Juwel Rio 240 med Discus i stua

Herlig! I går var endelig det nye Juwel Rio 240 med den nye trefargen på plass i stua. Handlet det selvfølgelig på Dyrego i Sandvika.

Må bare si meg ekstremt fornøyd med fargevalget på karet. Har tidligere hatt svarte Juwel kar, men denne fargen gjør karet enda mer majestetisk syns nå jeg.

Har montert Juwel Rock bakgrunnsplater og har også fått dekket til det innvendige filteret med en slik plate.

Sanda er Rådasand svart. Vil ha mørk sand - for å fremheve fiskenes farger, og discus føler seg ofte tryggere med mørkt underlag.

Nå har jeg slengt oppi 6 stk Corydoras Aenus Albino - for å lage litt bakterier. Discus blir Stender fisk. Mest sannsynlig bestiller jeg 8 cm fisk fra www.aquazoo.no til kr 249,- pr stk.

Karet er overhodet ikke ferdig innredet, men kommentarer settes alltid stor pris på!
Ser kjempefint ut. Gratulerer med nytt akvarium!

Liker muligens den mørke trefargen du har bedre enn bøk, men jeg holder nok personlig en knapp på svart. Selv har jeg en slags kirsebærfarge (Rena-kar), som egentlig ikke var førstevalget, hadde masse kirsebærmøbler i den gamle leiligheten som jeg kvittet meg med da jeg flyttet - ble så lei. Men men .. karet ble kjøpt brukt, og da er det litt vanskelig å velge farge selv. :P

Jeg har også tenkt å innrede mitt discuskar med de bakgrunnsplatene du har. Synes de ser fine ut. Kan selvsagt ikke måle seg med Back to Nature-bakgrunnene, men prisen er langt mer hyggelig i tillegg til at de ikke stjeler på langt nær så mye plass.

Som jeg har lagt ut i annen tråd tenker jeg også å bestille stendker discus fra aquazoo. 249,- pr stk synes jeg ikke var ille pris i det hele tatt, men for sikkerhets skyld tror jeg at jeg blir å gå for litt større. Er tross alt helt fersk når det gjelder discus.
Personlig syns jeg BTN bakgrunnene er et helt uaktuelt valg. De stjeler halve karet i mange tilfeller. Nei disse platene er som sendt fra himmelen! Hehe Billige og vakre.

Hvis noen synes 7 stk 8 cm discus kan bli trangt her etterhvert, så har jeg en 550 liter med søramerikanere i kjelleren i tillegg
Så kjempe fint ut
Likte den svarte grusen..Var ikke dumt nei.
Har selv lyst på et kar i den fargen du har kjøpt.. Drømmer om å få meg et discus kar når jeg er blitt litt mer erfaren i denne hobbyen.. (og må bare få ommøblerert litt så jeg får plass til fler kar.. hehe)
Gleder meg til å se karet når det er ferdig
Hysteria
Så kjempe fint ut :) Likte den svarte grusen..Var ikke dumt nei. Har selv lyst på et kar i den fargen du har kjøpt.. Drømmer om å få meg et discus kar når jeg er blitt litt mer erfaren i denne hobbyen.. (og må bare få ommøblerert litt så jeg får plass til fler kar.. hehe) Gleder meg til å se karet når det er ferdig :)

Takker! Hyggelig å høre. Aldri hatt svart grus før selv, men blitt glad i denne grusen allerede etter 24 timer Og til dere som vurderer denne sanda den ser veldig mye bedre ut med vann i karet - enn den gjør i posen!
Hvor stor er kornstørrelsen på den sanda?

Jeg har fått masse veldig mørk grus, men jeg tror jeg heller vil ha sand, ikke nødvendigvis helt fin, men noe rundt 1,0 mm.
Ir
Hvor stor er kornstørrelsen på den sanda? Jeg har fått masse veldig mørk grus, men jeg tror jeg heller vil ha sand, ikke nødvendigvis helt fin, men noe rundt 1,0 mm.

Denne er helt fin. Kastet posen som den var i, så får ikke gitt deg nøyaktig mål - men vil på øyemål tippe at kornstørrelsen er ca 0,5 mm.

Mads
Ser ut til å kunne bli bra, dette

Sort sand\ grus er noe jeg liker svært godt. Har dette selv i to av karene mine (Akvastabil haley), og ser tydelig at også fiskene liker seg over den trygge bunnen.

Bare ergelig at rådasand er ett fremmedord i lokale akva-butikker. Billigere, og penere enn den jeg har
Frank Angell
Ser ut til å kunne bli bra, dette ;) Sort sand\ grus er noe jeg liker svært godt. Har dette selv i to av karene mine (Akvastabil haley), og ser tydelig at også fiskene liker seg over den trygge bunnen. Bare ergelig at rådasand er ett fremmedord i lokale akva-butikker. Billigere, og penere enn den jeg har ;)

Billigere OG penere? Ja det var ikke måte på heller da Frank.

Har kjøpt planter i dag. Selvfølgelig da planter som tåler opp mot 30-32 grader i vannet - siden det flytter inn Discus her etterhvert.

Bilder av karet kommer senere, da det er forholdsvis uklart vann nå pga refill av sand og romstering med planter.

Er det forresten noen som har noen gode tips mot Juwelfilterets ganske høye during?
Mads Evensen
Er det forresten noen som har noen gode tips mot Juwelfilterets ganske høye during?

Ehm, ett røskt er nok Riv ut hele filtergreia, og benytt heller ett godt utvendig filter. Det er noe etterhvert svært mange velger å gjøre, da utvendige filtre har så mange fordeler.

Om du beholder den innvendige boksen: sørg for at ikke noe kan ligge å skramle mot selve boksen. Varmekolben er en vanlig synder, samme gjelder lokket på toppen av boksen.
Sørg forså for at ledninger ikke ligger å vibrerer mot noe inni der
Frank Angell
[QUOTE=Mads Evensen] Er det forresten noen som har noen gode tips mot Juwelfilterets ganske høye during?

Ehm, ett røskt er nok Riv ut hele filtergreia, og benytt heller ett godt utvendig filter. Det er noe etterhvert svært mange velger å gjøre, da utvendige filtre har så mange fordeler.

Om du beholder den innvendige boksen: sørg for at ikke noe kan ligge å skramle mot selve boksen. Varmekolben er en vanlig synder, samme gjelder lokket på toppen av boksen.
Sørg forså for at ledninger ikke ligger å vibrerer mot noe inni der

Hehe, ja jeg har hatt Juwel kar tidligere, kjøpt brukt, og ingen av dem hadde lenger den innvendige boksen..Men jeg synes dette filteret virker kjekt hittil - bortsett fra litt støy. Det skjules godt, og skjuler til og med varmekolben.

Får sjekke litt oppi der hva som vibrerer...

Takk for tipsene Mr Angell!
Bilde
Et bilde tatt i ettermiddag. Fortsatt uklart vann, og dessverre veldig mye gjenskinn pga alt sollyset i stua.

Men gir hvertfall et lite inntrykk av hvordan karet er blitt til nå.
Ser jo "bærre lækkert" ut det der

At du våger å klage på sollyset, har sittet inne stort sett hele tiden siden 17.mai på grunn av konstant regn og sur vind.
Så bare vær glad for at du har sol, du
Endelig noen som er ihvertfall litt enig med meg om filteret Har selv en Juwel 240, og synes filteret er veldig greit så langt...dog er jeg ganske ny i hobbyen ennå, har ikke veldig mye sammenligningsgrunnlag.

Frank: Skal vi bytte vær? Du får sola vi har her nå og jeg får regn og vind? Nei, jeg liker ikke sol
STENDKER FISK innflyttet!
I dag har jeg vært oppe på Kløfta og kjøpt meg 5 stk Stendker discus fra Amundsen (www.aquamanias.no)

Virkelig flott anlegg og ikke minst hyggelig fyr! Dit vil jeg anbefale enhver akvarist med respekt for seg selv og sin hobby å avlegge minst ett besøk.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe discus såpass kjapt, men fikk tilgang på litt "filtergørr" og baktozym - og karet ser ut til å være i god gang nå.

Discusen jeg kjøpte er ca 6 cm store og er følgende typer:

-Marlboro red
-Red Scribbelt
-Cobolt blå
-Pigeon Blood
-Red Alenquer

Bilder av den lille flokken kommer etterhvert. Fiskene spiser allerede, selv om et par er fortsatt litt mørke etter ferden fra Kløfta og ned til Hurumlandet
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap