Bruker Kulefiskene mine nebbet sitt?

Har hatt kulefiskene mine i en ukes tid nå, de har fått snegler og frossne mygglarver... ser ut til atdetrives...

Men hvor mange snegler skal de ha ca?
Og det ser ut til at de suger ut sneglen fra huset sitt, men ikke "knuser" huset da... de har fått både stre og små snegler... alt jeg har klart å finne her...
Har noen noe tips til videre oring av de?
Åssen kule er det snakk om? Enkelte er mer "slurpere" enn andre, og vil stort sett kun suge ut godbitene av sneglene
Hvilke snegler er det forresten snakk om? Det er noe forskjell på hvor tyggevennlige de ulike fassongene på skallet er
det er dverg kulefisker (Carinotetraodon travancoricus)... sneglene er litt forskjellige... jobber i en dyrebutikk, så plukker med meg de jeg finner... hehe... noen har et langt og "skrudd" hus, mens noen av de har vanlig rundt hus... aner ikke hva disse egentlig heter... (plagsomme snegler som alltid kommer med planter :P ? hehe)
Disse sneglene med langt, skrudd hus er trolig sandsnegler, og bør ikke gis til kuler. Disse er så harde i skallet, at kula rett å slett kan knekke nebbet.

Dvergkuler er temmelig små av seg, og trenger dertil små snegler for å kunne knuse disse i kjeften. En sier gjerne at snegla ikke må være større enn diameteren på fisken øye, så da har du noe å gå etter

Populære snegler for de fleste kuler er damsnegler av ulike slag, posthornsnegler av ulike slag, og til en vis grad skivesnegler. Kula mi kunne ikke fordra sistnevnte, dette var de eneste som fikk leve 100% i fred for denne

Små eplesnegler var noe min kule satte skikkelig pris på, det er jo klart siden dette er penger, kontra pestsneglene :p
tusen takk for godt svar da har jeg lært noe nytt... hadde intrykk av at det ikke betydde noe for fisken hvilke snegler de fikk bare de fikk snegler utifra svar fra andre her, men er jo tydelig på fiskene at de vil ha mindre siden de ikke knuser husene på sneglene... thank you

Damsnegler har vi også her, så de får heller kun få de og så kutter jeg ut de andre sandsneglene
Tilfeldig bekjentskap
© Hilde Ertsås
Reklame for plussmedlemskap