I går kveld fikk jeg meg kulefisk.

Endelig tok jeg spranget til å bli kulefisk eier.
Dette er noe jeg har snakket om i 2 år, men først igår ble det virkelighet.
Kjøpte meg 2 stk 8-tallskulefisk, dette er ungfisk og i størrelse rundt 4 cm.
Kom hjem igår kveld og fikk satt de inn i karret(seff artskarr), måtte jo prøve å mate med et par sneiler, og ja kulene tok sneilene, utrolig moro og se på.
Kulene studerte først hele karret, og da mener jeg virkelig gransket karret, så slapp jeg oppi 2-3 sneiler, og de gransket sneilene på kort hold og angrep.
Moro, de spyttet sneile skall etterpåp.
Disse lever nå i ferskvann, men jeg skal seff ha de over i brakkvann, men store bør jeg la de bli før jeg begynner å "salte"vannet?
Er det noe annet jeg bør tenke på med disse fiskene?
Hvilken temp har dere andre 8-talls kuleeiere fiskene deres i?
Grattis med nye fisk!

Kulefisk er utrolig fasinerende. jeg er som deg, har tenkt på disse leenge, men aldri tatt skrittet for å anskaffe.
Føler liksom at mye må læres først

Lykke til med holdet, regner med at du legger ut masse fine bilder etterhvert.

Takk takk, bilder kommer etterhvert ja.
Sant det mye å tenke på før man skaffer slike fisker.
Jeg selv har drevet og drettet pestsneiler i flere mnd nå jeg, bare pga jeg skulle ha meg kulefisk.
Har et eget lite karr på hele 12-15 l som er en sneilefarm. Med masse sneiler i-så har mat for noen mnd nå.
Gratulerer!

jeg regner med at Inger Anne kommer med en god del tips og linker.

thepufferforum.com - godt oppslagsverk og godt forum om kuler, kuler og kuler.

denne artikkelen tar for seg de fleste aspektene ved hold av 8-tallskulefisk (F8), inkludert salt i vannet, temperatur, fôr etc.

måtte nylig flytte mine F8 fra brakk- til ferskvann for en periode, men det blir way off topic

lykke til og kos deg som kulefiskfreak
teppemann
Gratulerer! jeg regner med at Inger Anne kommer med en god del tips og linker. [URLBLOCK1] - godt oppslagsverk og godt forum om kuler, kuler og kuler. [URLBLOCK2] tar for seg de fleste aspektene ved hold av 8-tallskulefisk (F8), inkludert salt i vannet, temperatur, fôr etc. måtte nylig flytte mine F8 fra brakk- til ferskvann for en periode, men det blir way off topic ;) lykke til og kos deg som kulefiskfreak :D

Takk takk-er hektet på disse utrolig kule fiskene allerede, selv om jeg bare har vært kulefisk eier i knapt 12 timer.
Grattis Ken. Da er vi i hvert fall to kuleeiere i klubben vår. Du kan (og bør) begynne å tilsette salt allerede i dag. Men husk at du ikke må øke saltinnholdet mer enn 0.002 pr. 14. dag, pga. at filterbakteriene ikke tåler større økning i gangen. Hvis jeg husker riktig, så nevnte du at du skulle bruke en saltvannsmiks du hadde hatt stående fra tidligere? I så fall bør du måle saltinnholdet i vannet nøye. Jeg har opplevd at eldre poser (altså ikke nyåpnede) gir lavere SG enn salt fra en ny pose. Det virker som om gammelt salt kan miste "kraften". Husk også at saltet må blandes ut utenfor tanken, og ikke puttes direkte i tanken.

Hvis jeg husker riktig, holder jeg mine på en temperatur på 25 grader (muligens 26). De kan holdes i en temperatur på 24-28 grader. Det viktige ved vannbytter er at man ikke bytter med vann som er kjølig, da kulefisk er følsomme mot kulde.

Lykke til med kulene dine! De er herlige små vesener!
kjøpte meg ei grønn kule igår.
Fr fristende til å la gå fra seg. 3-4 cm lang, så den går i en egen 64 liter inntil videre
Tilfeldig bekjentskap
© Ann.B. Øverli.
Reklame for plussmedlemskap