Er det vanskelig å få tak i nok småsnegler (pestsnegler) til en dvergkulefisk?

Har vært i dyrebutikken - igjen.. Ikke lurt. Der svømte det en gjeng med store øyne rundt. Nydelige dvergkuler...
Før jeg hiver meg rundt og kjøper en til 30literen min, har jeg et par spørsmål.

- Er det vanskelig å få nok pestsnegler til fisken? Jeg har bare sandsnegler og bør kanskje kvitte meg med disse før en evt kule flytter inn. Har hørt at de har for hardt skall.. eller er det feil?

- Er et par snegler i uka nok for å holde nebbet i sjakk? Tenker å spe på med frosne mygglarver og artemia.

Damen i dyrebutikken sa at en burde ha mye salt i vannet til dvergkuler, men det står ikke noe om det i fiskebasen? Hvem har rett?
hehe.. du har noen til overs, ser jeg

Jeg tar deg på ordet om jeg kjøper fisk. Må først bli kvitt noen endlers, kirsebærreker og sandsnegler.. og en sulawesisnegle..
Hehe skulle akkurat til å lage ca nøyaktig lik tråd.. Har også falt for dvergkulefiskene og tenkte å ha en i min 28-liter. Spekulerte litt på hvilke snegler som bør gis og hvor ofte (har også hørt at sandsnegler ikke er å foretrekke). Dessuten er det jo hovedsaklig større kulefisk som trenger snegler for å slipe tenner, mens dvergkulene bør ha det som en del av kostholdet siden det er naturlig for dem.

Jeg har forresten også noen reker i 28-literen og lurer på om noen har erfaringer med denne kombinasjonen?
ja er de ikke skjønne?

Jeg vil nok tro at reker og dvergkuler ikke er en god kombinasjon. Tenker det blir snacks...

Kulefisk og reker går IKKE sammen. Jeg hadde to reker fra før når jeg kjøpte kulefisk. Damen i butikken sa dette ikke var noe problem. Tok ikke mer en time så var rekene død og spist. Kulefisken spiser skalldyr!
Plussmedlem
Har dere lest denne?

Har også sett at mange som har kulefisk, driver et eget oppdrettskar for pestsnegler, slik at de har å fóre fisken med.
Irene
Kulefisk og reker går IKKE sammen. Jeg hadde to reker fra før når jeg kjøpte kulefisk. Damen i butikken sa dette ikke var noe problem. Tok ikke mer en time så var rekene død og spist. Kulefisken spiser skalldyr!


Huffda Grunnen til at jeg spør er siden reker står listet som en av to arter man kan ha sammen med dvergkuler på den engelske hjemmesiden til dvergkulefisken. Det står at Ottoer går som regel bra, og med reker KAN det går bra...! Ser også at mange av karene med kulefisker her på akvaforum holdes sammen med reker, så det må vel ha gått bra for noen! Vet ikke om jeg vil sjangse på dette uansett, må i såfall følge med den første timen!
Kulefisk og reker
kulefisk og reker kan gå fint sammen. vi har tre kar med ulike kulefisker - og i alle karene går det reker. kjøp for all del ikke noen dyre og eksklusive reker.

1) 110L brakkvann: her går det en åttetallskulefisk sammen med 5 amanoreker. dette har gått fint i et drøyt år nå, men blir fisken sulten så forsvinner nok rekene en dag. plutselig.

2) 54L dvergkulefisk: denne går sammen med en amanoreke og en kirsebærreke. denne kulefisken er bitteliten og rekene har nok av gjemmesteder, så dette går også greit. skal det prøves så prøv å kjøp så store reker som mulig. disse to rekene er jo større enn kulefisken.

3) 240L SAP/Colomesus asellus: man hører og leser så mye rart om disse og andre fisker. 5 stk går i karet sammen med to store amanoreker. helt uten problemer.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap