Innredning til dvergkulefisk akvarium?

Inaktiv bruker
Jeg har kjøpt meg ett akvarium på 60 liter hvor jeg skal ha dvergkulefisk, mest sannsynlig tre stykken.
Jeg driver nå å innreder akvariumet, med fin sand, røtter og en lavastein.
Jeg kom over en engelsk internettside med tips på innredning. Der stod det at man ikke bør innrede med skarpe objekter/overflate eller med skarp grus. Dette fordi at dvegkulefisker lett kan skrape seg opp og få store sår. Noen som har erfaring med dette?
Jeg hadde planlagt å ha en lavastein i hjørne som jeg skulle feste litt planter og mose til, men ble veldig usikker på om dette er noe lurt? Går lavastener under 'skarpe overflater'?
Til bunnen har jeg valgt fin blåsesand fra Biltema. Røttene vet jeg ikke navnet på, men det er ett lyst 'tre' uten bark og skarpe kanter.

Noen flere tips tl innredning av ett kulefisk akvarium?

Eg har selv hatt Carinotetraodon travancoricus, og det er uten tvil fantastiske fisker Etter min mening kan du holde minst 4 stk.

"Lavastein" er utrolig kvass, men eg hadde likevel ikke hatt kvaler mot en slik stein i et dvergkulekar. Likevel ser eg ikke poenget i å gjøre det. Dvergkuler har ikke behov for mose i karet, heller tvert i mot. De liker sterkt beplantede kar, ja, men samtidig bør de kunne klare å svømme mellom plantene...

Røttene dine er sannsynligvis Mopani.

Innred karet med masse skjulesteder og "veier å gå", så vil nok kulene trives. De er nysjerrige, og vil derfor like litt kaos
Inaktiv bruker
Tusen takk for svar, jeg var så usikker på den lavasteinen. Men jeg har nå tatt den ut av karet, tar ikke sjansen syns jeg har lest at de legger egg i mose, men kan godt hende jeg tar feil her.

Liker disse fiskene kokosnøtter tru, med hull i bunn eller på midten?
Kjenner at jeg har manglet litt kreativitet i det siste, men prøver så godt jeg kan, kanskje jeg finner noen ideer på nettsider for arten.
Jeg har ikke fylt i vann enda, driver enda med det kreative, ingen planter enda og å som lavasteinen er det kun ett tre i karet. Sannsynligvis Mopani ja..

I karet har jeg orginal boks med filter og varmekolbe i, vil dette duge? Det tar opp veeldig mye plass men det skjuler jo både filter og varmekolbe..
Har tenkt litt på fluval u2?

Her står det at du har rett angående mose.
For meg virker det unaturlig at det skal være hensiktsmessig, i stedet for finbladede planter, men så har eg heller ikke drettet arten

Kokosnøtter med hull midt på, og rør, må være helt perfekt, etter min mening.

Det originale filteret ville eg beholdt i dette tilfellet.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap