Nytt kar...
Har endelig fått kjøpt meg et nytt kar, juwel 260 vision
tanken er og ha discuser som har vært et ønske lenge..
men jeg er ikke så erfaren med discus fisker så kunne ha trengt litt hjelp..
- hvordan er selve fisken, krevende ?
- hvilke forhold liker fisken best, sand, dekorasjon, bakgrunn osv?
- Er det en rolig fisk eller aggresiv ?
Andre ting om fiksen, så bare kom med det
Mvh
Platon
tanken er og ha discuser som har vært et ønske lenge..
men jeg er ikke så erfaren med discus fisker så kunne ha trengt litt hjelp..
- hvordan er selve fisken, krevende ?
- hvilke forhold liker fisken best, sand, dekorasjon, bakgrunn osv?
- Er det en rolig fisk eller aggresiv ?
Andre ting om fiksen, så bare kom med det
Mvh
Platon
Postet 21.08.06 kl 21:20
Postet 21.08.06 kl 21:26
Endret: 21.08.06 kl 21:28
PlatonHar endelig fått kjøpt meg et nytt kar, juwel 260 vision ;) tanken er og ha discuser som har vært et ønske lenge.. men jeg er ikke så erfaren med discus fisker så kunne ha trengt litt hjelp..
Discus er ikke en vanskelig fisk så lenge man setter seg godt inn i spillereglene før man går til anskaffelse av fisken.
Les alt på denne siden og denne. Når du har lest disse kan du lese på min siden hvordan mine discus har det (følg link i signatur).
Karret ditt blir fort for lite til en flokk med discus. Satser du på oppforing eller skal du kjøpe voksne fisker. Hvis du skal fore opp bør du kjøpe inn 6 stk. Når disse vokser seg til så blir karet ditt for lite. Du har ikke plass til mere enn fire voksne fisk.
Platon- hvordan er selve fisken, krevende ?
Vannkvaliteten må alltid være på topp. Problemet med vannkvaliteten kommer av den tunge foringen unge fisker skal ha. Vannbytter opp mot 30% annenhver dag må du regne med. Større kar og voksne fisker gjør sitt til at vedlikeholdet blir mindre. Jeg skifter fortsatt 20% annenhver dag (530 liters kar).
Platon- hvilke forhold liker fisken best, sand, dekorasjon, bakgrunn osv?
Discus holder til i elver så fin grus fungerer godt. Det er fult mulig å holde discus i plantekar, men dette er krevende for en nybegynner på discus. Hold karret så enkelt som mulig i starten slik at du kommer godt til for å holde rent.
Platon- Er det en rolig fisk eller aggresiv ?
I utgangspunktet er discus en rolig fisk når den har slått seg til ro i karret. Det vil ta en tid før de gjør det og det hender at de får stressrelatert adferd som ikke alltid er like artig. Sørg bare for at vannkvaliteten er på topp. Den minste nitritt i karret og discusen forvandles til prosjektiler som fyker rundt for den minste bevegelse.
Discus har strikt rangordnng og den som står lavest på stigen må tåle mye mobbing. Dette er ikke til å unngå. Med større flok vil mobbingen fordeles på flere fisk.
PlatonAndre ting om fiksen, så bare kom med det ;)
Les mye slik at du er godt forberedt. Sett deg godt inn i hvordan en discus skal være før du kjøper så slipper du å betale dyrt for katta i sekken.
Postet 21.08.06 kl 23:46
Sløvhaler???
Bare et spørsmål - var inne på discusnorge.no og så at man IKKE skal ha "sløvhaler" i det hele tatt........er dette en trykkfeil for slørhaler, eller er det en fisk jeg ikke klarer å finne ut av?
Postet 21.08.06 kl 23:59
AndréBare et spørsmål - var inne på discusnorge.no og så at man IKKE skal ha "sløvhaler" i det hele tatt........er dette en trykkfeil for slørhaler, eller er det en fisk jeg ikke klarer å finne ut av?
Noen kaller slørhaler for sløvhaler med vilje, ja... Det er ikke stavefeil, men et kallenavn.
Mener du sammen med diskus? Å ha slørhaler sammen med diskus er jo utelukket.
Diskus er varmtvannsfisk, slørhaler er kaldtvannsfisk. Diskus trives i temperaturer på rundt 30 C, og slørhalen bør ha kjølig vann fra 10-18 C til et-par-og-tjue. Helst maks 24 C.
Postet 22.08.06 kl 00:05
Endret: 22.08.06 kl 00:07
aha...
Takker Mona Bare trodde jeg var evneveik som ikke fant "sløvhaler" samme hva jeg søkte på Men - har ikke discus, så det var mer for å lære mer om fisk
Postet 22.08.06 kl 00:08
Postet 22.08.06 kl 16:38