Har lyst på kulefisk, men er helt grønn.

Hei!

Jeg har aldri hatt akvarie før, og vet lite eller ingenting om fisker. Men jeg har fått litt lyst på ett akvarie, og jeg har veldig lyst på kulefisk. De jeg så langt har funnet som jeg kan tenke meg, er grønn kulefisk og 8-tallskulefisk. Men det virker litt vanskelig å holde kulefisk, synes jeg? Spesielt i og med at jeg er helt grønn på dette med fisk. Og dette med brakkvann og saltvann virker også å være litt mer avansert enn ferskvannsfisker.

Så spørsmålet mitt blir egentlig om dere tror at en total nybegynner som meg kan klare å holde kulefisk, og ikke minst holde den i live og fornøyd? Eller om jeg bør slå det fra meg, og heller prøve å finne andre fiskearter?
Har lest denne allerede, og jeg har forsåvidt fortsatt lyst på kulefisk Men jeg lurer fortsatt på det samme..
Ta deg en tur over på The Puffer Forum, et forum for "kulefisk-folk", altså de spesielt interesserte Les rundt der. Les alt mulig, artikler og fiskeprofiler, innlegg fra folk og det du kan finne egentlig. Når du har lest deg opp en stund, så vet du sikkert selv best om dette med kulefisk virkelig er noe for deg og om du tror du kan håndtere det. De krever meget god filtrering (det koster litt!) og god plass (i forhold til størrelsen sin), de fleste av dem.

Men, les i vei, den eneste som vet om du får det til, er jo du selv Og selv om læringskurven kan bli ganske bratt ved å hive seg rett ut i kulefiskhold, så stiller du jo sterkere enn mange andre om du leser deg opp en del først
Du kan eventuellt starte i det små med å sette opp en pestsneglefarm og noen Dvergkuler. Og ha de som inspirasjonsgrunnlag mens du leser deg opp og "tar helt av" når du virkelig finner din "favorittkule".
Det var jo egentlig en god idé, jeg likte den siste dvergkulen der Har veldig veldig lyst på kulefisk altså!

Men er det noe spesielt, utennom artikkelen lenger opp det er viktig å tenke på når det gjelder kulefisk? Hva med dette med tennene feks? Så nettopp en video der man fikk se hvordan man klipper tennene, og det så jo greit nok ut. Men hvordan vet man når tennene skal klippes? Ser man det med det blotte øyet liksom?
Det er noen erfarne kulefolk her, men de har kanskje påskeferie, så jeg får prøve meg i mellomtiden.

Jeg har bare lest en del, og er foreløpig bare fristet av konseptet dvergkule.
Når det gjelder kuler er det vel generelt sånn at med rett kost så må man ikke "klippe nebbet". Og med dvergkuler er småsnegler tingen, men ikke sandsnegler da disse har for hardt skall. Jeg har rikelig med damsnegler og tenkt at det er kjekt å ha i tilfelle jeg en eller annen gang skulle finne på å begynne med dvergkuler.

Det er ikke noe i veien for å spesialisere seg allerede som helt fersk akvarist så lenge du er nysgjerrig, gidder å lese mer enn èn artikkel om et emne, forstår det du leser, klarer å filtrere bort hva som er svada, helt feil, utrolig, umulig og forholder deg til alt dette.
Og som nybegynner er det som regel mange som har spurt om, eller erfart, akkurat det du lurer på. Så ofte kan et par smarte søk her på AF og på Google være til hjelp.

Lykke til - og si fra hvis du trenger start-kultur til sneglefarmen.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap