Discus og altumscalare.

Er det noen som har erfaring med dette. Og evntuelt hvilken stim fisk som kan gå i lag med de, uten at det blir spist. karet som de kommer til og gå i blir Panorama karet mitt. Og det som er oppi nå skal vekk. Og i et nytt kar. Pluss at det blir noen cory og Ancistrus.

Jeg tar gjerne i mot forslag til annen rolig fisk. Som kan gå med Discus og Altumscalare.

Andreas Bjørvik

Den selvsagte stimfisken i et slik kar er Kardinaltetra. Disse må fores opp litt først slik at de ikke passer så godt i munnen på discusen og Altumen.

Corydoras Sterbai er også et naturlig valg da de klarer tempen i karret.

En liten utfordring å fore opp små discus i lag med Altum da disse er adskillin mer hissig i matfatet. Sørg for at discusen er større enn Altumen før du setter de i lag.
Du har plukket ut mine drømmefisk! Jeg har et lignede kar bare det er på 960 liter og 80 cm høyt.
Tanken var nettopp å ha altum og diskus. Men etter å forhøre meg litt rundt slo jeg tanken fra meg.

Begge artene er fisk som krever god vannkvalitet og temperatur. Men begge er liksom "konge", og trenger nesten et akvarie for seg selv. Diskus har jeg noe erfaringer med og disse kan være noen særinger, spesielt i forhold til mat.Og de kan bruke lang tid på å spise. Altumen er vel ikke noe mindre sær, og du kan risikere at den ene gruppen av fisk utkonkurrerer den andre i matfatet.

I tillegg kan disse artene være bærere av forskjellige parasitter som nødvendigvis ikke er til spesielt bryderi for vertsarten, men en større plage for den andre arten.

Ønsker du å forsøke å få yngel på altum bør de gå i et artskar, da selv noen corydoras kan være forstyrrende for altumen. Jeg personlig ville ha satset på altum alene, diskus kan du sette sammen med flere tetraarter som tåler den høye temperaturen.(kardinal, rødmunn osv)

Takk for svar begge to.

Jeg får se hva jeg gjør har ikke bestemt meg enda for noen ting enda, det var en tanke som slo meg tidligere i dag med at karet er såpass høyt. Og at jeg skal kjøpe et nytt akvarie. Så det blir nokk enten eller. Kansje oppdrett.

Andreas Bjørvik
Jeg er enig med Nils og Geir her, ikke bare siden vi er akvarie nerde kompiser Men både Scalare og Discus er får meg såpass majestetisk at de fortjener å få være "hovedfisk"
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap