Forskjellen på Colomesus psittacus og Colomesus asellus når de er små?

Disse to ser ganske like ut for meg på bildene her i basen. De har ett par kuler i på akvarie butikken her og de er ikke sikre på hva slag de har. Bare sikre på at de er fra Peru... Er det noen sikre tegn på at det er den ene eller den andre? Har ikke lyst på Colomesus Psittacus når den trenger 600 liter vann og blir 30 cm. Kan tenke meg Colomesus Asellus
Hei! Jeg har og har hatt begge artene. En bombesikker forskjell på disse to er at det bakerste svarte båndet går helt rundt på asellus'en, mens på psittacus'en er det kun på ryggen. med andre ord, c.asellus er svart under ved halen. C.psittacus er bare hvit.

Flotte fisker begge to! C.psittacus'en blir jo temmelig diger da.. Lykke til!
Hva er denne krabaten da?

[External Image]
Jeg vil si det er asellus. Kan si meg ganske så sikker på det. Jeg har ikke sett psittacus som liten, men en jeg kjenner fanget den psittacusen jeg hadde og jeg fikk høre at den så ut som en liten gul humle. -Ikke helt som asellusen med andre ord. Psittacus har også et mere snute-lignende ansikt. En annen ting er at psittacusen er sjelden. Den jeg hadde er den eneste i landet jeg vet om i alle fall. Bortsett fra denne jeg hadde, vet jeg om en i statene og en i asia et sted.

Jeg synes jeg skimter et bånd rundt halen der også, men det er enklest å se under. De kan jo justere fargene litt etter humør osv, men ikke skru de helt av.
Flott takk for hjelpen Har du noen spesielle tips å komme med så er jeg takknemlig.
Ja, jeg kommer på litt etter hvert.. :P Psittacus har også en del tynnere striper når den er ung, og de er rette. Asellus kan ha striper som er både klumpete og bølgete.

Du kan jo sammenligne med denne lille fjerten jeg nettop har tatt bilde av til annonsen min. Dette er C.asellus.
Pen den er Hvorfor skal du selge dem? Jeg er interessert, har bare litt problemer med denne fergen (horten-moss).
Jeg selger dem kun fordi jeg ikke har plass til alle karene i leiligheten. Jeg driver og flytter se.. Skal kun ha et stort saltvannsakvarium.. Har en saltvannskule da, (avatar) så hjemmet blir ikke uten kulefisk! Det ville være ukult!

Jeg slettet bildet jeg la ut først.. prøvde i alle fall. Det var så mye av bildet som ikke var fisk, så her er en bedre utgave av samme bilde;
Elin Pedersen
Flott takk for hjelpen :) Har du noen spesielle tips å komme med så er jeg takknemlig.


Gi nok snegler! Gjerne hver dag, men det krever jo en saftig sneglefarm.. Asellus er av de kulefiskene hvor beinplatene (tennene) vokser fortest. Det er bedre å være føre var, for blir det for sent kan det bli en uhyggelig slutt på eventyret.

Snegler er så og si det eneste kulefisk kan få så mye de vil av. Kulefisk er jo litt sånn at de spiser ikke nødvendigvis fordi de er sultne, men for at de andre i karet skal få mindre mat.Helst ingen ting. Dermed er det lett å overfóre kulefisk. Snegler er ikke så veldig næringsrikt og er vel egentlig mest vann. Når det gjelder annet fór skal man ikke mate mer enn at fisken får en svak kul på magen. De spiser alt du gir dem etter kort tid, inkl flakfór. Men "kjøttmat" som reker, artemia, muslinger osv passer nok best for denne lille rovfisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap