Forsvarlig Diskushold?
Hei. Har startet opp hobbyen etter 20 års pause. Har aldri hatt diskus før, men hele familien ble diskussyke og ville gjerne ha den i selskapsakvariet på ca.200 liter i gangen. Jeg tok vannprøver i butikken før innkjøp og vannet var ekstremt (dårlig) (Ph 5,5, GH 0+ +25 nitrat), så jeg gjorde ingen forandringer på mitt vann (Ph 6,5-7, Gh 3-4, >12,5 mg NO3), Jeg leste endel motstridende om Diskus, men vi kjøpte likevel. Etter 3 dager er de nå framme endel og spiser godt granulat og oksehjerte (nappet av fingeren min!). Jeg skifter 4 bøtter vann hver 3. dag . Det er masse planter og endel annen fisk (kardinaltetra, praktbotia, pansermaller) i karet og spørsmålet er; bør jeg rydde opp, eller har fisken det bra, den gjemmer seg jo gjerne endel uansett når den har muligheten. De er bllitt endel tryggere det siste døgnet. Mallene rensker opp overskuddsfor. tetraene får flak og botiane får stort sett tabletter, så alle står fint i kø og spiser til ulike tider. Kan dette være sånn eller skal jeg planlegge utvidelser med det første? (Jeg regner med at Cabombaene går fløyten i det varme vannet (28 grader)uansett..) Takker for svar...
Postet 24.04.06 kl 15:33
Endret: 24.04.06 kl 15:36
Det eneste du har i karret som kan bli et problem er Botiane. Disse er natt- og skumringsaktive slik at de kan skremme opp discusen når de sover. Coryene lærer fort hvor discusene står og holder seg borte fra dette området.
Ellers er det bare å finne en fin rytme på vannskiftene slik at du beholde de vannverdiene du har nå. Oksehjerte har en lei tendens til å skape næringsoverskudd så stabile vannbytter er et must.
Ellers er det bare å finne en fin rytme på vannskiftene slik at du beholde de vannverdiene du har nå. Oksehjerte har en lei tendens til å skape næringsoverskudd så stabile vannbytter er et must.
Postet 24.04.06 kl 17:12
Endret: 24.04.06 kl 17:13
Takk, Geir! Botiane er ganske små ennå og har en hule de holder til i for det meste. Når de tumler rundt på natten og kvelden, er de foran i karet. Da står diskusen "på skrå" helt bak i spissen (karet er trekantet), eller midt i bak. Botiane skal nok et annet sted når de blir litt større, men det tar en stund, de vokser ikke SÅ fort.
I dag har de vært framme hele tiden, og jeg stikker tre korn med granulat nedi hver gang jeg går (rolig) forbi for at de skal skjønne at jeg ikke er slem. De har faktisk blitt veldig fortrolige på kort tid ut i fra hva jeg ventet etter ryktet..... Det er en utrolig flott fisk. Fantastisk fargespill og verdighet-en tror nesten fisken kan tenke.....
I dag har de vært framme hele tiden, og jeg stikker tre korn med granulat nedi hver gang jeg går (rolig) forbi for at de skal skjønne at jeg ikke er slem. De har faktisk blitt veldig fortrolige på kort tid ut i fra hva jeg ventet etter ryktet..... Det er en utrolig flott fisk. Fantastisk fargespill og verdighet-en tror nesten fisken kan tenke.....
Postet 24.04.06 kl 18:25
Postet 24.04.06 kl 20:09
Hei, Geir. Jeg har jo vært inne på siden din flere ganger. Lærerikt!
Diskusene er ganske store allerede, så jeg trenger ikke sprengfore, men de skal få godt med for. Jeg liker å lage mat, så etterhvert skal jeg prøve oppskriften din på oksehjerte!
Jeg satte også opp et hjemmelaget Co2. Mindre vann og gjær (ca. 1l) fordi jeg kun har en 200l. Bobler helt passe. Filtrerer over torv, så en Co2 på 36mg pr. liter er vel ikke helt riktig målt, men det pipler o2 på kvelden, så alt virker veldig balansert nå.
Diskusen koser seg skikkellig nå! Den minste er etter de største og prøver å være sjef. En liten hann?
Mvh. Kjell Erik
Diskusene er ganske store allerede, så jeg trenger ikke sprengfore, men de skal få godt med for. Jeg liker å lage mat, så etterhvert skal jeg prøve oppskriften din på oksehjerte!
Jeg satte også opp et hjemmelaget Co2. Mindre vann og gjær (ca. 1l) fordi jeg kun har en 200l. Bobler helt passe. Filtrerer over torv, så en Co2 på 36mg pr. liter er vel ikke helt riktig målt, men det pipler o2 på kvelden, så alt virker veldig balansert nå.
Diskusen koser seg skikkellig nå! Den minste er etter de største og prøver å være sjef. En liten hann?
Mvh. Kjell Erik
Postet 24.04.06 kl 21:06
Gratulerer med diskus, det er som du selv har oppdaget en vakker fisk. Nå lyver ofte bilder så jeg er ikke helt sikker i min sak, men ut fra det jeg kan se så er diskusene dine fremdeles i den størrelsen at jeg personlig har villet sprengforet etter beste evne.
Jeg er heller ikke helt sikker på hvor mange du egentlig har, men ikke glem at det regnes 50 liter vann pr. voksen diskus. Så i en 200 liter blir det fort trangt om saligheten. Nok negativt, de spiser og trives og da er det meste så langt i orden! )
Jeg er heller ikke helt sikker på hvor mange du egentlig har, men ikke glem at det regnes 50 liter vann pr. voksen diskus. Så i en 200 liter blir det fort trangt om saligheten. Nok negativt, de spiser og trives og da er det meste så langt i orden! )
Postet 24.04.06 kl 21:23
Her er det ikke snakk om foring noen ganger om dagen! Siden de kom fram har hele familien vært i kontinuerlig småforing , og diskusen flykter nå ikke for hoppende barn engang!
Den største er 11,5 cm fra snute til spor. Det er vel ikke helt yngel?!
Når det gjelder vannskift er det mest praktisk for meg å ta det på kvelden med en gang lyset slukker. kl 22. Det vil være før de roer seg helt, og det blir mindre stress når lyset er av? Høres det ut som en grei rutine, eller vil diskusen bli nattstresset av dette?
Mvh. Kjell Erik
Den største er 11,5 cm fra snute til spor. Det er vel ikke helt yngel?!
Når det gjelder vannskift er det mest praktisk for meg å ta det på kvelden med en gang lyset slukker. kl 22. Det vil være før de roer seg helt, og det blir mindre stress når lyset er av? Høres det ut som en grei rutine, eller vil diskusen bli nattstresset av dette?
Mvh. Kjell Erik
Postet 24.04.06 kl 21:52
11,5 cm er nesten for yngel å regne. Holder med Pompel i at disse har fortsatt behov for rimelig tung foring med proteinrikt for.
Jeg foretrekker at lyset er på når jeg bytter vann. Nå skjer dette med en slange til sluk slik at selve vannbyttet forstyrrer lite.
Siden man forer ganske så tungt i et discuskar er det ikke til å komme forbi at man må slamsuge med jevne mellomrom og dette forstyrrer langt mer.
Har man et beplantet kar så skal det også trimmes i plantene og da forstyrrer man virkelig.
Venner man discusen til at dette skjer og at lyset er på slik at de ser skikkelig går det ikke lange tiden før de finner seg en stille krok og står der til rabalderet er over. Jeg har fredet et område bak ei stor rot og der står alle sammen og venter på at jeg skal bli ferdig.
Postet 24.04.06 kl 22:10
Byttet nettopp 40 liter med lyset på og sugde opp forrester med siphonen. De har en virkelig fin gjemmeplass bakerst i spissen på karet. Der har de kontroll. Det er viktig at de kan følge med med lyset på, ser jeg. Det får bli mørkt litt lenger på morgenen istedet.
Jeg skal lage meg "Kristiansen spesial" og fore som fan for at de skal bli så store at vi må ha et større kar snart!
Mvh. Kjell Erik
Jeg skal lage meg "Kristiansen spesial" og fore som fan for at de skal bli så store at vi må ha et større kar snart!
Mvh. Kjell Erik
Postet 24.04.06 kl 22:24
Postet 24.04.06 kl 23:40
PompelHmm ting tyder på at mine "søte små" er litt idioter, de må dyttes unna når jeg skal ned med slamklokka. De tror antagelig at det er en slags foringsinretning.
Betyr bare at de er blitt skikkelig vante med at du romesterer i karret. Tror at mine VF aldri vil komme til det punkt at de finner ut at dette er ok.
Kristiansen spesial er nok en oppskrift som jeg har ervervet fra et tidligere medlem på NA, Castro og før det No More. Kai Hansen benytter også samme oppskrift og bare det er nok til å lage foret selv.
Postet 25.04.06 kl 00:00