Slapp amazon kule uten matlyst - råd
`Hei
Fikk en amazon kulefisk for 1 dag siden og virket frisk og rask da jeg kjøpte den. Men når jeg kom hjem og hadde den opp i akvariet, så ble den gradvis mer slapp og nå ligger den bare på bunnen. Har ikke matlyst og reagerer verken på mygglaver eller snegler. Ser ikke ut som den har orm, da den ikke er innhul eller deformert på noen måte.
Fikk en amazon kulefisk for 1 dag siden og virket frisk og rask da jeg kjøpte den. Men når jeg kom hjem og hadde den opp i akvariet, så ble den gradvis mer slapp og nå ligger den bare på bunnen. Har ikke matlyst og reagerer verken på mygglaver eller snegler. Ser ikke ut som den har orm, da den ikke er innhul eller deformert på noen måte.
Postet 10.12.11 kl 18:15
Postet 10.12.11 kl 18:24
Anders KasteOg du er sikker på at du har riktige forhold og vannverdier for denne arten...? Det avgjør alt om hvordan fisken oppfører seg.
ja skal være innen verdiene som denne arten krever. Men i skrivende stund, så har kula blit 100% mer aktiv! svømmer opp og ned, frem og tilbake mot glasset. Ser ut som en helt annen fisk nå med tanke på oppførsel. Kan det ha noe med at han var engstelig/redd for de nye omgivelsene? Går jo tross alt to fullvoksne papegøyefisk og en bichir sammen med han.
Postet 10.12.11 kl 19:03
Det er litt vanskelig å si sånn uten av å ha sett fisken "live" men kanskje du kunne ta en video med mobilen din og laste den opp ?
Ny fisk er noen ganger litt engstelige og kan bli kraftig påvirket av transport og vannverdier. Ofte er vi akvarister litt for ivrig med å slippe nyankommet fisk ut av posten , så det kan lønne seg å la fisken få 20 min til å venne seg til dine vannverdier .
Nå er det jo kaldt ute slik at fisken kanskje ble litt nedkjølt under transport ?
Flott å høre at den er på bedringen vei
Ny fisk er noen ganger litt engstelige og kan bli kraftig påvirket av transport og vannverdier. Ofte er vi akvarister litt for ivrig med å slippe nyankommet fisk ut av posten , så det kan lønne seg å la fisken få 20 min til å venne seg til dine vannverdier .
Nå er det jo kaldt ute slik at fisken kanskje ble litt nedkjølt under transport ?
Flott å høre at den er på bedringen vei
Postet 10.12.11 kl 19:15
Postet 10.12.11 kl 19:24
Interessant fisk du har valgt ser jeg men den stiller litt krav i matveien
Anbefaler deg å lese denne artikkelen :
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3222
Spesielt delen som omhandler mat , og hva som kan skje dersom den ikke får rett mat og du må leke tannlege
Anbefaler deg å lese denne artikkelen :
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3222
Spesielt delen som omhandler mat , og hva som kan skje dersom den ikke får rett mat og du må leke tannlege
Postet 10.12.11 kl 19:28
Vil ikke bikiren forsøke å få seg en liten lunsjpakke av denne lille kulefisken da? Bikirer sluker jo ting nesten på sin egen størrelse i blant...
Har du satt deg inn i og lest noe om den sør-amerikanske kulefisken før du kjøpte den?
Jeg spør av en god grunn. For dessverre er kulefisk-kjøp noe mange gjør etter innfallsmetoden; man får øye på den i butikken og bare sier "Den var kul! Den skal jeg ha!" når de ser den. Mange kulefisker (eller fisk den har bodd sammen med...) har gått en tragisk død i møte pga uvitende impuls-kjøpere...
Men jeg håper du er et unntak og har lest deg opp på dem før du kjøpte den
Har du satt deg inn i og lest noe om den sør-amerikanske kulefisken før du kjøpte den?
Jeg spør av en god grunn. For dessverre er kulefisk-kjøp noe mange gjør etter innfallsmetoden; man får øye på den i butikken og bare sier "Den var kul! Den skal jeg ha!" når de ser den. Mange kulefisker (eller fisk den har bodd sammen med...) har gått en tragisk død i møte pga uvitende impuls-kjøpere...
Men jeg håper du er et unntak og har lest deg opp på dem før du kjøpte den
Postet 10.12.11 kl 20:06
mona oVil ikke bikiren forsøke å få seg en liten lunsjpakke av denne lille kulefisken da? Bikirer sluker jo ting nesten på sin egen størrelse i blant... Har du satt deg inn i og lest noe om den sør-amerikanske kulefisken før du kjøpte den? Jeg spør av en god grunn. For dessverre er kulefisk-kjøp noe mange gjør etter innfallsmetoden; man får øye på den i butikken og bare sier "Den var kul! Den skal jeg ha!" når de ser den. Mange kulefisker (eller fisk den har bodd sammen med...) har gått en tragisk død i møte pga uvitende impuls-kjøpere...:-( Men jeg håper du er et unntak og har lest deg opp på dem før du kjøpte den :-)
Jeg har lest meg opp og har selv noe erfaringer fra tidligere hold av kulefisk. Da dverg kuler
Har faktisk i dag kunnet observere at bikiren prøvde seg på kula, men spyttet raskt ut igjen når kula blåste seg opp. Kula tok ikke skade eller merker av dette angrepet og er like aktiv som før. Håper nå at dette ikke skal gjenta seg igjen og at bikiren ser at dette ikke er mat. Papegøyefiskene har kun kommet interessert bort og "hilst" på han uten å nappe o.l.
Hva anbefaler dere av mat foruten små snegler og mygglaver? Prøvd med begge deler, men han viser ikke nevneverdig interesse. Kan jo ha med at kula ikke helt har funnet seg til rette enda.
Postet 11.12.11 kl 02:53
Postet 11.12.11 kl 18:54
Da har bublebee fått en kamerat-bumblebee 2
Han ble med en gang mer opptatt av hans nye artsfrende og virker mer tilfreds. Dette gjelder forøvrig begge Bumblebeene. Han vil fortsatt ikke spise mygglaver, men håper at dette skal forandre seg snart. Bublebee 2 derimot ville ha mygglaver.
Legger ved noen bilder av de
Han ble med en gang mer opptatt av hans nye artsfrende og virker mer tilfreds. Dette gjelder forøvrig begge Bumblebeene. Han vil fortsatt ikke spise mygglaver, men håper at dette skal forandre seg snart. Bublebee 2 derimot ville ha mygglaver.
Legger ved noen bilder av de
Postet 12.12.11 kl 21:25