Diskus

Jeg har et problem!
Jeg har tre diskuser.
Den ene har noen humørsvigninger, den jager de to andre diskusa.
2 ta dem er ta den mest vanlige diskusen og den siste er en blå diskus!
Jeg lurer på om det er for lyst at dem!
Tror dere at de får mere fre vis jeg fårtak i noen flyteplannter?

Tre discus er et fryktelig vanskelig antall. Discus etablerer rangordning og denne opprettholdes strikt. Er man uheldig vil lederen i flokken benytte mye tid på å holde de andre nede og da blir det fryktelig stressende.

For å bøte på dette sier man at en flokk discus består av 6 eller flere fisk. Med stigende antall vil jagingen bli fordelt på flere fisk. Hvis lederdiscusen skal jage på alle blir han etterhvert trøtt på det og det heller ender opp med at h*n kun foretar korte utfall for å markere rang.

Ser av profilene din at karret er 240 liter og dette blir for lite til å sette inn flere discus. Jeg anbefaler alltid 325/375 for det minste egnede karret for å holde en flokk med discus.
Det var jo dumt. Jeg kjøpte det 260l juvel møbelakvariet så jeg kunne ha diskus!
Det sto på den sia av de 100 mest poppulære fiskene på diskus at de trenkte et kar på 180l.
så jeg trodde jeg hadde litt å gå på!
jaja.

Det er ikke noe problem å ha et fullvoksent par gående i en 240 liter. Problemet oppstår når man skal ha en flokk på 6 stykker i et kar på samme størrelse.

Plutselig blir det meget trangt om plassen, problemer med å holde stabile vannverdier samt at alt foret de skal ha medfører en algevekst som er rimelig heftig.

Det vanlige er å starte de opp i et mindre kar for deretter flytte de i et større når de vokser ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap