380 liter og planer om discus
Nå skal jeg mest sannsynlig få meg 380 liter med vann, og planen er å skaffe meg discus. Har lest masse og fascinasjonen blir bare større desto mer jeg leser.
Jeg kommer til å kjøre inn karet med annen fisk før jeg går til anskaffelse av discus. Tenkte sånn utpå høsten. Planen er å bestille fra aquazoo. Noen som har erfaring med å bestille discus derfra? Jeg skal kjøpe noen som er 14 cm. Hvordan er kvaliteten? Hvordan takler fisken transporten?
Går det greit å starte med fire stk på 14 cm? Tenkte jeg skulle begynne med fire, og eventuelt skaffe en eller to til etterhvert.
Av annen fisk/dyr tenkte jeg på
en stim ca 10 corydoras sterbai
2-3 ancistrus
kanskje et par hypancistrus sp MD
noen eplesnegler
Tror dere dette vil gå bra?
Jeg kommer til å kjøre inn karet med annen fisk før jeg går til anskaffelse av discus. Tenkte sånn utpå høsten. Planen er å bestille fra aquazoo. Noen som har erfaring med å bestille discus derfra? Jeg skal kjøpe noen som er 14 cm. Hvordan er kvaliteten? Hvordan takler fisken transporten?
Går det greit å starte med fire stk på 14 cm? Tenkte jeg skulle begynne med fire, og eventuelt skaffe en eller to til etterhvert.
Av annen fisk/dyr tenkte jeg på
en stim ca 10 corydoras sterbai
2-3 ancistrus
kanskje et par hypancistrus sp MD
noen eplesnegler
Tror dere dette vil gå bra?
Postet 23.06.06 kl 22:26
IrNå skal jeg mest sannsynlig få meg 380 liter med vann, og planen er å skaffe meg discus. Har lest masse og fascinasjonen blir bare større desto mer jeg leser. :) Jeg kommer til å kjøre inn karet med annen fisk før jeg går til anskaffelse av discus. Tenkte sånn utpå høsten. Planen er å bestille fra aquazoo. Noen som har erfaring med å bestille discus derfra? Jeg skal kjøpe noen som er 14 cm. Hvordan er kvaliteten? Hvordan takler fisken transporten? Går det greit å starte med fire stk på 14 cm? Tenkte jeg skulle begynne med fire, og eventuelt skaffe en eller to til etterhvert. Av annen fisk/dyr tenkte jeg på en stim ca 10 corydoras sterbai 2-3 ancistrus kanskje et par hypancistrus sp MD noen eplesnegler Tror dere dette vil gå bra?
vet ikke om hypancistrus sp MD, men noen maller suger seg fast til dicus og dreper dem. vet ikke om det gjelder disse eller ancistrus.
bare en liten OBS!
Postet 23.06.06 kl 23:30
Dett vil nok gå fint. Har Monte Durado i mitt nye discus kar, disse er enda ganske små, så det gjenstår og se men har god tro på at disse fungerer fint. Har L-260 i det gamle karret som skal være ganske så lik, det er helt problemfritt. Ancsitrus går også fint.
Når det gjelder bestilling fra AquaZoo har jeg prøvd dette selv, vi var 3 stk fra akvarieklubben som bestilte div derfra, dette fungerte så bra at ny bestilling kommer til å skje i løpet av juli. Bestilte selv 2 stk Alenquer 14 cm, som er veldig bra, godkjent +, av discuskongen her på Akvaforum GeirK Litt tynne var de, men str og fasong var veldig bra, men de blir tjukkere i panna for hver dag som går.
Når du skal bestille ville jeg tatt en telefon til Haakon på AquaZoo slik at dere avtaler når dette sendes. Pakken blir levert før kl 15.00 i Bergen og levert på døren dagen etter før kl 0900, slik at du er hjemme når de kommer.
Selv om disse discusene var av god kvalitet og sykdomsfrie bør du tenke på et karantenekar, man vet aldri, bedre føre var) Jeg har en 83 liter, litt i minste laget men bedre en ingenting, denne puttrer å går med noen få fisk som jeg stoler på og er sikker på er sykdomsfrie, oppi der går all ny fisk først.
Lykke til.
Når det gjelder bestilling fra AquaZoo har jeg prøvd dette selv, vi var 3 stk fra akvarieklubben som bestilte div derfra, dette fungerte så bra at ny bestilling kommer til å skje i løpet av juli. Bestilte selv 2 stk Alenquer 14 cm, som er veldig bra, godkjent +, av discuskongen her på Akvaforum GeirK Litt tynne var de, men str og fasong var veldig bra, men de blir tjukkere i panna for hver dag som går.
Når du skal bestille ville jeg tatt en telefon til Haakon på AquaZoo slik at dere avtaler når dette sendes. Pakken blir levert før kl 15.00 i Bergen og levert på døren dagen etter før kl 0900, slik at du er hjemme når de kommer.
Selv om disse discusene var av god kvalitet og sykdomsfrie bør du tenke på et karantenekar, man vet aldri, bedre føre var) Jeg har en 83 liter, litt i minste laget men bedre en ingenting, denne puttrer å går med noen få fisk som jeg stoler på og er sikker på er sykdomsfrie, oppi der går all ny fisk først.
Lykke til.
Postet 24.06.06 kl 16:41
Takk for svar Bengt.
Siden dette er de første discusene kommer jeg til å ha de i hovedkaret med en gang.
Planen er å kjøre inn hovedkaret med annen fisk som tas ut når discusene kommer. Annen fisk (som kommer samtidig) kommer jeg til å ha i karantene i et annet kar. Jeg har en 96-liter som jeg tror jeg kommer til å omgjøre til karantenekar (kommer selvsagt til å ha noen fisk gående der hele tiden ). Tør ikke ta noen sjanser når det gjelder så dyre fisk.
Jeg kommer vel til å bestille utpå høsten. Skal nå på ferie, og så skal jeg kjøre inn karet en god stund før jeg tør slippe noen discus oppi der.
Jeg tenkte på å bestille to alenquer 14 cm og to kobalt 14 cm, men jeg får se ... Disse typene er kanskje ut av de rimeligste? Det var mye på aquazoo som ikke var priset i alle fall.
Fikk karet i dag. Det var digert! Synes jeg .. Kommer til å bli et fint blikkfang i stuen når jeg får noen discus oppi.
Siden dette er de første discusene kommer jeg til å ha de i hovedkaret med en gang.
Planen er å kjøre inn hovedkaret med annen fisk som tas ut når discusene kommer. Annen fisk (som kommer samtidig) kommer jeg til å ha i karantene i et annet kar. Jeg har en 96-liter som jeg tror jeg kommer til å omgjøre til karantenekar (kommer selvsagt til å ha noen fisk gående der hele tiden ). Tør ikke ta noen sjanser når det gjelder så dyre fisk.
Jeg kommer vel til å bestille utpå høsten. Skal nå på ferie, og så skal jeg kjøre inn karet en god stund før jeg tør slippe noen discus oppi der.
Jeg tenkte på å bestille to alenquer 14 cm og to kobalt 14 cm, men jeg får se ... Disse typene er kanskje ut av de rimeligste? Det var mye på aquazoo som ikke var priset i alle fall.
Fikk karet i dag. Det var digert! Synes jeg .. Kommer til å bli et fint blikkfang i stuen når jeg får noen discus oppi.
Postet 24.06.06 kl 18:02
Faktisk de samme som jeg hadde tenkt på, men nå er jeg litt i tvil, venter på svar ang noe vf discus. Vi får se. Mener å huske at de kostet det samme, briliant er den som er dyrest ellers koster de andre omtrent det samme.
Bor du i Tromsø? så er du velkommen til Akvarieklubben, nå er vi ikke så mange, men de fleste driver faktisk med discus.
Bor du i Tromsø? så er du velkommen til Akvarieklubben, nå er vi ikke så mange, men de fleste driver faktisk med discus.
Postet 24.06.06 kl 18:30
Bengt FossliBor du i Tromsø? så er du velkommen til Akvarieklubben, nå er vi ikke så mange, men de fleste driver faktisk med discus.
Ja, bor i Tromsø. Har sett at det har vært diverse møter, men har ikke hatt tid til å stikke innom. Kanskje jeg gjør det en gang på høsten og melder meg inn. Får se om jeg tør.
Postet 25.06.06 kl 02:12
IrAv annen fisk/dyr tenkte jeg på en stim ca 10 corydoras sterbai 2-3 ancistrus kanskje et par hypancistrus sp MD noen eplesnegler Tror dere dette vil gå bra?
Sterbai er et naturlig Corydorasvalg i et discuskar siden de tåler tempen godt. 2-3 ancistrus går også fint. Hypancistrus sp. Monte Durago bør også gå fint, men jeg ville ha sjekket ut Peckoltia. L134 og L103 blir ikke mer en ca 8-10 cm og da kan du sette inn 5 stk og få en liten leksgruppe.
Akvarieklubben synes jeg du skal gjøre en anstrengelse for å delta i. Du får manne deg opp og stille i lag med den lille "skumle" gjengen som møtes siste tirsdagenb i hver måned.
Postet 25.06.06 kl 16:53
Geir KristiansenSterbai er et naturlig Corydorasvalg i et discuskar siden de tåler tempen godt. 2-3 ancistrus går også fint. Hypancistrus sp. Monte Durago bør også gå fint, men jeg ville ha sjekket ut Peckoltia. L134 og L103 blir ikke mer en ca 8-10 cm og da kan du sette inn 5 stk og få en liten leksgruppe. Akvarieklubben synes jeg du skal gjøre en anstrengelse for å delta i. Du får manne deg opp og stille i lag med den lille "skumle" gjengen som møtes siste tirsdagenb i hver måned.
Ja, jeg har sett det er mange som har sterbai i discuskar, og jeg har tre stykker allerede som kunne trengt flere venner.
Jeg har sett på Peckoltia, men vet ikke om økonomien strekker til. Discusene er jo ganske dyre i innkjøp.
L-134 var riktig søt, men med den prisen per fisk må jeg nok vurdere.
Postet 25.06.06 kl 17:13
Hei til dere
Heisann!
Jeg har nettopp lagt ut en tråd om mitt nye Juwel 240, som skal fylles med discus etterhvert.
interessant lesning i denne tråden , og at folk er så fornøyd med bestilling fra aquazoo. Jeg tenker selv bestille 7 stk 8 cm Stendkerdiscus derfra om en stund - når karet er innkjørt.
Legg ut noen bilder av fiskene dere har bestilt da vel?
Og hva med noen bilder av 380 literen?
Jeg har nettopp lagt ut en tråd om mitt nye Juwel 240, som skal fylles med discus etterhvert.
interessant lesning i denne tråden , og at folk er så fornøyd med bestilling fra aquazoo. Jeg tenker selv bestille 7 stk 8 cm Stendkerdiscus derfra om en stund - når karet er innkjørt.
Legg ut noen bilder av fiskene dere har bestilt da vel?
Og hva med noen bilder av 380 literen?
Postet 25.06.06 kl 18:04
Mads EvensenHeisann! Jeg har nettopp lagt ut en tråd om mitt nye Juwel 240, som skal fylles med discus etterhvert. interessant lesning i denne tråden , og at folk er så fornøyd med bestilling fra aquazoo. Jeg tenker selv bestille 7 stk 8 cm Stendkerdiscus derfra om en stund - når karet er innkjørt. Legg ut noen bilder av fiskene dere har bestilt da vel? Og hva med noen bilder av 380 literen?
Et bilde av en av fiskene Bengt bestilte er i avataren - du kan også besøke profilen hans og under 375-literen hans finner du flere bilder.
Bilde av 380-literen min kommer etterhvert. Kameraet mitt er på reperasjon. Og reservekameraet mangler batteri.
Men akkurat nå ser det omtrent slik ut.
Postet 25.06.06 kl 18:14
Endret: 25.06.06 kl 18:15