Hvor mye fòr ved discus i oppvekst

Som ny discuseier føler jeg at jeg på en måte begynner helt på bånn igjen. Ting som er en selvfølge som akvarist, er ikke så selvfølgelige lenger. Saken er den at jeg (heldigvis) har bestemt meg for å teste vannet for nitritt hver dag nå i begynnelsen. Takk og pris! Dagens test viser nitritt på vei opp. Auda! Jeg skjønner at det kommer av foringen min. Disse discusene skal jo ha mat x antall ganger i døgnet, nå mens de vokser, og jeg er så definitivt ikke vant med denne typen fisk. Først spiste de ikke så mye, rett og slett pga. stress ved transport og overgang til nytt hjem. Jeg har vært meget rundhåndet med foret, særlig siden de syntes å rynke på nesen. Nå i begynnelsen har jeg ikke tatt sjansen på å rydde opp etter dem, heller, ettersom de var så innmari stressa (ville skremme dem minst mulig). Resultatet ser jeg jo nå.

Så nå kommer spørsmålet: Siden jeg ikke er vant med denne typen fisk, og deres matvaner, og ikke vant med fisk som skal spise mange ganger hver dag; hvor mye mat (eller rettere sagt hvor lite) skal de fores med ved hvert måltid? De er jo i vekst, og derfor er jeg redd for å være for gjerrig. Men, for rundhåndet foring får jo ekle følger. Jeg er i villrede, siden jeg vet at de må ha mye å vokse på.
Med "normal" akvariefisk, forer jeg jo slik at de spiser opp i løpet av kort tid, og da har jeg godt på følelsen hvor mye som skal til.

Og et spørsmål til: Hvor i alle dager får man tak i oksehjerte? Det er liksom ikke noe man kjøper på Rema...

Merkelig så hysterisk jeg har blitt med disse fiskene i huset. Jeg biter nesten negler av nervøsistet her
gå på rema og bestill ett oksehjerte så får du det
Om du har ett slakteri i nærheta, kan det hende at du får kjøpt der.

Selv traff jeg rette personen på telefonen, og henta 10 min etterpå en pose med noe over 5 kg rykende ferske hjerter. En 50-lapp til kaffe var alt de skulle ha for denne posen

Greide ikke å få de lokale butikkene til å skaffe, lovnadene fra den mest lovende butikken ble jeg lei av å vente på.
Dyrehagen
Nå i begynnelsen har jeg ikke tatt sjansen på å rydde opp etter dem, heller, ettersom de var så innmari stressa (ville skremme dem minst mulig). Resultatet ser jeg jo nå.

Du må bare venne dem til at du kommer med slamsuger. Alternativet er så mye verre, dårlig vannkvalitet ender opp med dårlig vekst og syk fisk.

Det som kan hjelpe på er at du beveger slamklokka med sakte bevegelser.

Du forer med oksehjerte frem til det tidspunkt der du skifter vann. Etter dette er det en runde med mygglarver eller Tetra Discus.

Dyrehagen
Så nå kommer spørsmålet: Siden jeg ikke er vant med denne typen fisk, og deres matvaner, og ikke vant med fisk som skal spise mange ganger hver dag; hvor mye mat (eller rettere sagt hvor lite) skal de fores med ved hvert måltid? De er jo i vekst, og derfor er jeg redd for å være for gjerrig. Men, for rundhåndet foring får jo ekle følger. Jeg er i villrede, siden jeg vet at de må ha mye å vokse på.

Hvis du tar utgangspunkt i rutene til Fina Fisken så gir du to slike ruter på fire fisk. Sjekk om de får i seg alt. Hvis ikke så reduserer du til en og en halv neste gang og sjekker osv..

Det går ikke lang tid før du begynner å se at innredningen din er på vei til å gå ad dundras. Kvitt deg med alt som er i veien for skikkelig vedlikehold. Dette kan du sette inn igjen når fisken skal over på lettere foring. Skal jeg fore opp discus så foregår dette i et tomt kar.

Det er ingen grunn til å stresse, bare sørg for vannkvalitet så fikser discusen selv resten.

Inntil du får tak i oksehjerte og kan lage selv, kan du kjøpe ferdig oksehjerte-fòr i dyrebutikken. Fina Fisken (samme som lager de kjente mygglarvene) har dette.

mona o
Inntil du får tak i oksehjerte og kan lage selv, kan du kjøpe ferdig oksehjerte-fòr i dyrebutikken. Fina Fisken (samme som lager de kjente mygglarvene) har dette.

Det har jeg faktisk allerede liggende i fryseren Det er merkelig med kjøleskap og fryser hos meg. 50% av maten er mat til fisker: mygglarver, artemia, daphnies, oksehjerte, broccoli, agurk, squash. Hehehe. Jeg tror foreldrene mine ville fått sjokk hvis de hadde kikket i grønnsaksskuffa mi nå. Jeg er ikke kjent for å spise grønnsaker... Men takker for tipset likevel
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap