Når bør jeg begynne å fore yngel med oksehjerte?
Postet 22.09.06 kl 22:05
Personlig ville jeg ikke brukt oksehjerte før de nesten var 4-5mnd gammle..Har alltid fort med atremia, mygglarver og frosset artemia..Pluss mange andre rare dyr jeg har funnet i vann i naturen..Artemian må du nokk fortsette med til de er litt større..Begynte å fore mine med mygg da de var rund 2 mnd gammle. Det er ialefall min mening
Postet 22.09.06 kl 22:11
Endret: 22.09.06 kl 22:12
Postet 23.09.06 kl 02:44
Idag er diskus yngelen fritt svømmende på dag 10-og de vokser utrolig fort.
Kanske stor forskjell på minste og største yngel, men det er vel sånn det er.
Første gang jeg har hatt diskus yngler, så jeg er litt geara
Har bare hatt en "hjemme"lagd artemiaklekker i drift, og merker fort at det ikke fungerer-så nå ikveld kjørte jeg igang klekker nr.2, sånn at jeg(diskusyngelen)skal ha tilgang på nyklekket artemia hele tiden.
Ble skikkelig geara når jeg for noen dager siden så at de spiste nyklekket artemia-var litt bekymmret den første dagen for det så ikke ut som dem spiste-de trengte bare en dag for å skjønne at dette var mat.
Tenk om jeg får dem til å vokse opp-foreldrene er enten rød turkise eller blå brilliant. Foreldrene er ihvertfall samme farge variant
Kanske stor forskjell på minste og største yngel, men det er vel sånn det er.
Første gang jeg har hatt diskus yngler, så jeg er litt geara
Har bare hatt en "hjemme"lagd artemiaklekker i drift, og merker fort at det ikke fungerer-så nå ikveld kjørte jeg igang klekker nr.2, sånn at jeg(diskusyngelen)skal ha tilgang på nyklekket artemia hele tiden.
Ble skikkelig geara når jeg for noen dager siden så at de spiste nyklekket artemia-var litt bekymmret den første dagen for det så ikke ut som dem spiste-de trengte bare en dag for å skjønne at dette var mat.
Tenk om jeg får dem til å vokse opp-foreldrene er enten rød turkise eller blå brilliant. Foreldrene er ihvertfall samme farge variant
Postet 24.09.06 kl 19:09
De kan fores med skrapt oksehjerte når de begynner å lete på bunnen etter mat, oftest 16 - 18 dager etter at de klekket.
Når de er 22 + dager gamle så skal de regelrett gå til angrep på maten så snart den treffer vannflaten og nå er det viktig at de får tilgang på mat 7 - 8 ganger pr dag + masse nytt vann.
Maaaaaasssssee arbeide.
Når de er 22 + dager gamle så skal de regelrett gå til angrep på maten så snart den treffer vannflaten og nå er det viktig at de får tilgang på mat 7 - 8 ganger pr dag + masse nytt vann.
Maaaaaasssssee arbeide.
Postet 27.09.06 kl 22:53
Postet 27.09.06 kl 23:00
Postet 27.09.06 kl 23:22
Postet 27.09.06 kl 23:46
Postet 27.09.06 kl 23:49
Postet 28.09.06 kl 23:44
Postet 28.09.06 kl 23:56
Nå er diskus yngelen min 19 dager gamle og det er ca. 26 stk-litt vanskelig åfå telt helt nøyaktig.
Igår fjernet jeg hannen fra lekskarret, han begynte å bli skikkelig aggresiv mot hunnen, kort fortalt så "grisebanket" han henne. Virket som han var klar for ny lek.
Hadde problemer med at han var aggresiv i hovedkarret(660L) også, så nå flyttet jeg han først, og nå ser det ut til at han er nederst på rangstigen i karret. Før han ble flyttet til lekskarret så var han og hun konge parret der, sjefet over alle.
Så det blir spennende å se hvordan det går når jeg flytter hunnen over dit senere idag.
Igår fjernet jeg hannen fra lekskarret, han begynte å bli skikkelig aggresiv mot hunnen, kort fortalt så "grisebanket" han henne. Virket som han var klar for ny lek.
Hadde problemer med at han var aggresiv i hovedkarret(660L) også, så nå flyttet jeg han først, og nå ser det ut til at han er nederst på rangstigen i karret. Før han ble flyttet til lekskarret så var han og hun konge parret der, sjefet over alle.
Så det blir spennende å se hvordan det går når jeg flytter hunnen over dit senere idag.
Postet 03.10.06 kl 16:03
Postet 08.10.06 kl 13:22
Postet 27.10.06 kl 08:24
Nå er snart diskus yngla 2 mnd (16/11).
Og av ca. 25 stk, så er 10 av disse av bra størrelse. Har ikke hatt hjerte til å sortere ut de som ikke er "perfekte", kan jo være en grei nybegynner fisk, vis det bare er fasongen og str det er noe galt med.
Vis jeg får til at en stim av disse vokser opp og blir bra inndivider, så skal de over i diskuskarret mitt-moro og ha førstegangs oppdrett svømmende i karret.
Forer stort sett kun med oksehjerte nå-og de vokser som bare det.
Og av ca. 25 stk, så er 10 av disse av bra størrelse. Har ikke hatt hjerte til å sortere ut de som ikke er "perfekte", kan jo være en grei nybegynner fisk, vis det bare er fasongen og str det er noe galt med.
Vis jeg får til at en stim av disse vokser opp og blir bra inndivider, så skal de over i diskuskarret mitt-moro og ha førstegangs oppdrett svømmende i karret.
Forer stort sett kun med oksehjerte nå-og de vokser som bare det.
Postet 11.11.06 kl 11:37
Postet 11.11.06 kl 12:59
Postet 11.11.06 kl 13:27
Postet 28.02.07 kl 12:30