Kulefisk?

hei. jeg har sett litt på bilder og informasjon angående kule fisk, og har blitt litt fasinert av denne fisken. men er det overhodet ingen kulefisk jeg kan ha atme andre fiskearter?
Det er forskjell på aggresjonsnivå mellom artene, men, nei, jeg ville ikke hatt kulefisker i annet enn artsakvarium. Det kan gå bra, men sjansene er store for at det ikke går bra å ha de sammen med andre arter.
Det er også forskjeller mellom ulike individer av samme art, så det er derfor det er vanskelig å si at det ikke går/går bra. At det går bra med en kulefisk av en art i et selskapsakvarium, betyr ikke at det går bra med en annen fisk av samme art. I tillegg er det slik at hos enkelte arter vil aggresjonsnivået også stige ettersom de blir eldre. Jeg vet om de som har annen fisk sammen med kulene sine, og at det går greit der, men jeg ville aldri ha gjort det, uansett art. Til det stoler jeg ikke nok på kulene - ikke en gang mine bittesmå og svært så kjælne c. irrubescoer Jeg har nå 8 kuler, fordelt på 6 forskjellige arter, og ingen av dem er egnet til annet enn artsakvarium. Det er heller ikke den 9de kula jeg skal hente neste uke, og heller ikke den neste arten jeg kanskje tar med meg i samme slengen. Og om artene er av de mer "fredelige", er det fortsatt stor sjanse for at de vil nappe finner, selv om de ikke tar livet av "samboerne" sine.

Jeg vil for øvrig råde deg til å lese denne, hvis du ikke allerede har gjort det
Ellers vil jeg også anbefale et forum som er spesielt for kulefiskeiere, som the puffer forum. Der er det fullt av både nybegynnere og svært erfarne kulefiskeiere, og det er massevis av hjelp å få dersom du lurer på noe (og dessuten massevis av hyggelige mennesker ). Jeg har virkelig lært masse av å være aktiv der!
Men her er du avhengig av å kunne kommunisere på engelsk, bare så det er sagt.

PS: Jeg må innrømme at min erfaring ikke innbefatter saltvannskuler. De er jeg rimelig blanke på. Min erfaring omfatter kun ferskvanns- og brakkvannskuler (egentlig har jeg ikke så fryktelig lang erfaring med dem heller, men med såpass mange kuler i huset, lærer man ganske mye ganske fort. Men, bare så det er sagt: jeg har fortsatt mye igjen å lære )
Jeg har dobbeltsjekket i PufferPedia på the puffer forum om de artene jeg er litt usikker på. Det er to ferskvannskuler som regnes som fredeligere enn de fleste, hvorav jeg ihvertfall ikke ville hatt en av dem sammen med noen andre: dvergkulefisk. Denne skal være ille finnenapper, og jeg har også hørt om eiere som har hatt disse sammen med større kuler, der dvergkulene har terrorisert de større kulene!

Så er det Sør-Amerikansk kulefisk, som også regnes som en av de mer fredelige kulene. En dobbeltsjekking i fiskebasen her ga dette svaret:
"Denne kulefisken er en veldig aktiv art, nesten på grensen til det ubehagelige. Det er også den kulefisken som egner seg best til selskapsakvariet, selv om de helst ikke bør være der med tanke på finnenapping (noe de fleste kulefisker er kjent for). Det kan forekomme, alt etter humøret dens.

Det er også en veldig flott kulefisk, men den er ikke egnet for nybegynneren, da den trenger tilgang til små snegler som de kan slipe tennene sine på ved å spise dem. Hvis de ikke får det så vokser de til en lengde som hindrer fisken i å innta føde på naturlig vis. Da må fisken bedøves slik at de kan klippes av akvaristen, noe som ikke er så veldig egnet arbeid for en nybegynner. "

Det jeg vet om denne kula, er at du nesten garantert blir nødt til å leke tannlege før eller senere, ettersom denne er en av de verste når det gjelder tannvekst (som også er sitert over her ).

Det er en grunn til til å holde kulefisk i artsakvarium, og det er pga. filtrering og... av og til finner jeg ikke det norske ordet - bioload på engelsk. Kulefisk krever overfiltrering, pga. deres grisete matvaner. Hvis du vil se et eksempel på både spisevaner og aggresjonsnivå, kan du titte på denne videoen jeg har tatt opp av den ene kula mi, Hufflepuff, når den får reke. Jeg storkoser meg hver gang, ettersom jeg liker den voldelige siden av kulene Legg merke til all dritten som kommer ut av gjellene! Jeg ville ha tenkt minst mulig belastning på vannkvaliteten i tillegg til kula, særlig også fordi kulene er svært følsomme for nitritt i vannet. Man anbefaler ca. 50% vannskifte i kuleakvarier, men personlig synes jeg faktisk det er for lite. Jeg forsøker å få til vannskifte annenhver dag, og da skifter jeg ca. halvparten av vannet. De er noen store griser, alle sammen! Jeg har ikke ei eneste kule som ikke griser noe "¤"#¤@£$ når de spiser.

Hvis du nå likevel skulle velge å kjøpe kulefisk etter mine advarsler, så kan jeg forteller deg at på den positive siden, så får du en fisk som ingen annen. De er intelligente og har massevis av personlighet. Hvilke andre fisker ville furte i 2 timer (det er den kula filmen min er av), fordi den fikk mat den ikke ville ha! Den kula, som ellers er veldig til å søke kontakt med meg (og selvsagt tigge mat), la seg nede i et hjørne og regelrett furtet, og ville ikke se på meg på 2 timer! Hvilken annen fisk ville ha gjort det? Eller min kjære Tiger, som ble så sint da den ikke likte maten, at den strøk rett bort til en annen av veggene i akvariet, og begynte å angripe noe som trolig var en eller annen refleks i glasset. Den hadde vært i helt greit humør inntil jeg foret den, og da fikk den altså raserianfall ;-D Er det rart man bare elske ei kule! Det er forresten en av de negative sidene ved kulefisk: det er fryktelig lett å bli bitt av basillen, og da har man plutselig en haug med artsakvarium rundt omkring i huset, selvsagt med kulefisk i dem alle Jeg har altså greid å kjøpe 8, pluss den bestilte kula som hentes neste uke, og det kun på et halvt år!
Dyrehagen
Så er det Sør-Amerikansk kulefisk, som også regnes som en av de mer fredelige kulene. En dobbeltsjekking i fiskebasen her ga dette svaret: "Denne kulefisken er en veldig aktiv art, nesten på grensen til det ubehagelige. Det er også den kulefisken som egner seg best til selskapsakvariet, selv om de helst ikke bør være der med tanke på finnenapping (noe de fleste kulefisker er kjent for). Det kan forekomme, alt etter humøret dens. Det er også en veldig flott kulefisk, men den er ikke egnet for nybegynneren, da den trenger tilgang til små snegler som de kan slipe tennene sine på ved å spise dem. Hvis de ikke får det så vokser de til en lengde som hindrer fisken i å innta føde på naturlig vis. Da må fisken bedøves slik at de kan klippes av akvaristen, noe som ikke er så veldig egnet arbeid for en nybegynner. " Det jeg vet om denne kula, er at du nesten garantert [B]blir nødt til å leke tannlege før eller senere, [/B]ettersom denne er en av de verste når det gjelder tannvekst (som også er sitert over her :-) ).

:S Håper ikke det der er sant! Det vil jeg slippe. Jeg mater kulene mine med 5-6 små skivesnegler hver dag, og håper at dette er nok for at jeg skal slippe å leke tannlege. Har mate dem med små biter av mallepellets...og de ser ut til å like det, utrolig nok... Mallepellets er jo litt harde, men når de tar til seg vann så blir de litt myke så jeg regner med eller....håper at de ikke får skade av den slags foring.

En ting jeg lurte på som jeg tenkte du kanskje kunne hjelpe meg litt med, Dyrehagen: Hva er det norske navnet til Clove oil? Vil bare vite det så jeg slipper å lure mer :p
Bichirmon
Hva er det norske navnet til Clove oil?

Du er ikke alene om å lure på det... Jeg blir nødt å spørre om det en eller annen dag (for de uinnvidde er Clove oil det som vanligvis brukes for å bedøve kulene i følge de på the puffer forum. Det er ikke alltid like lett med oversettelser av sånne spesialord...). Jeg skal sjekke det, og så sender jeg en e-post Det var bare et spørsmål om tid før jeg måtte sende inn spørsmålet uansett (er fryktelig nysgjerrig av meg).
Clove oil = nellik olje

Så vidt jeg husker. Har ikke brukt dette selv så kan ikke fortelle om fremgangsmåten.
ok. jeg vil ikke at kampfiskene mine skal få nappet finnene av seg, så da må det bli et eget akvarium viss det blir så jeg skal ha kulefisk, noe jeg regner med det blir. det var en artig men grisete video av Hufflepuff, dyrehagen. hehe
patman
det var en artig men grisete video av Hufflepuff, dyrehagen. hehe

Hehehe! Ja, og jeg elsker han meget høyt Han er den kula jeg har best forhold til, ettersom han er så kontaktsøkende som han er. Men jeg så for to dager siden at Tiger er minst like vill og voldelig (og ikke minst sølete) når han spiser. Men de to kulene er nå også nært i slekt, sånn artsmessig.

Forresten, tusen takk Siv Og velkommen tilbake. Jeg har ikke sett deg her på lange tider.
http://www.thepufferforum.com/forum/library/hospital/dentistry/

tviler på at jeg skal gjøre det der. Bare tanken på det skremmer meg. Jeg må bare be til Gud at kulefiskene ikke får SÅ lange tenner?
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap