Tetraodon biocellatus-åttetallskulefisk.

Har endelig oppfylt en drøm som jeg har hatt i mange år, nettopp kjøpt 2 stk åttetalllskulefisker.
Henter de på torsdag.
Har et/2 karr som er ferdig innkjørt og bare venter på disse.
Har også "drettet"pestsneiler i flere mnd, nettopp pga kulefisk drømmen min.
Kjøper disse relativt små, og som jeg har "lært"så går de i ferskvann som små.
Når bør jeg begynne med salt? Fra dag en, eller har det noe med størrelsen i cm og gjøre?
Hvor ofte bør jeg evt heve saliniteten? Og hvor skal saliniteten ligge som "ferdig"brakkvann?
Er det noe spesielt jeg bør tenke på med denne arten?
Taker og bukker for alle råd her.
Åttetallskulefisk er brakkvannsfisker, og har det best i brakkvann fra første dag i huset. De overlever i ferskvann, men har langt bedre helse i brakkvann. Jeg opplevde faktisk nettopp forskjellen, da jeg hadde et fall i saliniteten pga. gammel saltmiks. Da jeg fikk opp igjen saliniteten etter at jeg oppdaget problemet, så jeg stor forskjell på fiskene. Bl.a. var fargene deres mye mer intense og fiskene ble mer livlige. 8-tallskulefisk skal ha svakt brakkvann. SG 1.005 er den beste å holde dem i, unge som voksne. Hvis du skal øke saltinnholdet, må du ikke øke den med mer en 0.002 pr. 14 dag, ellers tar filterbakteriene kvelden.

Av kulefiskene jeg har, er disse de som har mest tannvekst (men ingen av mine har en alarmerende stor tannvekst), så det lønner seg å være temmelig flinkt til å gi dem snegler. 2 ganger i uken er et minimum. Snegler er forøvrig ikke direkte middagen deres, så det blir mer snack for dem. Et variert kosthold er viktig. Fôr sneglene med grøntfôr. Dermed får fiskene i seg dette ved å spise sneglene. Ellers spiser de reker og annen sjømat (kulene, altså). Mine får også min hjemmelagde rekemiks (som også inneholder grøntfôr). Jeg bruker å kjøpe en sjømat wokmiks, som ligger i frysedisken på Rema (den på Rema er den beste). Den inneholder bl.a. blåskjell og annen godis. Det eneste som kulene ikke tar, er akkararmene. Det blir for seigt for dem. Mygglarver er også kulemat, men husk at de må tines først (noe som er temmelig guffent å gjøre, spør du meg). Mat skal tines før den gis til kulefisk. Kulefisk er følsomme for kulde, og de kan få problemer med fordøyelsen hvis de får frossen mat. De skal fôres til magen er sånn passe rund. Pga. den ekstreme evnen til å utvide seg, er det du som må bestemme hvor mye mat de får. For de kan spise temmelig ubegrenset, og har ikke alltid vett til å stoppe i tide.

Det lønner seg å beskytte varmekolbene (jeg må innrømme at jeg har gjort det i få av kulekarene). Siden de bare har hud, og ikke skjell, kan de brenne seg på kolbene.

Vannbytter er minst 50 % i uka, men jeg foretrekker den samme mengden to ganger i uka. Og husk: brakkvann lages med en saltvannsmiks, ikke vanlig akvariesalt eller husholdningssalt.

Kulefisk skal aldri løftes over vannet. Hvis de blåser seg opp mens de er i lufta, er de i seriøse problemer. De har nemlig problemer med å kvitte seg med luften, og kan faktisk dø av det.

Hvis du leser engelsk greit, er det en artikkel om 8-tallskulefisk her. Her er en artikkel om fôring av kulefisk, og ikke minst er dette en strålende artikkel for å forstå kulefisken.

8-tallskuler går generelt ganske greit med egen art, men som kulefisker flest, må du likevel holde et øye med dem, om det oppstår aggresjon mellom dem. Litt aggresjon er normalt - kulefisker er aggressive - men hvis aggresjonen blir for stor, må du skille dem.

Lykke til med en nydelig og utrolig artig fisk. Jeg elsker 8-tallskulene, og har aldri angret på at jeg anskaffet dem. De er utrolig våkne og sosiale fisker. Kos deg med nyanskaffelsen, og velkommen i kuleklubben.
Takker så mye for svaret Inger Anne. Gleder med som en unge til å hente fiskene imorgen.
Så åttetallskulene må ha sneiler minimum 2 ganger i uken, slike ting er godt å vite.
"Dretter"pest sneiler så det punktet bør jeg kunn opprettholde.
Da kommer jeg til å begynne å blande salt i karrene, har noen kilo igjen av "ekte"saltvanns salt fra jeg drev med saltvannsakvarium, det burde jo være supre saker.
Skal inn å lese linkene du la ved nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap