Diskus krangel..

Har 3 røde malbro diskus og 2 blå diskuser, hvor den ene blå diskusen er konstant etter den andre. Fikk dette akvariumet nå sist helg, så alt er veldig nytt.
Da jeg fikk akvariet opp og stå så virket de ok. Men den ene blå har blitt mer og mer aggresiv. Nå la jeg merke til at den som blir plukket på, har fått sår! Har et hvitt sår og finnene er hakkete. Så er litt fortvilet og lurer på hva jeg bør gjøre? Evnt hva som kan være grunn til dette.
Disse fiskene har vært sammen forholdsvis lenge tidligere etter hva jeg forsto, rart at de skal begynne å hakke nå ved flytting?

Det som har skjedd er at akvariet er flyttet og ominnredet. Rangordningen blir da satt på nytt i flokken. Den blå som blir jaget er det den minste/lavest rang i flokken?

Hvis du er usikker kan du sjekke dette ved å se om den selv jager.

I perioder det det er mye knuffing øker jeg vannbyttene slik at jeg ungår at discusen får soppdannelser i sårkantene.

Det hele vil roe seg når rangordningen blir satt ordentlig.
Den som blir hakket på er den største, den som har tidligere vært 'sjefen'(tidligere eier kommenterte at den var blitt litt hakkete, siden den var sjefen).
Men bør jeg ikke ta den ut? Evnt hvor ofte bør jeg ha vannbytte? Den virker ikke som den er syk eller dårlig, men virker som den holder seg vekke ifra den andre blå.
Har fått høre at hannene har en spissere finne på ryggtoppen, og det har begge disse blå diskusene, så muligens to hanner? Vet ikke om det har mye å si i disse sammenhenger.

Nei, du må ikke ta den ut det vil stresse discusen enda mer. Siden dette er en sjef i avgang så vil den ikke gi fra seg makten frivillig. Dermed vil maktkampen pågå lengre enn den ellers ville ha gjort.

Bytt 15% vann så lenge.

Det som er så håpløst med solide blå og røde discuser er at man ikke får signaler om skikkelig mistrivsel ved hjelp av fargene på fisken.

Hvor ofte bør jeg skifte? Hver uke eller mer? Er det noe salt eller annet jeg bør/kan bruke? Takker for hjelpen
15% hver dag

Normalt skifter jeg 20% annenhver dag.

Ikke salt det er ikke nødvendig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap