Colomesus asellus - sør-amerikansk kulefisk

Hei.

Har falt så grundig for en sør-amerikansk kulefisk som går i dyrebutikken.
Spurte en ansatt i dyrebutikken om hva hun visste om denne kulefisken. Hun fortalte at det var en ferskvannskule og at man kunne bare glemme å ha flere kulefisker sammen over tid. Deretter skrev hun navnet på kulefisken til meg på en lapp og reserverte en fisk til meg ut mandagen slik at jeg hadde tid til å finne mer informasjon om fisken.

Har nå funnet litt informasjon om colomesus asellus og vil gjerne vite hva andres erfaring med denne kulefisken er.
Jeg har en rio juwel 240 liter som jeg kan tenke meg å putte kulefisken i. Akvariet har en del planter i bakkant, noen røtter og god svømmeplass i forkant.

Har lest at dette er en av de mer snille kulefiskene som man kan plassere sammen med andre fisker hvis de er raske nok og uten så mye slør. Ser jeg må omplasseres noen corydoras iallefall. Og noen andre har jeg ikke så lyst til å flytte på, som dvergbotia, SAE, kileflekkrasbora, ancistrus og sølvhaien(ja, vet at denne blir stor, men gubben nekter å kvitte seg med den før den blir alt for stor til akvariet). Hva er deres erfaring på dette området?

Vil også gjerne ha 2-3 kulefisker sammen. Leste at denne er en av få kulefisker man kan ha flere sammen. Noen påstod til og med at de trives best i en liten gruppe. Dette tar jeg med en klype salt. Erfaring?

Rent vannmessig tror jeg ikke sammensetningen skal være så gale. Ser at den skal være en ren ferskvannskule.
temp: midten av 20-tallet, PH: litt under 7, Gh; 5-7 grader kanskje.

Ser jeg må fore med masse snegler for å forhindre at tennene blir for lange. På denne arten blir det sagt at man må bedøve fisken og klippe litt på tennene uansett da tennene vokser så innmari fort. Hvordan blir dette gjort, og hvordan bedøver man egentlig en fisk? Hvor mange snegler skal man gi? Leser at som hovedregel skal ikke sneglene være større enn kulefiskens øye.

Siden de er rotekopper når det gjelder mat og avføring må man skifte masse vann, helst 50 % i uka. Leser også at de er sensitive for store temperaturendringer. Jeg har rett og slett ikke plass til å mellomlagre vann. Er det da best å bruke litt lunkent vann? Skifter da ikke 50 % på en gang, men skifter heller vann flere ganger i uken. Hva gjør dere?

Er det noen andre forhåndsregler jeg må ta?

Som dere kanskje skjønner har jeg ikke hatt kulefisker før, og har nå nesten sommerfugler i magen med tanke på at jeg kanskje skal få tak i meg noen.
Blir svært takknemlig for råd og tips angående kulefiskhold.
her var det mange spørsmål på en gang, og siden vi ikke så denne tråden før nå poster vi et kort svar i første omgang. ut i fra akvariene på din profil ble denne kulefisken ikke kjøpt inn?

anbefalt litteratur før innkjøp:

The Nice Puffer: Colomesus asellus, the South American Puffer Author: Neale Monks
litt mer fra Monks om disse kulene.

1) SAP er en av få kulefisker du kan ha flere av sammen i samme tank. dette fordi de ikke på noen måte er teritorielle og definitivt ikke har noe yngelpleie. er du spesielt interessert kan du ta en kikk på denne.

2) 240 liter er helt greit for en liten gruppe SAP. de trenger god svømmeplass og samtidig nok av planter/røtter som de kan utforske når de jakter på mat.

3) de kan nappe litt finner på saktesvømmende fisk.

4) tenner. dette er kanskje det største problemet med SAP. vi kjøpte våre 5 SAP for 9 måneder siden og har ennå ikke klippet noe tenner på dem. 1 av 5 har antydning til to stubber i overkjeften, men så lenge den spiser godt er det ikke noe stress med å klippe av disse to stubbene. fôrer regelmessig med skivesnegler, damsnegler og små sandsnegler. sandbunn hjelper også til med å slipe tennene når mygglarver og algepiller (!) havner på bunnen.

5) vann. her bytter vi 30-40 liter kaldt vann 1 gang i uka, noe som er langt under "anbefalte" 50%. de andre fiskene (og sandsneglene om natten) spiser eventuelle matrester som kan forurense vannet. kjører ekstrem overfiltrering med det største utvendige filteret de hadde i butikken.

<embed src="http://www.youtube.com/v/J77mxTA4IT4&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Hei

Takk for informasjon. Må innrømme at akvariene mine ikke er oppgradert i det siste.

Må også innrømme at jeg ikke kunne la være å kjøpe kulefisken. Hadde sett meg ut to stykker. De hadde best farge og var ikke utmagret. Dessverre var det en som var sekundet tidligere enn meg som snappet til seg den fineste. Da tok jeg bare en fordi de andre hadde en dårlig farge og så ufattelige magre ut. Ville ikke kaste penger ut av vinduet heller.

Nå er alle borte fra dyrebutikken og jeg har gitt beskjed om at hvis de skulle få inn flere så må de holde av noen til meg Hehe, dessuten plukker jeg pestsnegler ut av plantekaret deres da ingen snegler overlever hos meg i lengre tid. Siden jeg er ofte innom dyrebutikken og kjøpte den ene 240 literen der kjenner de meg igjen, og gir meg bare en pose slik at jeg kan plukke selv.

Ser kanskje ut som om jeg må prøve å sette opp et eget akvarium for snegledrett hvis jeg får flere kuler...

En ting som begynner å bekymre meg er innvendige parasitter. De fleste kulefiskene regner jeg med er viltfanget. Har dere opplevd parasitter på kulefiskene deres? Hva har dere i så tilfelle medisinert med? Jeg har ingen medisiner tilgjengelig hvis noe skulle skje, men tenkte jeg skulle prøve å få tak i noen.
parasitter er skumle saker. magre kulefisk har ofte innvendige parasitter, så godt du ikke kjøpte en slik.

da vi kjøpte SAPene var det 6 stk i butikken og vi tok hele gjengen. en av disse var markant tynnere enn de andre. den prøvde vi å medisinere en type medisin beregnet på koi/hagedam mot innvendige parasitter. det gikk ikke bra, Lille Mongo la aldri på seg, selv om han spiste godt. han døde nå mens vi var på ferie i forrige uke.

medisiner har nok Inger Anne mye bedre peiling på. hun kikker nok innom tråden

en sneglefabrikk eller to er kjekke å ha i huset. det finnes en artikkel om oppsett av slike her på akvaforum: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1712.

ser at du har sand som substrat i de 240-literne, det hjelper nok også til hvis kule spiser mat som ligger på sand.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap