8-talls kulefisk

Heisann
Jeg har søkt endel på nettet og funnet veldig variert info om disse. Noen mener de MÅ ha brakkvann, noen mener de kan gå i ferskvann en stund og gradvis omvende dem og andre sier at de ikke trenger brakkvann i det hele tatt og har hatt suksess med det.

Jeg har 2 kulefisk gående i et nærmest selskapskar og der har de gått i et år sammen med scalarer og black ghost +++ (jeg vet det er en total fiskesuppe, men alle ser da ut til og trives og ingen dødsfall) og ser ut til og trives skikkelig.
De elsker myggisene og kommer å spiser fra hånden.
De kommer og titter på deg hvis du kommer bort til glasset og bare har helt utrolig personlighet.

Men blir det feil og ikke gi disse brakkvann? Det er jo litt vanskelig med all informasjon som florer rund om det store "World Wide Web"
Dette er fisk som trenger brakkvann ja

-- de kan forøvrig plutselig bestemme seg for å drepe alt annet liv i karet uten forvarsel selvom det har gått bra svært lenge.
Personlighetene på kuler innenfor en art kan variere, og de kan plutselig finne på å trepe alt i karet en natt selv om det har gått bra lenge, men 8-tallskula går for å være en forholdsvis fredelig kule.

Den vil nok få et lenger liv, bli større, få bedre farger og være mindre utsatt for sykdommer i brakkvann. Passende akvariekamerater kan f. eks. være black molly og forskjellige rolige brakkvannsgobyer.
Så lenge de ser ut til og trives og oppfører seg ordentlig skal de få bo der de bor nå for jeg har ikke plass til noen flere akvarier. Håper på ny leilighet snart så vi kan få plass til flere akvarier. =)

Fasinerende skapninger er de iallefall. Kunne godt tenkt meg et arts akvarium med kuler en gang.
Hei Ina.

8talls kuler skal ha brakkvann.
Jeg holder mine tre i et kar med 1.010 i salinitet.

Ideellt sett skal de leve i ikke fullt så hardt saltet vann.
1.004-1.006 er perfekt.
Hvis fiskene får rette forhold lever de lenge i denne verden.
En venn av meg i USA hadde et eksemplar som ble 18 år,
og han er sikker på at fisken kan bli betydelig eldre.
Kanskje til og med opp mot praktbotiaens alder; 25-35 år.

Men dette krever naturligvis at fisken gis optimale forhold.
En brakkvannskule som holdes i ferskvann vil overleve, og kanskje trives,
men vil desverre være langt mer utsatt for sykdom og dvergvekst med tidlig død som resultat.

[External Image]

Mvh

Woland
jeg er imponert over dedikasjonen din woland, tror ikke jeg hadde utsatt meg for nåletortur pga apistoen min

har du flyttet forresten ?
Å ja.
Definitivt min arm.

Er man hekta, så er man hekta...

Har flytta til Oslo.
Nærmere jobben, slipper tre timer pendling hver dag.
Akvariene står fortsatt i Drammen.
Gleder meg ikke til den flyttejobben...

Mvh

Woland
Fantastisk tøft - jeg har sett på bildet før - det ligger (lå?) i fiskebasen på akvarieforum så vidt jeg husker.

Forøvrig - når akvarier og kuler er flyttet til Oslo vil det vel bli arrangert omvisninger for lokale akvarister? Mot inngangspenger?

(det er lov å prøve seg)
Jeg vil gjerne komme å titte hvertfall ;-D Men uten ingangspenger, hehe
Kan 8-tallskula trives i et 54l kar?

Etter at vår 128l ble til 240l, og 128l ble gitt bort, måtte jeg skaffe meg et nytt kar, og da føltes 54l veldig passe. Jeg har nemlig mistet bortimot all stemmerett når det gjelder 240litern, så nå prøver jeg å finne på noe lurt med mitt eget lille kar :o)

Har veldig lyst på kulefisk, men ser at noen blir altfor store for karet. Siden 8-tallskula ikke blir mer enn 6 cm (i følge akvarieforum, men nå så jeg plutselig at i følge akvaforum kan den bli 8 cm?) så tenkte jeg at den kanskje kan trives med å gå alene i karet mitt?

Eller burde jeg heller satse på et par dvergkuler?
Når man er trygt i leilighet, (bor på jobben for tiden), blir det absolutt arrangert kulefisk-aften med hvitvin og sushi...
Det har jeg tenkt på lenge...

Mvh

Woland
Da vil jeg med dette herved melde meg på
Miss Asti
Kan 8-tallskula trives i et 54l kar? Etter at vår 128l ble til 240l, og 128l ble gitt bort, måtte jeg skaffe meg et nytt kar, og da føltes 54l veldig passe. Jeg har nemlig mistet bortimot all stemmerett når det gjelder 240litern, så nå prøver jeg å finne på noe lurt med mitt eget lille kar :o) Har veldig lyst på kulefisk, men ser at noen blir altfor store for karet. Siden 8-tallskula ikke blir mer enn 6 cm (i følge akvarieforum, men nå så jeg plutselig at i følge akvaforum kan den bli 8 cm?) så tenkte jeg at den kanskje kan trives med å gå alene i karet mitt? Eller burde jeg heller satse på et par [URLBLOCK1]?

Du kan holde en 8-talls kulefisk i en 54 liter.
Hvis du går steget opp til en 64 liter vil to stykker kunne trives.
Få er villige til å forplikte seg til ekstraarbeidet involvert i å ha et brakkvannsakvarium, men etter min mening er bryderiet lite i forhold til gleden denne kanskje vakreste av alle kulefisker gir meg.
Men så er det jo det med å ikke kunne ha planter i akvariet da...

Dvergkuler har jeg aldri hatt, er mer glad i de storvokste rov-kulefiskene.
Men de går jo villig i lek, og kan holdes i samfunn, så det skulle ikke forundre meg om jeg anskaffer meg en koloni på et tidspunkt.
Du kan trygt holde to par dverg-kuler i en 54 liter

Mvh

Woland
8-tallskula blir ikke ensom alene da?

Og kan jeg bruke en filterpumpe som er innkjørt i et ferskvannskar?
Miss Asti
8-tallskula blir ikke ensom alene da? Og kan jeg bruke en filterpumpe som er innkjørt i et ferskvannskar?

Nei, den blir absolutt ikke ensom.
Faktisk vil en kulefisk som holdes alene knytte seg til eieren i langt større grad enn om man holder den i gruppe.
Samme som med fugl...

Du kan fint starte med en pumpe som er innkjørt i ferskvann.
Jeg skal ta meg sammen og få skrevet oppstartsprosedyre for brakkvannsakvarium utpå nyåret, men her er grov skisse:

Du trenger et hydrometer til å måle salinitet (saltinnhold eller SG).
Dette koster en 60-70 kr på webzoo.
Du trenger også en kommersiell saltvannsmix fx. "instant ocean" til å blande brakkvann med.
Det har de også på webzoo (eller spør på dyrebutikken din).
Videre en plastdunk på rundt 25 liter (halvparten av akvariestørrelsen din).
Denne bruker du til å blande brakkvannet i.
Til dunken har jeg en liten kraftpakke og en gammel varmekolbe som jeg bruker til å sirkulere og varme opp blandingen med.

Ved hvert ukentlige vannskift justerer jeg forsiktig opp saliniteten med .001, (ferskvann er 1.000 og du skal sannsynligvis opp til 1.004 i første omgang avhengig av størrelsen på 8talls kula).

Grunnen til at man justerer salinitet så forsiktig er ikke pga. fisken.
Den er brakkvannsfisk og derfor vant til variasjoner i salinitet i forbindelse med flo og fjære.
Men bakteriekulturen i akvariet tåler ikke store variasjoner i salinitet.
Hvis du kjører saltinnholdet brått opp vil ferskvannsbakteriene dø før de nye brakkvannsbakteriene er kommet i gang.
For å være på den sikre siden regner man .002 hver 14 dag som max. variasjon man kan ha før biosystemet står i fare for å "kræsje" med ammoniakk/nitrit eksplosjon som resultat.

Dette er mye enklere enn det høres ut.
Jeg bruker ikke lengre tid på stell og vedlikehold av brakkvannskaret enn jeg bruker på ferskvannsakvariene mine.

Spør om det er noe du lurer på.

Mvh

Woland
Kraftpakke?

Ellers tror jeg at jeg fikk med meg mesteparten :o)

Hvor er det mest sannsynlig at de selger 8-tallskuler? Har ikke sett noen her på Majorstua Zoo. Jeg har fremdeles til gode å ta en tur til Jan Holt, så det er kanskje verdt å sjekke der?
Vil tro han mener pumpehode.

Det hender de har 8-talls kulefisker på oslo zoosenter, desverre ikke så fine alltid synes jeg.. På majorstuen har de kun ferskvannskuler.
Miss Asti
Kraftpakke?

Norsk ord på powerhead. Sirkulasjonspumpe.

Miss Asti
Hvor er det mest sannsynlig at de selger 8-tallskuler? Har ikke sett noen her på Majorstua Zoo. Jeg har fremdeles til gode å ta en tur til Jan Holt, så det er kanskje verdt å sjekke der?

Prøv dyrebutikken (Sentrum Zoo?) rett ved Gunerius.
De har 8tallskuler relativt ofte.

Ellers bestiller sikkert Anka på Majorstua sikkert en for deg.

Mvh

Woland
Woland
[QUOTE=Miss Asti]Kraftpakke?

Norsk ord på powerhead. Sirkulasjonspumpe.

Miss Asti

Prøv dyrebutikken (Sentrum Zoo?) rett ved Gunerius.
De har 8tallskuler relativt ofte.

Ellers bestiller sikkert Anka på Majorstua sikkert en for deg.

Mvh

Woland

Dyrebutikken ved gunerius? Du mener oslo zoosenter?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap