Dvergkulefisk

Jeg driver og oppretter et 33l akvarium der jeg vil ha en dvergkulefisk, er det noen som vet hvilke type snegler jeg bør få tak i til disse småtassene? Kan disse blåses opp når de er redde eller er det noe jeg bare tror?
Jeg bruker pestsnegler (feks. posthorn snegler) til mine kuler.
Det kan hende du må knuse sneglene før de vil ta de.
Sneglene skal vist være ca. så store som øyet til kula. Mine spiser de i allle størelser.
Så vidt jeg vet kan nesten alle kuler blåse seg opp, men det skal veldig mye til på mange arter.

Jeg får ikke min dvergkulefisk til å spise! På puffer-forum står det at disse eter røde mygglarver samt snegler. de fleste sneglene jeg hiver oppi er muligens for store, men jeg har forstått det slik at dvergkulefisk ikke trenger snegler hver dag, siden nebbet ikke forvokser seg på disse, og siden de skulle kunne spise mygglarver.

Min kule ser ellers storfornøyd ut, men "lukter" kun på maten og svømmer uinteressert videre. Ser ut som den lever i sin egen drømmeverden der den glir som et spøkelse med de store øynene gjennom akvariet på oppdagelsesferd.

eg er redd den vil sulte ihel..
Hvordan ser fisken ut? Er den feks innhulet i mageregionen? Har du et bilde av den kanskje? På hvilken måte prøver du å mate den? Med sprøyte/pinsett e.l. eller bare putter du maten rett i vannet? Tiner du den først?
Forsøk å knuse sneglene med negla før du serverer dem til kula. Dermed får kula tilgang til sneglekjøttet, samtidig som den får slipt tennene mot skallet. Det er trikset hvis sneglene er for store

Forøvrig er kulefisk veldig utsatt for innvollsorm, så det kan være det som er problemet. Har kulefisken spist etter at du fikk den? Er den veldig tynn?
ja, kulefisken har spist, og den ser frisk og rask ut. men den er nok litt innhulet undr magen. det var alle kandidatene i butikken. Jeg tiner mygglarvene og dingler dem foran kulen med en pinsett. den ser ikke helt ut til å gjenkjenne det som mat. er ellers veldig nysgjerrig og uredd.
Er den innhulet i magen kan det tyde på innvollsorm. Dvergkuler som selges i butikker er viltfangede, og da er det en viss risiko for at de har med seg diverse parasitter. Men det trenger ikke være det, og et bilde av fisken kan kanskje hjelpe til å bekrefte/avkrefte det.

Har du prøvd å slippe mygglarven, og ikke bare holde den i pinsetten? Mine dvergkuler var først ikke interessert så lenge mygglarvene hang i pinsetten, men de tok dem med en gang jeg slapp dem. Kanskje fordi de ser mer levende ut når de blir tatt av strømmen? Nå, ca en måned etter at jeg fikk dem, har de blitt vant med pinsetten, og kommer faktisk opp og spiser fra pinsetten.
ja, jeg slipper dem med pinsetten etter å ha forsøkt å lokke en stund. den "snuser" borti maten på bakken men det virker som den ombestemmer seg og mister interessen. den spiste den dagen jeg hadde kjøpt den, men jeg har ikke sett at den har spist etter den. hvilke medisiner kan jeg bruke mot innvillsorm?
kanskje bare dvergkulen er ensom?

først hadde vi bare èn - den var ikke sulten og bare svømte rundt og sturet. så kjøpte vi en til - og de ble litt av et par. den første endret totalt adferd fra å være en asosial opp-og-ned-langs-glasset-svømmer til å bli en ivrig og sulten fant. så kjøpte vi tre til. litt av en gjeng, selv om den ene av de nye er litt reservert og holder seg litt i bakgrunnen når maten serveres, men den spiser godt.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap