Dverkulefisk og mat

Hei!

Jeg har blitt den lykkelige eier av fire dvergkulefisk, etter å ha hatt lyst på de lenge følte jeg endelig at jeg er erfaren nok til å klare å ta vare på de.

Har lest en del før jeg anskaffet de, men nå når de er i hus har jeg likevel noen spørsmål.

1. Hvor ofte og hvor mye snegler skal de ha?
Det er snakk om fire stk kuler, og de dagene jeg har hatt de har jeg hivi oppi ca 8 snegler hver dag. Er dette passelig mengde? Kan også mate med mygglarver, men har nok snegler i selskapskaret (inntil videre iallefall).

2. En av de fire har en fin halefinne, de tre andre er liksom "sammenklistret"/tynne halefinner. Er dette normalt? De er ganske små ennå, ca 1 cm store.

3. Er det best å ta ett 50% vannbytte i uka eller flere mindre vannbytter i uka?

Takker for svar!
Er det ingen kule-eksperter som kan svare altså?
Det er vel Inger Anne som har mest peiling på dette, men det spørs om hun er innom...
Da får jeg bare vente på svar Inntil videre får kulene leve lykkelig (forhåpentligvis) på noen snegler om dagen !
Svar:)

1. Kulefisk er stort sett veldig enkle i matveien, de spiser stort sett alt du slenger oppi karet. De MÅ ikke ha snegler hver dag, rent ernæringsmessig klarer de seg utmerket med frossentfor, kokt reke og annet snadder. Snegler er først og fremst for å få slipt ned nebbet til kulefisken, da de ikke har tenner slik annen fisk har i en eller annen form. Tennene i hver kjeve former halvdelen av et slags nebb, og dette vokser uavbrutt. Kulefisk trenger snegler eller andre harde skalldyr for å holde nebbveksten i sjakk, akkurat som at gnagere må gnage for at tennene ikke skal bli for lange. Om de får noen snegler hver en to-tre ganger i uka så burde det holde nebbveksten i sjakk. Man ser det fort om nebbet blir for langt, da svømmer de rundt med tenna på tørk utenfor leppa...

2. Kulefisk svømmer ofte med sammenklappet halefinne uten at det nødvendigvis er noe galt. Men som de kranglefantene de er så skal man ikke se bort fra at de har nappet litt i finnene til hverandre, noe som kan føre til angrep av sopp eller bakterier. Hvis fisken ser strøken ut, oppfører seg normalt og spiser som den skal er det neppe noen stor fare på ferde.

3. Lite og ofte er alltid bedre enn sjelden og mye, men halvparten burde gå helt fint så lenge du ikke gjør rent filteret samtidig, og hvertfall i noe annet enn akvarievann.

Håper dette var til nytte

Knut A
Det var veldig til nytte, tusen takk
Det var veldig til nytte, tusen takk
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap