Dvergkulefisk + sandsnegler = flott eller fiasko?

Jeg vurderer å tilføre dvergkulekaret sandsnegler fordi det skulle vært veldig kjekt med noen renholdsarbeidere der (og jeg har sansen for snegler). Jeg har hørt om tilfeller der dette er en kjempe-kombinasjon, fordi 1) dvergkulene ikke tygger på skallet, bare slurper dem ut og derfor ikke skader nebbet, og 2) siden sandsnegler bor i sanda og er nattaktive, klarer de å reprodusere seg raskt nok til å opprettholde en passe bestand, og karet er da faktisk selvforsynt med mat (!).

Noen her som har erfaringer med/synspunkter på dette? Grunnen til at jeg nøler er at 1) jeg er usikker på hvor stor risikoen er for at snegleskallene likevel blir tygd (har babysnegler like hardt skall som de voksne?), og 2) hvis sneglene ikke blir spist, at de skal bli altfor mange og "ta over" akvariet (slik jeg har lest om i noen tråder her).
Bumpetibump! Hvor er dere, dvergkuleeiere (eller andre)?
Hehe, da skal jeg svare deg selv, siden jeg nå har funnet svaret: Dvergkuler + sandsnegler = helt greit. Mine kuler bare slurper dem i seg, i den grad de faktisk får tak i dem. Det er et ukjent antall snegler som lever i sanda nå (og noen i filteret også) og de kommer stort sett bare opp i mørket, mens kulene sover. Dermed bidrar de ikke noe særlig i kostholdet, de funker bare som snacks en gang iblant. Sneglene tar ikke over på noen som helst måte, de er bare kjekke renholdsarbeidere.
For å si det slik Kuledrøm, sandsnegler er vel og bra, jeg har en egen tank der jeg avler dem i, samt at jeg hadde noen i hovedtanken. Og det kan fort bli til en snegle epedemi i tanken din. De formerer seg ufattelig raskt. Jeg startet med ca 20 snegler, og jeg var vel oppe i overkant av 500 stykker. Nå som jeg hadde en mega opprensing i hovedtanken min, der jeg fjernet planter med rot plukket jeg ca 200 snegl, så for meg er det blitt en pest. Så nå plukker jeg de ut etter hvert som jeg ser dem og hiver dem i "avlstanken" har gitt vekk en hel haug også. Så om du er i Bergen i nermeste fremtid kan du få av meg
Hahah, takk for det Sandsnegler er imidlertid ikke noe førstevalg som mat til dvergkulene mine, ettersom de er umulige å få ut så lenge de har trukket seg inn i skallet. Men kulene får brukt hodet og jaktet intenst i flere timer, da. Her har jeg sandsnegler i alle fire kar, og de har ikke blitt en pest i noen av karene. De har antakelig for mye konkurranse fra andre sneglearter og reker.
Plussmedlem
Har lest både og i forhold til kulefisk og sandsnegler.
Noen mener sandsneglenes form skjeivsliter kulenes tenner.
Har ingen erfaring med kulefisk så jeg skal ikke si hva som er rett, men tenkte det var greit å nevne.

EDIT:'
Og nå så jeg jo at kulene dine ikke tygger hele snegla. Da er jo det ovenstående av langt mindre relevanse.
Hehe, ikke noe problem, Viktor, det er jo greit å påpeke at dette kanskje ikke gjelder alle kulefiskarter. Dette er en litt gammel tråd som noen vekket til live igjen, men min egen erfaring nå tilsier altså at sandsnegler ikke er noe problem for mine dvergkulefisk. Det er ikke dermed sagt at det er noe lurt for mer hardttyggende, skallknusende kulefisk, men det har jeg selv ikke førstehånds erfaring med
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap