaiene vil være en trussel for kula.
Husk også at 5 sølvhai, som vil vokse til 30cm+, trenger grasat mye plass.
Selv 375litern min ble alt for liten til 3 sølvhai.
Kjøper du ett kar på 12-1.300L til sølvhaiene, vil de ha grei plass, 5.000L+ er mer optimalt

Så du skjønner sikkert hvor jeg vil med dette innlegget ? Ut med masse fisk, dem mølja du har passer ekstremt dårlig i lag.
Noen vil måtte ofte ting for at andre skal ha sine krav tilfredsstilt, og da får man fort ett miljø der sykdommene står i kø for å plage deg, og ta livet av fiskene.
En slik situasjon er kjedelig som juling. Tro meg, jeg har selv vært der!!
Inaktiv bruker
Men har jo ikke hatt noe sykdom i akvariet mitt til nå. (!!)

Har hatt akvarium i 10mnd, men så lenge fiskene mine har det bra kan jeg jo ikke drepe de? Eneste er at den ene mollyen fikk prikkesyken helt i starten. Sikkert mye stress, i startfasen. Men dette gikk jo over etter en uke eller no..

Jeg har en 25kg sekk som jeg kjøpte hos dyrebutikken, samme som de brukte der.

Ferskvannsfiskene har jo tuslet i dette vannet i ca 10 mnd nå da, og har ikke fått noe skade av det, ikke blitt blasse i farge, eller noe sykdomm eller dødtsfall.

Sølvhai er en snill fisk - og ingen trussel. Eneste er jo at de fyker veldig rundt, og kula kanskje blir litt nærvøs av det? Og etterhvert blir ganske store. men de vokser jo utfra akvariumet også. Men sef. kan man jo ikke ha de i ca200liter når de blir større.

-------------) Så du skjønner sikkert hvor jeg vil med dette innlegget ? Ut med masse fisk, dem mølja du har passer ekstremt dårlig i lag.
Noen vil måtte ofte ting for at andre skal ha sine krav tilfredsstilt, og da får man fort ett miljø der sykdommene står i kø for å plage deg, og ta livet av fiskene.

-------------) Men de er jo ikke syke!! Og kula er homofisk som ikke gjør noe med noen av de jeg har... Eneste er at den tar neon, men de har jeg sef ikke lenger.
At de ikke er syke, er vel mer ett tidsspørsmål, enn noe annet. Du sier selv at det er stress i karet nå, og stress er noe av det som virkelig gjør fisk syke.

Du sier også at ferskvannsfiskene ikke har skader av å gå i brakkvann; det er ikke alle skader som er like synlige.
Saltet i vannet gjør at de skifter ut mindre væske i cellene sine konstant, dette gir igjen opphoping av blandt annet urinsyre. Vet ikke om du vet det, men urinsyre er ikke spesielt gunstig i kroppen....
Det er masse andre ting også, som jeg ikke rekker å skrive om nå.

Du trenger ikke å drepe fiskene, fisk kan selges\ gis bort\ byttes\ omplasseres, eller få seg ett nytt akvarium.

Jeg sier ikke at karet ditt vil møte gigantiske problemer i løpet av relativt kort tid, men jeg har svært sterke mistanker om at det er ett spørsmål om når, ikke om, problemene dukker opp.

Høres sikkert negativ ut, men er bare realist
humlekula
Men har jo ikke hatt noe sykdom i akvariet mitt til nå. (!!) Har hatt akvarium i 10mnd, men så lenge fiskene mine har det bra kan jeg jo ikke drepe de? Eneste er at den ene mollyen fikk prikkesyken helt i starten. Sikkert mye stress, i startfasen. Men dette gikk jo over etter en uke eller no..

Du sa det vel egentlig selv: "Til nå".
Overfør tankegangen til menneskeverdenen: Man er i en jobb man ikke trives i. Det går en god stund, men til slutt blir det nok og man blir fysisk syk, utbrent, psykisk syk el. Man holder da faktisk en god stund før man knekker sammen. Men, at man holder seg oppegående en stund, betyr ikke at det er sunt!
Jeg har en 25kg sekk som jeg kjøpte hos dyrebutikken, samme som de brukte der.

25kg sekk med hva? Et navn og merke hadde vært fint For øvrig, at dyrebutikken selger deg noe, betyr ikke det samme som at det er noe du trenger. Men 25 kg lyder ihvertfall ikke som vanlig akvariesalt som dyrebutikkene selger, og som man definitivt ikke trenger

Ferskvannsfiskene har jo tuslet i dette vannet i ca 10 mnd nå da, og har ikke fått noe skade av det, ikke blitt blasse i farge, eller noe sykdomm eller dødtsfall.

At de har overlevd betyr ikke at de har det bra. Og vi som akvarister har ansvar for, ikke bare at fisken overlever, men at den også har det bra. (Æsj, så moralistisk jeg høres ut! Blæh!). Nok en gang: Det har gått bra så langt, men vil det fortsette slik på sikt? 10 mnd. er en stund, men ikke fryktelig lenge.

Sølvhai er en snill fisk - og ingen trussel. Eneste er jo at de fyker veldig rundt, og kula kanskje blir litt nærvøs av det? Og etterhvert blir ganske store. men de vokser jo utfra akvariumet også. Men sef. kan man jo ikke ha de i ca200liter når de blir større.

Sølvhai blir, som Frank sa, digre. Men det er ikke bare størrelsen på fisken som regulerer hvor stort akvarium de skal ha. Andre ting som har betydning er aktivitetsnivå, om du må ha flere enn en (stimfisk), om de trenger stort revir osv. En sølvhai blir både diger, er stimfisk og trenger masse plass å svømme på, pga. aktivitetsnivået. En titt i fiskebasen her på AF gir 720 liter som minste akvariestørrelse for sølvhai! Og dette er *minste* akvariestørrelse. Og fisk i minste akvariestørrelse, betyr hardt arbeid for å få fisken til å trives. Dette er sakset fra fiskebasen her på AF: "Svært aktiv stimfisk som dermed også er noe plasskrevende. Krever stor svømmeplass for god trivsel. " Nok en gang: fisk skal ikke bare overleve, men også trives

Og kula er homofisk som ikke gjør noe med noen av de jeg har... Eneste er at den tar neon, men de har jeg sef ikke lenger.

For å gjenta meg selv fra mitt forrige innlegg: "...ennå". Grønn kulefisk (og de fleste andre kulefisk, antar jeg) blir mer og mer aggressiv med alderen. Den tar kanskje ikke de andre fiskene nå, men sannsynligheten er veldig stor for at den gjør det senere. Grønn kulefisk kan bli opptil 17 cm, og da vil nok de fleste fiskene i akvariet bli lett match for den. På den annen side, på den tiden skal kula faktisk ha rent saltvann, så da går det dårlig med resten av fiskene uansett, er jeg redd. Det er selvfølgelig forskjell på personligheten til kulene, også innad samme art. Men, det er som Frank sier: russisk rullett for de andre fiskene. En dag sier det "klikk". Tar du sjansen på at det kanskje går bra? Hadde du tatt slike sjanser hvis det hadde vært ei bikkje? Hadde du villet latt den leve livet sitt sammen med en haug med ville løver, fordi det *kanskje* kan gå bra? Løvene skader jo ikke bikkja mens de er små "kattunger". Det er som å ikke sette opp gjerde foran stupet i enden av hagen, til tross for at barna stadig leker like ved. "Det har jo gått bra så langt..." Beklager at jeg er så direkte og ærlig. Men, jeg ønsker det beste for *både* deg og fiskene dine. Og jeg kan love deg at det er deprimerende når dyr dør pga. deg selv!

Jeg må bare si til slutt at jeg også har vært (og delvis er) der du er nå. Og jeg (og de fleste med meg) ønsker bare at du skal slippe å gjøre de samme tabbene som vi allerede har gjort og kanskje fortsatt gjør... Jeg har gjort mer enn min del av nybegynnertabber: ikke skifte vann, kjøpe pleco til en 12-liter, ha salt i vannet i et ferskvannsakvarium (det gikk nylig opp for meg at det var derfor jeg ikke fikk snegler til å leve hos meg. Takk og pris at jeg oppdaget det før jeg kjøpte meg coryer!), vært sløv med å teste vannet (og endte opp på en PH på 4 - 4,5! Tro det eller ei! Mange fisker overlevde!). Jeg har utallige ganger kjøpt fisker som blir alt for store for akvariene mine. Jeg har kjøpt fisk som har blitt spist av andre i det øyeblikket de ble sluppet ut. Jeg har kjøpt fisk jeg ikke hadde sjanse til å få til å overleve, jeg har kjøpt fisk som skal ha vilt forskjellige vannverdier og krav, og puttet i samme kar, jeg har kjøpt alt for mange fisk og stappet ned i alt for liten plass. Og, ja, det går en stund... Men, jeg har også hatt massevis av sykdom. Ikke i begynnelsen, men etterhvert. Og når du først kommer inn i den runden, er det vanskelig å bli kvitt. Sykdom på sykdom på sykdom. Delvis fordi fiskene fortsatt ikke har de levevilkårene de trenger, delvis fordi de har svekket motstandskraft etter forrige sykdom, delvis fordi medisinene har kverket filterbakteriene, og dermed gir dårlig vannkvalitet. Man kan faktisk komme til en situasjon hvor man egentlig bør gi opp all fisk, tømme akvariet og starte helt fra begynnelsen igjen. Jeg vet dette er en skikkelig elendighetsbeskrivelse, men jeg ønsker ingen å gå igjennom alle de frustrasjonene jeg har vært igjennom. Det førte til at jeg la ned akvariehobbyen en periode.

Beklager hvis du opplever meg som skarp i tonen her nå. Jeg ønsker ikke at du skal oppleve dette stedet som en gjeng med moralister (for det er vi stort sett ikke ). Men jeg ønsker at fisk skal ha det bra. De er ikke der som en vare vi bare bruker og kaster. Vi har faktisk ansvar for noe levende! Og når vi tar på oss dette ansvaret, må vi også forsøke å gjøre det som er til det beste for dyrene våre!

PS: du trenger ikke å avlive fisk fordi du ikke kan ha dem. Det går an å selge eller gi bort, eller rett og slett å skaffe seg plass nok til dem Det siste alternativet er dårlig nytt for lommeboka, men veldig godt nytt for litersyken Må bare nevne til slutt at jeg også har mine svin på skogen (fortsatt). Jeg har en pleco i for lite akvarium. Men nå er det større akvarium innen rekkevidde. Mest pga. at jeg har anskaffet discus, men også med tanke på Flode, plecoen min

(skynder meg å poste innlegget før jeg blir kvalt av min egen moralisme... Blæh! Liker ikke å være sånn...)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap