den oppfører seg så rart :O

kula mi ser ut til at den vil ut av akvariet, er bare på toppen å ser ut som den vil ha luft.. hjeelp! hva skal jeg gjøre? hva er det den holder på med???
Denne trengs det flere opplysninger på før noen kan komme med noe kvalifisert gjetting... Dog minner det jo om for lite oksygen i vannet. Størrelse, hvilen kule, Ph osv osv... jo fler data jo bedre svar. ;- )

For alt vi et er det kjøleskapet den sikler på... kuler er glupske og smarte!
så rart... kjøpte den på fredag, nå er den dø.. jeg har jo ikke gjort noe galt heller Den har ikke spist noen av dagene, så den har nokk vært syk
De fleste butikker gir deg penga gjen eller ny fisk vis du tar med den døde fisken og en vann prøve, og er vannprøven bra-så får du stort sett ny fisk eller penga igjen. Høres litt som om fisken ikke klarte å fine seg til rette i det nye vannet-men det lir jo bare rein gjetting.
Ken Myrseth
De fleste butikker gir deg penga gjen eller ny fisk vis du tar med den døde fisken og en vann prøve, og er vannprøven bra-så får du stort sett ny fisk eller penga igjen. Høres litt som om fisken ikke klarte å fine seg til rette i det nye vannet-men det lir jo bare rein gjetting.


Synes det er litt misvisende å si "de fleste", det er vel kun DyreGo' kjeden som har dette som en policy?

Resten av butikker har overhodet ingen forpliktelser til å erstatte død fisk. Hvis de gjør det er det kun fordi de er eksepsjonelt sørvis-innstilte.

Ang vannet til kulefisken, vedkommende har ikke sagt noe om vannet så du har rett, ren gjetting blir det.
MC Darup
[QUOTE=Ken Myrseth]De fleste butikker gir deg penga gjen eller ny fisk vis du tar med den døde fisken og en vann prøve, og er vannprøven bra-så får du stort sett ny fisk eller penga igjen. Høres litt som om fisken ikke klarte å fine seg til rette i det nye vannet-men det lir jo bare rein gjetting.


Synes det er litt misvisende å si "de fleste", det er vel kun DyreGo' kjeden som har dette som en policy?

Resten av butikker har overhodet ingen forpliktelser til å erstatte død fisk. Hvis de gjør det er det kun fordi de er eksepsjonelt sørvis-innstilte.

Her i distriktet får du ny fisk om fisken dør i løpet av de 8 første dagene. Du må selvfølgelig ta med den døde fisken og vannprøve. Vannverdiene må selvfølgelig være OK.
Trodde faktisk at dette var gjengs overalt, men nå lærte jeg noe nytt.
Miriam Elise Thomsen
så rart... kjøpte den på fredag, nå er den dø.. jeg har jo ikke gjort noe galt heller :( Den har ikke spist noen av dagene, så den har nokk vært syk


Sier som de andre her; hvis du kan fortelle oss hva slags kule det var og hva slags vann den gikk i hos deg så er det enklere å kanskje si noe om hva som gikk galt. Kan jo være greit å klare opp i før feilen evt gjentar seg?
Trodde selv at stort set alle butikker erstattet fisker jeg, vis dem døde iløpet av mindre en 10 dager-og vis vann prøven var god. Tydelig at butikkene i østfold er litt "greiere" da-for i dem butikkene jeg har vært i i østfold, og det er dem fleste så har jeg bestandig fått nye fisker. Har drevet med både saltvann og ferskvann.

Og til Mc darup-eneste jeg sa var at fisken tydelig ikke hadde funnet seg til rette det nye vannet, siden den døde(for meg er det ganske tydelig) men jeg skrev også at det var rein gjetting. Selvfølgelig kan en fisk være syk, men som oftest så tåler den ikke stresset ved flytting, eller vi akvarister har helt gale vannverdier.

Oi, Ken!
Det var ikke ment som kritikk, bare at jeg var helt enig med deg
Sorry-jeg misforsto jeg-er litt hårsår idag, men det skal jo ikke gå utover deg/dere på forumet-så jeg beklager igjen så mye
Tone Andreassen
[QUOTE=Miriam Elise Thomsen]så rart... kjøpte den på fredag, nå er den dø.. jeg har jo ikke gjort noe galt heller :( Den har ikke spist noen av dagene, så den har nokk vært syk


Sier som de andre her; hvis du kan fortelle oss hva slags kule det var og hva slags vann den gikk i hos deg så er det enklere å kanskje si noe om hva som gikk galt. Kan jo være greit å klare opp i før feilen evt gjentar seg?

var en amazon puffer, vannet den fikk ser reint å fint ut , det er 26-27grader, har hatt oppi litt salt og Ekslarin.
Så rart.. Har et par av disse selv, de har ikke bodd hos meg så lenge, men de ser ut til å trives... Foreløpig i alle fall.. Holder et ekstra øye med dem nå ja...

Miriam Elise Thomsen
[QUOTE=Tone Andreassen] Sier som de andre her; hvis du kan fortelle oss hva slags kule det var og hva slags vann den gikk i hos deg så er det enklere å kanskje si noe om hva som gikk galt. Kan jo være greit å klare opp i før feilen evt gjentar seg?


var en amazon puffer, vannet den fikk ser reint å fint ut , det er 26-27grader, har hatt oppi litt salt og Ekslarin.

For å få oversikt over hva slags vannverdier du har i akvariet ditt trenger du noe å måle med. pH og nitritt-tester er det viktigste. Selv om vannet "ser reint å fint ut" kan det likevel inneholde store mengder giftstoffer som kan ta livet av fisken.

Når man skal holde såpass sære fisker som kuler må man på forhånd vite om og sørge for riktige forhold.

Du finner en fin artikkel om vanntester HER
ok, skulle til fiskebutikken i dag, men det viste seg at den var stengt i dag og i mårra... drit
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap