Vannskifte

Jeg bør vel skifte 10% vann ca daglig i en 380-liter med discus. Dette blir jo omtrent 40 liter vann.

Jeg tenkte da å investere i en slik for å slippe å drasse på masse bøtter vann hver dag.

Men når jeg skal fylle direkte fra springen, bør jeg da fylle med kald eller kan jeg fylle med lunkent vann uten at det kommer med masse rart som kan påvirke discusen. Jeg er redd for litt brått temperaturfall hvis jeg fyller kaldt vann direkte ...

Jeg er også litt usikker på filtreringen ... jeg har nå to utvendige pumper. Fluval 404 (1300 l/h) og Rena filstar xp3 (1350 l/h). Er dette tilstrekkelig til en 380 liter med ca 6 discus og litt annet?

Ta 20 % annenhver dag så blir det litt mindre pes.

Lunkent vann går fint. Hvis du har en skikkelig gammel varmtvannsbereder kan det være mer tvilsomt.

Fileringen burde holde. Du bør tenke litt på utblåsningen til filtrene slik at discusen ikke får problem med mye strøm i karret.
Bor i et 3-4 år gammelt hus, så ingen gammel varmtvannsbereder.

Og det går fortsatt bra å bytte 20% med lunkent vann annenhver dag .. høres greit ut.
Ja, har tenkt litt på strømmen, må se hvordan den er når karet er satt i gang.

Lenge til jeg får diskus fortsatt, men må jo gjøre alle undersøkelser på forhånd.

Du får invitere deg selv på kaffe og se på karret mitt for ideer. Bengt bor like rundt svingen så et besøk hos han i samme slengen burde være milig å organisere.
Ja, kanskje det? Hadde vært kjekt å samtale litt med en skikkelig discuskjenner!
Tilfeldig bekjentskap
© Tommy Søyland
Reklame for plussmedlemskap