Premietabbe! Hvor følsomme er discus på nitritt

Inger Anne greide det helt store i går. Og det er sånne tabber man bare ikke må gjøre med discus under oppvekst. Jeg ser jo hvor utrolig stor belastning det er for vannet med den foringen som skal til på ungdiscus. Og i går kveld var det vannskifte, som vanlig. Testing viste noe forhøyet nitritt, så jeg bestemte meg for et ganske stort vannskifte. Et stort vannskifte betyr at jeg må ut og tømme vanntanken jeg tapper vannet ut i. Etter første runde, satte jeg tanken på badet, og satte i gang å tappe vannet fra tanken og ned i do. Dette gjør jeg også med hevertprinsippet, og det tar faktisk litt tid, ettersom det er en ganske tynn slange. Filterpumpa hadde jeg slått av, for at den ikke skulle gå på tomgang pga. lav vannstand. Mens jeg ventet på å få tømt vanntanken, la jeg meg inn på senga mi for å lese. Og SOVNET! Jeg våkna ikke før kl. 5 i morges, og da hadde pumpa vært av i veldig mange timer. Så nå antar jeg at alt som heter filterbakterier i discuskaret mitt er steindaue! Aaargh! Det var det som bare *ikke* måtte skje! En kjapp vanntest nettopp viser nitritt på vei opp, ja. Dette er rett og slett krise! Jeg antar at store vannskifter flere ganger om dagen er løsningen akkurat nå. Råd, tips og trøst mottas med takk! Dessuten lurer jeg på hvor ekstremt følsomme discus faktisk er på nitritt? Jeg inbiller meg at dette er fisk som tåler veldig lite av nettopp sånt?
Så du har fått deg discuser . Jeg hadde brukt Nitrivec. Fikk hjelp av det middelet ganske mye da jeg begynte med akvarium. Fikk panikk hver gang testen viste rød. Andre mener sikkert at sånne midler er unødvendig, men jeg synes det kan hjelpe å bruke sånne. Kulefisk er jo ,som alle veit, veldig følsomme før nitritt og jeg er heldig som ikke har klart å ta liv av deg....ennå

Lykke til med discus karet
Bichirmon
Kulefisk er jo ,som alle veit, veldig følsomme før nitritt og jeg er heldig som ikke har klart å ta liv av deg....ennå:)

Jeg håper da inderlig ikke du har tenkt det... ;-D

Tusen takk
Jeg ser at fiskene er livligere etter et større vannskifte nå. Jeg trodde egentlig de skulle være vettskremte, etter så mye styr, men de har i stedet "våknet opp". Det viser at de faktisk reagerte på nitritten, ja. Ekkelt! Virkelig ekkelt! Og jeg som venter 2 nye discuser i ettermiddag! Vel, jeg får krype til korset og kjøpe biostarter. Jeg har ikke den helt store tiltroen til at det vil hjelpe, men det er et forsøk verdt. Alt som kan hjelpe skal forsøkes! Jeg hadde da faktisk en liggende en gang. Men hvor den er nå? Ikke der jeg normalt ville puttet den. Spørs om jeg faktisk har kastet den!
Dyrehagen
[QUOTE=Bichirmon]Kulefisk er jo ,som alle veit, veldig følsomme før nitritt og jeg er heldig som ikke har klart å ta liv av deg....ennå:)

Jeg håper da inderlig ikke du har tenkt det... ;-D

Tusen takk
Woops..skriveleif..skulle egentlig skrive "dem" ikke deg. Unnskyld. *Fniser*
Du har ingen med akvarister med godt innkjørte filter i nærheten? Slik at du kan få litt levende guffe å starte opp filteret med igjen. Du har helt rett nemelig, discus er ikke glad i nitritt.

Ellers så er den kinki den situasjonen du er i, vannbytte og redusert foring er det vanligste rådet, men redusert foring er det siste discus i voksealderen trenger.
Tja, jeg har jo to godt innkjørte selv, men tør ikke ta noe fra dem. Dette er akvarium som har lang tradisjon på sykdom, og jeg tar *ikke* sjansen på å overføre noe videre til neste akvarium. Fiskene er riktignok friske nå, men jeg tar ingen sjanser. Jeg kommer til å holde strenge karanteneregler i lang, lang tid framover. Jeg har ett akvarium til jeg kan stjele noe fra, men dette er ikke så veldig godt innkjørt, toppen 2 mnd. gammelt. Resten av akvariene er enda ferskere. Jeg kommer til å måle nitritt og skifte vann 2 ganger i døgnet framover. Hvor mye vann jeg skifter, får jeg se an i forhold til nitrittmengden i vannet. Jeg skifta halvparten av vannet tidligere i dag, men må nok ta en ny runde før jeg legger meg. Puh! Det blir noen liter å bære i dag. Jeg har 4 akvarier til å skifte på, så det blir noen hundre liter å bære. For å se positivt på det: det er god styrketrening!
Ikke så lurt dette nei!

Noe som gjør vannbyttejobben ti ganger enklere er å kjøpe lang slange og krantilkobling på BILTEMA til ca. 100kr totalt. Hadde ikke klart meg uten!
Etter å ha fått en stygg følelse av at noe er galt med dråpetesten min (den viste like mye nitritt etter vannskifte som før), testet jeg med en dråpetest som jeg kjøpte denne uka. Og den viser at tilstanden heldigvis ikke er fullt så kritisk som først fryktet. Fortsatt litt forhøyet nitritt, men ikke så høy som jeg trodde, *takk og pris*. Puh! Puster litt lettere nå. Men jeg skal fortsette med vannskifter 2 ganger daglig fram til ting har stabilisert seg igjen. Kanskje særlig viktig siden det ankom to nye discuser mitt i denne elendigheten.

Jeg fant forresten igjen nitrivec-en (biostarteren), så nå får jeg ihvertfall testet om sånt faktisk fungerer!
du får si ifra om den virker. vil gjerne vite om det er biostarteren som reddet mine kuler
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Rune Bø
Reklame for plussmedlemskap