Kulefisk, hvor mange snegler pr. dag?

Jeg har en grønn kulefisk på ca. 10 mnd. I januar da jeg kjøpte Stirling (navnet på kula) fikk den tre pr. dag og har økt gradvis til ti pr.dag. Sneglene den får er skivesnegler og den siste mnd. små malaysiske sandsnegler. Den får i tillegg flakfor, pellets og mygglarver. Forer til magen en god og rund Det jeg nå lurer på er om andre på forumet har erfaringer som de kan dele med meg, vil så gjerne at Stirling skal leve et langt og godt liv, de kan jo bli opptill 18 år!
Mvh. Berit
Kulefisk er gøy! Det er vanskelig å si noe om hvor mange den trenger for å få slipt tennene sine nok, men du kan aldri gi for mye snegler. Med tiden vil du fort se om du gir nok snegler/skalldyr. Bare pass på at det ikke går for lang tid mellom hvert måltid med skall, for da kan fisken får store problemer med å spise. I verste fall må den soves ned for at man skal klare å klippe beinplatene (-tennene).
Du vet at dete er en brakkvannsart?
Høres ut som du gir mer enn nok snegler til at den kan vedlikeholde "nebbet" sitt.
Vær obs på at disse fiskene ikke har vett til å stanse å ete, og det høres ut som du overfôrer en smule.

Siste obs: sandsnegler er ikke egnet føde til kuler. Dette er en snegl som er så hard i skallet at kula i verste fall brekker nebbet.
Jepp, hadde "knota" meg gjennom nettsider på engelsk og fikk god hjelp av en dyrebutikkansatt som hadde kule selv og måler saltenheten ved hvert vannbytte
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap