Foring av discus
Jeg har et par (hun+hann) voksne discus i et selskapskar. Forer dem med Tetra discus til vanlig. Dette liker de tydeligvis. Av og til får de oksehjerte. Sånn fossen "sjokoladeplate". Lurer på om dette er tilstrekkelig for å dekke behovet for næring disse fiskene behøver. Jeg har også en følelse av at jeg kanskje forer for lite. 1 gang pr dag og 1 hviledag i uka.
Når de får oksehjerte; hvor mye bør de få da.
Jeg vet jo at det er mange her inne som kan masse om disse fiskene. Jeg vil gjerne ha noen råd fra dere.
Når de får oksehjerte; hvor mye bør de få da.
Jeg vet jo at det er mange her inne som kan masse om disse fiskene. Jeg vil gjerne ha noen råd fra dere.
Postet 16.06.06 kl 23:23
KBJeg har et par (hun+hann) voksne discus i et selskapskar. Forer dem med Tetra discus til vanlig. Dette liker de tydeligvis. Av og til får de oksehjerte. Sånn fossen "sjokoladeplate". Lurer på om dette er tilstrekkelig for å dekke behovet for næring disse fiskene behøver. Jeg har også en følelse av at jeg kanskje forer for lite. 1 gang pr dag og 1 hviledag i uka. Når de får oksehjerte; hvor mye bør de få da. Jeg vet jo at det er mange her inne som kan masse om disse fiskene. Jeg vil gjerne ha noen råd fra dere.
Jeg har 8 discus å de får mat opp til 4 ganger til dagen..Dette gjør jeg for at de voksende discusene har en mulighet til å bli store og fine..Jeg mater med discus tørrfor 2 ganger til dagen og med mygglarver eller frossen discusmat 2 gang til dagen..Da får de 1 rute av gangen...Men mye foring betyr oftere vannbytter..
Postet 16.06.06 kl 23:46
Har selv 10 stk diskuser og mater 3-4 ganger om dagen.
1: Morgen får de-okse hjerte, rexemix,kyllinghjerte mix og røde mygglarver.
2:Midt på dagen får de: Tørfor(sera)+røde mygglarver.
3.Omtrent det samme som første måltid, bortsett fra oksehjerte.
Rimelig nybegynner på diskus jeg og, men diskusene vokser ihvertfall, og ser ut til å trives.
Men som innlegget over sier, så krever såpass mye foring , vannbytter hver dag.
Jeg bytter 10% i 660 L daglig, og det holder NO3 nivået på et akseptabelt nivå.
Lykke til.
1: Morgen får de-okse hjerte, rexemix,kyllinghjerte mix og røde mygglarver.
2:Midt på dagen får de: Tørfor(sera)+røde mygglarver.
3.Omtrent det samme som første måltid, bortsett fra oksehjerte.
Rimelig nybegynner på diskus jeg og, men diskusene vokser ihvertfall, og ser ut til å trives.
Men som innlegget over sier, så krever såpass mye foring , vannbytter hver dag.
Jeg bytter 10% i 660 L daglig, og det holder NO3 nivået på et akseptabelt nivå.
Lykke til.
Postet 17.06.06 kl 09:33
En fullvoksen discus fores 1-2 ganger om dagen, gjerne variert kost. Discus i oppvekst skal derimot ha mat flere ganger, får de lite mat under oppveksten vil man aldri klare å ta dette igjen i voksen alder. Oksehjerte er bra, og er "standard". Et tørrfor med mye vitaminer bør de også få. Jeg varierer så mine får litt ymse, frosen artemia, mygglarver, meitemark etc. Nå skal vi snart lage eget for, som vil bestå av følgende, oksehjerte, reker, hvitløk, paprika,vitaminer, og spinat. Så en blanding av proteiner og vitaminer er knall.
Postet 17.06.06 kl 11:53
Hjemmelaget oksehjertefor
Har endelig fullført artikkelen om hjemmelaget oksehjerte for. For de som vil lage et fullverdig for så kan de lese om dett i artikkelen: Hjemmelaget oksehjertefor
Postet 22.06.06 kl 21:08
Postet 23.06.06 kl 01:57
Postet 23.06.06 kl 16:44
Postet 26.06.06 kl 00:44