Har uforvarende blitt kulefiskeier

Hei alle sammen!
Jeg er nybegynner på alle måter. Har hatt akvarium i 1.5 uke, og kjøpte et brukt akvarium med noen neontetra, noen pygme-pansermaller, en ancistrus og en enslig panda pansermalle. Vi har kjørt karet opp og det er i fin balanse, vannverdiene ser bra ut (ph=7, gH=6, kH=5 og 0.0mg NO3).

Vi tenkte å utvide bestanden litt til jul, og gikk på den lokale dyrebutikken og kjøpte oss 2 perlegurami (ungene sine fisker) og 3 corydoras elegans for å lage en pansermalle-flokk til den enslige Pandaen (viste seg at det er 2 flekket pansermalle og 1 elegans, og så burde det vel ha vært Pandaer siden det var det vi hadde fra før....), men nok om det.

Jeg nevnte også for dama i butikken at vi hadde oppdaget at det hadde fulgt noen snegler med på lasset, og da foreslo hun å kjøpe en liten søt dvergkulefisk til karet. Den ville spise sneglene og rydde opp i karet, sa hun. Jeg kjente ikke til dvergkulefisk, men spurte om den gikk sammen med de andre fiskene. Svaret jeg fikk var at det ikke skulle være noe problem.

Spol frem noen dager, og jeg oppdager til min forskrekkelse at en pansermalle mangler toppen av halefinnen, en pansermalle har fått toppen av ryggfinnen spist av, og en av perleguramiene har et dypt hakk i sin ryggfinne. Resten av fiskene ligger under steiner/røtter/planter og skjelver, og bestanden av pygmepansermalle ser ut til å være skrumpet inn til bare 2 (heldigvis viste det seg etterhvert at 5 andre bare hadde gjemt seg, men 1 er fortsatt meldt savnet). Og de fleste fiskene viste tegn til stress... Min umiddelbare mistanke ble bekreftet ved oppslag her... dvergkulefisken er ikke fullt så harmløs som jeg hadde blitt fortalt. Jeg isolerte den umiddelbart i et fødekar jeg fikk med karet, og den står nå og mistrives på liten plass men ihvertfall med vanngjennomgang. (Den så litt ynkelig ut i morges når jeg kikket inn til den, så på meg med bedende øyne og virket som den ba tynt om å få slippe ut av cellen sin.... "Skal ikke gjøre noe galt, jeg looooooover!!!!")

Så nå står jeg med en 110l med fisk som trives, og en dverkulefisk isolert i et fødekar i det ene hjørnet... og hissig diskusjon med fruen om vi skal skaffe en 30l til kula (Bolla som den er blitt kalt hjemme) eller sporenstreks levere den tilbake til butikken.

Noen som har råd? Kulefisken kan ikke bli værende sammen med de andre fiskene jeg har, det går bare ikke. Så ser kanskje ut som om et artskar (eller retur til fiskebutikken) er de to alternativene jeg står overfor. Men hva gjør jeg med Bolla i mellomtiden? Bør kanskje skaffe meg et brukt (og innkjørt) kar å sette den i.... men tiden er knapp....

Nå er gode råd dyre her!!!! Hjelp!
ta den med tilbake til butikken og si at dvergkulefisken, tross sin lille størrelse, er en satans finnenapper av helvetes dimensjoner og absolutt ikke går greit sammen med fiskene dine.
teppemann
ta den med tilbake til butikken og si at dvergkulefisken, tross sin lille størrelse, er en satans finnenapper av helvetes dimensjoner og absolutt ikke går greit sammen med fiskene dine.

helt enig!
Tusen takk for tilbakemelding!

Har tenkt i løpet av dagen, og å levere den tilbake er vel den beste (og muligens eneste) løsningen. For man kan kanskje ikke stappe den oppi et nyetablert akvarium, heller? Eller vil den klare seg fra starten i et nyetablert akvarium? Kan ikke se at det er noen etablerte 30 litere til salgs i Bergenstraktene som jeg kan overta til den.

Men er nok sjokkert over at dyrebutikken ikke er mer kunnskapsrike på dette enn det de har vist i denne forbindelse.

Jeg forlanger ikke at en fiskebutikk-ekspeditør skal vite alt, men da bør de kanskje si "vet ikke" heller enn "klart det!"

Og som en bitanke... dvergkulefisk er kanskje ikke den optimale "nybegynner"-fisk?
Uansett hva du velger å gjøre burde butikken få vite at en feil av en slik dimensjon fra dems side ikke er akseptabel. De kan heller la være å si noe enn å gi et slikt meget dårlig råd.

Når det er sagt så har du sikkert lært nå at å sjekke opp hvilken art det dreier seg om er lurt å gjøre før kjøpet gjøres

Endret: Ser vi skrev samtidig. Og at du er fornuftig å leverer fisken tilbake. Har også inntrykk av at man skal tenke seg nøye over om man vil ha kulefisk. Dette er ikke en fisk man kan tillate seg å kjøpe på impuls.
Nei, jeg gikk nok i den klassiske nybegynnerfellen: Å stole på at de som jobber i dyrebutikker vet hva de snakker om...

Ellers litt irriterende, for jeg pleier å gjøre grundig forarbeid før jeg går til anskaffelse av ting (så også vedr. akvariet og de artene som var oppi der). Men i julehandel-farten for å gi ungene en litt artig opplevelse til jul, så baserte jeg meg til sist på råd fra denne butikkemedarbeideren, og bommet altså der.

Og butikken skal nok få vite hva jeg synes om akkurat dette rådet.

Det viste seg forøvrig at samme butikkmedarbeider hadde glemt igjen en flekkete pansermalle i "mellom-karet" på utsiden av akvariet... den avled nok en grusom død i løpet av julehelga. Vi hadde kjøpt tre, men fant bare to når vi kom hjem igjen. Det var forøvrig denne flekkete pansermallen hun solgte oss som "corydoras elegans" og som helt fint ville holde vår panda pansermalle med selskap fordi selv om fargene var litt forskjellige så knytter corydoras seg til andre corydoras.... og som gjorde at når vi kom tilbake og sa vi hadde fått 2 av 3 og fikk med oss en ny corydoras elegans... så er den da altså forskjellig fra de to andre vi fikk. Så nå har vi 4 corydoras av 3 ulike arter. Kanskje på tide med et kurs? *sukk*

Og ja, er nok siste gangen jeg går til dyrebutikken og spør "hvilken fisk tror du er smart å...."

Men takk for hjelpen!
Hvis de andre fiskene må avlives så tar du dem med til butikken sammen med kulefisken og ber om erstatning. Annbefalle å ha kulefisk i et selskaps akvarium for å ta snegler??? Den som annbefalte deg det burde få en kule påbakhodet sitt (les: ikke dreppe men en saftig bakhodet klaps.)

Jeg kan veldig lite om kulefisker. Jeg bare vet at de vil drepe alt du har i karet ditt. Og selger en butikk de fiskene så bør de også vite det.
juventus
Hvis de andre fiskene må avlives så tar du dem med til butikken sammen med kulefisken og ber om erstatning. Annbefalle å ha kulefisk i et selskaps akvarium for å ta snegler??? Den som annbefalte deg det burde få en kule påbakhodet sitt (les: ikke dreppe men en saftig bakhodet klaps.) Jeg kan veldig lite om kulefisker. Jeg bare vet at de vil drepe alt du har i karet ditt. Og selger en butikk de fiskene så bør de også vite det.


Ja, jeg har jo lest meg frem til det samme, og isolerte rakkeren umiddelbart. Det er jo en søt liten fisk, men du verden... skinnet bedrar!

Det ser ikke ut til at fiskene må avlives, men det er jo litt synd med den pansermallen som fikk bitt av en stor del av halefinnen. Får ta en tur over i malle-forumet og høre der hvor farlig dette er. Den svømmer rundt og tar til seg næring, så vet ikke om det er kritisk.
Sikkert lurt å bytte en del vann fremover for å unngå komplikasjoner i forbindelse med finneskadene.
Anna U.
Sikkert lurt å bytte en del vann fremover for å unngå komplikasjoner i forbindelse med finneskadene.


Takk for tips!
Skal følge nøye med og kommer nok til å passe på vannskiftene som en smed en stund fremover.
Velkommen til klubben for folk som har fått feil info fra dyrebutikken.
For å tenke på kulas beste så er vel det å levere den tilbake til butikken nå, så lenge du ikke har et akvarie klart til den. Det tar vel en stund å få det opp i drift også. Veldig kjedelig dette synes jeg. Har selv planer om dvergkule-kar til våren. Fasinerende men krevende fisk.
ElisabethS
Velkommen til klubben for folk som har fått feil info fra dyrebutikken. :) For å tenke på kulas beste så er vel det å levere den tilbake til butikken nå, så lenge du ikke har et akvarie klart til den. Det tar vel en stund å få det opp i drift også. Veldig kjedelig dette synes jeg. Har selv planer om dvergkule-kar til våren. Fasinerende men krevende fisk.


Takk for det. Det er jo å håpe at det er en liten og eksklusiv klubb, men... vet ikke helt om jeg tror på det heller.
Ja, har kommet frem til samme konklusjon... ihvertfall siden det ikke er mulig å oppdrive et 30l brukt i Bergens-traktene idag. *hehe*

Men om det er til kulas beste å bli tatt tilbake til denne butikken gjenstår vel å se... den stod jo ikke i artskar i butikken, heller, så spørsmålet er jo om de andre fiskene den stod sammen med der hadde det noe særlig bedre enn mine...

Skal ihvertfall sørge for å informere butikk-folka om blemma når jeg stikker innom med Bolla i kveld.

Så håper jeg at det var en butikkmedarbeider i opplæring eller julevikar eller noe sånt som forårsaket min hodepine. Er ikke meningen å henge ut butikken... og bare så det er sagt, det er ikke butikken i Åsane, der har jeg fått kanonservice og massevis av gode (og etterprøvbare) råd.
Da er kula levert tilbake... og grøss og gru, det var ikke en gang en dvergkulefisk! Det var en kulefisk palembang, kunne blitt 20cm! Så da var marerittfisken tilbake og ligger der og lurer og venter på neste godtroende kunde.

Og denne akvaristen har lært at han stoler ikke på noen andre enn seg selv lenger. *hehe*

TAkk for hjelpen!
bra jobba

vi holdt på å kjøpe denne fisken en gang, i en fiskebutikk hvor hun vi spurte om hva slags fisk dette var ikke helt kunne hjelpe oss:

[External Image]

de var små og søte, nesten nydelige, men glad vi ikke kjøpte noen. dette er fiskens sanne natur: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5585
WOW!!!

Noe til rugg det der. Kan jo nesten like godt dra i nærmeste ferskvann og fiske opp "gammel-gjedda"!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap