Ikke helt frisk kule

Skriiiik! Kula mi er ikke frisk! Jeg har vært bortreist noen dager, og når jeg nå endelig har kommet hjem, ser kula mi sånn passelig elendig ut! Her trenger jeg litt kuleerfaring å støtte meg på!

Bolla (en grønn kulefisk) er tynn og ser rett og slett syk ut (uten at jeg greier å peke på hva som gjør at den ser syk ut. Fargen hennes og ansiktsuttrykket har nok noe innvirkning på inntrykket). Ut av rompa stikker enden på en liten bæsjestripe, og det har jeg aldri før sett på kula mi. Stripa er ganske så svart. Kan det være forstoppelse? Det *kan* jo også være vannkvaliteten ettersom jeg har vært bortreist. Jeg skal ta et større vannskifte nå (krysser fingrene). Hun svømmer rundt, så hun er tydeligvis ikke alt for slapp. Det kan se ut til at det er noe misfarging i ansiktet hennes.

Siden dette er ei grønn kule, har hun nå antydning til brakkvann å leve i. Jeg kan ikke øke saltinnholdet for mye, så jeg er ikke helt i havn med saltinnholdet hun skal ha. Hva innholdet er, får jeg ikke sjekket, ettersom bikkja har knerta hydrometeret mitt (jepp, krapylet har slått til igjen!). Nytt er bestilt, men jeg vet ikke når det ankommer. Det blir uansett ikke på denne siden av nyttår.

Nei, jeg har ikke sjekket vannverdiene, ettersom jeg nå skal ta et større vannskifte.

Algene har også gjort sin inntogsmarsj i mitt fravær, så det ser en smule guffent ut. Kan algene lage noe krøll for kula mi?

Har mine medkuleeiere noen tips å komme med? Noe spesielt jeg bør se etter?
Sjekk vannverdier snarest.
Kjøp nytt hydrometer, du får det på hvilken som helst av de 3-4 Oslo-baserte butikkene som har saltvannsfisk.
Skift 50% vann daglig inntil du har måleutstyr tilgjengelig.
Stopp foring.
Er det alger eller BGA (cyanobakterier) du har fått i akvariet?
Sistnevnte kan være giftig...

Mvh

Woland
Det er helt klart alger og ikke BGA i akvariet, takk og pris. Jeg har fått fjernet en del av dem under vannskiftet i dag. De var der før jeg reiste også, men de har fått fritt spillerom mens jeg var borte. Skiftet ca. 50% av vannet, så får vi se hva det gjør for kula.

Jeg er litt mer usikker på det med å ikke fore (jeg skjønner jo det har å gjøre med vannkvaliteten). Jeg har vært bortreist noen dager, og det ble ikke fora i den perioden. Kula fikk sitt første måltid igjen i går. Kula ser jo også en smule tynn ut, så jeg lurer på om det kan være litt av svaret. Jeg forsøkte å gå ned fra en gang om dagen til annenhver dag før jeg reiste bort, og det ser ut til at det kanskje er i minste laget (den tanken var tenkt før jeg reiste på ferie). Jeg har stort sett fulgt med på vannverdier, men har altså ikke fått målt noe etter ferien. Kula er heldigvis oppegående nok til å svømme rundt og sjekke omgivelsene. Den har tidligere vært litt sjenert, men ser ut til å faktisk ha kommet over det nå. Den titter fram rett som det er, mer enn før ferien Mulig den faktisk er på matjakt? Det ser nesten slik ut.
Hvis du har et problem med ammoniakk/nitrit vil foring gjøre det verre.
Kula kan uten problemer gå 14 dager uten mat.

Bør forøvrig ikke fores mer enn annenhver dag i utgangspunktet.

Mvh

Woland
Har fått testet vannet nå, og det er ikke ammoniakk eller nitritt i vannet, noe jeg egentlig ikke regnet med heller. Akvariet var meget godt innkjørt før kula havnet der, og innføringen av salt i vannet har gått ekstremt gradvis. Derimot fikk jeg større sjokk da jeg oppdaget at GH var skyhøy! Kan dette være synderen? Av en eller annen merkelig grunn har jeg ikke målt GH i det siste, og den har tydeligvis gått i taket for hver vannskifte (GH er ekstremt lav her i Askim, så jeg har vært nødt til å øke den ganske mye. Tilsetter GH+ i hvert vannskifte). Hvordan kan jeg senke GH uten at kula får sjokk? Jeg innbiller meg at dette må skje gradvis. Hvor mye om gangen? Jeg trenger forsåvidt ikke å tilsette noe i vannet, bare la den synke naturlig ved hvert vannskifte. *Kan* det være GH som er synderen?
Jeg ser ikke bort i fra at den høye Gh-en kan ha sammenheng, men da skal den være høy!

Hadde selv en slik kule i vann med Gh på 25-30, og den trivdes meget godt (til jeg dro med smitte av en eller annen type fra noen humlefisker.)

Å redusere Gh, er "kun" mulig med å bytte med vann som har lavere verdi. Jeg ville redusert med max 4`pr dag.
Jeg går ut i fra at du bruker en type saltvannsmix til å fremstille brakkvann med?
Denne vil (så vidt jeg vet) automatisk høyne GH.
Jeg vil anbefale at du blander brakkvannsmixen din separat i en egnet beholder før du gjør vannbytte.
På denne måten vil du kunne forsikre deg om at GH (og andre vannverdier) er stabile, og utføre vannbytte i trygghet.
Fisk generellt er langt mer følsomme for hyppige variasjoner i hardhet, enn stabil "feil" hardhet.
Hvor salt er vannet i akvariet?

Mvh

Woland
Ja, jeg bruker saltvannsmix (som for øyeblikket er blitt til en saltstein ). Dessverre får jeg ikke målt saltinnholdet, ettersom bikkja massakrerte hydrometeret mitt. Meg bekjent, har ingen av dyrebutikkene her i Askim hydrometer, og da må jeg ta turen til Oslo. Hydrometer er bestilt via nettet, og skulle vært levert før Jul, men har ikke ankommet ennå. Saltinnholdet er neppe så veldig høyt ennå (har veldig forsiktig økning pga. filterbakteriene), ettersom bikkja flere ganger har stukket tunga gjennom foringshullet og drukket! Jeg håper kula før eller siden tar en bit av tunga hennes, så hun lærer!
Det finnes ulike mixer til saltvann, enkelte buffrer både Kh og Gh, andre er rene NaCl-mixer.

Hvilket merke er det på steinen din?
Instant Ocean. Skal ihvertfall ikke tilføre GH+ til vannet med det første
Dyrehagen
Instant Ocean. Skal ihvertfall ikke tilføre GH+ til vannet med det første :-D

Greier ikke å huske om det var ett "fullverdig" salt eller ikke. Men tror det (altså, det øker både Gh og Kh).

Får selvsagt ikke kontakt med serveren til AquariumSystems nå...
Den øker ikke KH, ihvertfall ikke mye. KH ble også målt i går, og den var kun 1 grad (eller hva det nå heter) høyere enn normalt (normalt = hva KH er i vannet i springen).
Ser faktisk ikke bort i fra at den øker selv med denne moderate menden. Det er jo på langt nær saltvannsdossering du tilfører (antar jeg i alle fall )
Frank Angell
Det er jo på langt nær saltvannsdossering du tilfører (antar jeg i alle fall :D)

Det stemmer. Jeg har vært veldig forsiktig med økningen av saltinnholdet, så ikke filterbakteriene skulle ta kvelden (noe de heller ikke har gjort). Som nevnt over, får jeg ikke målt saltinnholdet pga. ei overaktiv bikkje. Dobbeltsjekket i dag at de ikke hadde hydrometer i noen av dyrebutikkene i Askim.
For øvrig: akvariesalt svir like mye i sår som vanlig salt...
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap