Når bør jeg begynne å fore yngel med oksehjerte?

Har en 20-30 stk diskus yngel som er fritt svømmende på dag nr. 8 idag.
Når kan/bør jeg begynne å fore med fin hakket oksehjerte? Kan/bør jeg også begynne med fin hakket mygglarver??

Så tips på når jeg bør begynne med annet for enn artemia tas imot med glede, og hvilken type for jeg bør bruke.
Personlig ville jeg ikke brukt oksehjerte før de nesten var 4-5mnd gammle..Har alltid fort med atremia, mygglarver og frosset artemia..Pluss mange andre rare dyr jeg har funnet i vann i naturen..Artemian må du nokk fortsette med til de er litt større..Begynte å fore mine med mygg da de var rund 2 mnd gammle. Det er ialefall min mening

Så snart du klarer å få de til å ta det. Litt vanskelig å få oksehjertet fint nok, men det yngelen ikke tar vil foreldre ta.
Idag er diskus yngelen fritt svømmende på dag 10-og de vokser utrolig fort.
Kanske stor forskjell på minste og største yngel, men det er vel sånn det er.
Første gang jeg har hatt diskus yngler, så jeg er litt geara
Har bare hatt en "hjemme"lagd artemiaklekker i drift, og merker fort at det ikke fungerer-så nå ikveld kjørte jeg igang klekker nr.2, sånn at jeg(diskusyngelen)skal ha tilgang på nyklekket artemia hele tiden.
Ble skikkelig geara når jeg for noen dager siden så at de spiste nyklekket artemia-var litt bekymmret den første dagen for det så ikke ut som dem spiste-de trengte bare en dag for å skjønne at dette var mat.
Tenk om jeg får dem til å vokse opp-foreldrene er enten rød turkise eller blå brilliant. Foreldrene er ihvertfall samme farge variant
De kan fores med skrapt oksehjerte når de begynner å lete på bunnen etter mat, oftest 16 - 18 dager etter at de klekket.
Når de er 22 + dager gamle så skal de regelrett gå til angrep på maten så snart den treffer vannflaten og nå er det viktig at de får tilgang på mat 7 - 8 ganger pr dag + masse nytt vann.
Maaaaaasssssee arbeide.

Hei Kai!

Ikke for å avspore Ken, men måtte bare ut med at to av Heckeldiscusene min har parret seg opp og nå står de og pusser glasset i et hjørne.

Nå ma du bare gi jernet Ken på foringssiden.
Takk for svar-forer med nyklekket artemia minst 6 ganger om dagen nå-går fint så lenge kona er sykemeldt. Men hun begynner trolig på jobb til mandagen. Ikke lett å fore så mange ganger da-
Eller har dere noen løsninger på det?? Skal jeg fore like mange ganger selv om det blir delt over færre timer??

Det er mulig å sette inn en klekker i selve karret sli at artemiaen svømmer ut i karret selv. Dette kan være et alternativ, uansett så forer du så lenge de spiser opp det du gir dem.
Eneste løsningen her er at du sørger for at kona di får sparken og at hun er hjemme til yngelen er over to mnd gamle.

De må ha tilgang på mat hele dagen, 12 timer + annenhver time,
hvis ikke så kaster du bort tiden din.
Dette er altid et problem når man jobber / skolegang.
Takker for svarene/hjelpen så langt.

Men har et spørsmål til Når bør jeg fjerne foreldrene fra yngla? De er fritt svømmende på 14 dagen nå.
Ken Myrseth
Men har et spørsmål til:) Når bør jeg fjerne foreldrene fra yngla? De er fritt svømmende på 14 dagen nå.

Yngel kan fjernes når de spiser artemia (10-11 dgr).
Dette ser du når mageregionen endrer farge fra grågul til lyserød.
Nå er diskus yngelen min 19 dager gamle og det er ca. 26 stk-litt vanskelig åfå telt helt nøyaktig.
Igår fjernet jeg hannen fra lekskarret, han begynte å bli skikkelig aggresiv mot hunnen, kort fortalt så "grisebanket" han henne. Virket som han var klar for ny lek.
Hadde problemer med at han var aggresiv i hovedkarret(660L) også, så nå flyttet jeg han først, og nå ser det ut til at han er nederst på rangstigen i karret. Før han ble flyttet til lekskarret så var han og hun konge parret der, sjefet over alle.
Så det blir spennende å se hvordan det går når jeg flytter hunnen over dit senere idag.
Nå er diskusynglene mine 24 dager, så nå har de godt i "leks"karret uten foreldre i noen dager.
Klekker artemia for harde livet, og har begynt med frossen artemia, + litt oksehjert i tillegg. Men det ser ut til at det er levende artemia de spiser.
Hvor lenge bør jeg fortsette å klekke artemia??
Idag er diskus yngelen min 36 dager. Og det ser ut til at flere av dem ser ut som gode eksemplarer.
Men utrolig stor variasjon på str, fra ca. 1 cm og opp til ca.2,5-3 cm.

Vet jeg burde kvitte meg med de minste, men har liksom ikke hjerte til det
Nå er snart diskus yngla 2 mnd (16/11).
Og av ca. 25 stk, så er 10 av disse av bra størrelse. Har ikke hatt hjerte til å sortere ut de som ikke er "perfekte", kan jo være en grei nybegynner fisk, vis det bare er fasongen og str det er noe galt med.

Vis jeg får til at en stim av disse vokser opp og blir bra inndivider, så skal de over i diskuskarret mitt-moro og ha førstegangs oppdrett svømmende i karret.

Forer stort sett kun med oksehjerte nå-og de vokser som bare det.
Hvor store er dem blitt nå? Som en femmer, eller vokser dem ennå raskere en det?
Hei Frank.
De aller største diskus yngla har blitt endel større enn en femmer.
men ca. gjennomsnitt på de 10 beste inndividene er nok som en femmer, eller litt større.

Så har jeg ca 15 stk som ligger på under en femmer og nedover til krone stykket størrelse.
For ca. 14 dager siden solgt jeg mine første Diskus yngler, ca. 5 mnd gamle. Så da forsvat det 10 stk.
Så nå har jeg de 15-16 beste igjen.
Er litt moro dette.
Tilfeldig bekjentskap
© asbjørn steinsrud
Reklame for plussmedlemskap