diskus og ferie

Jeg skal på ferie i 4 uker. hvor lenge kan diskus klare seg uten mat.
Tviler på at jeg får noen til å komme innom og mate hver dag.Tror dere det går bra med mat en gang i uken, diskusene er ikke fullvoksne de er ca 7mnd gamle og ca 10 cm. håper på svar snart
Jeg kan ikke svare på hvor lenge de kan gå uten mat, men har selv ungfisker på ca 10cm. Kunne aldri finne på å forlate de i så lang tid uten mat, vil ikke ødelegge veksten på fisken. Det er når de er små de krever mye mat. Kan du ikke skaffe deg en automatisk forer? så kan du fore fiskene på flakfor og pellets. Mine var ikke noe begeistret for falkforet til og begynne med, men jeg ga de ikke noe annet til de begynte å spise det. Nå elsker de maten, den går rett ned. Jeg forer i hovedsak på flakfor, og gir frosenmat en gang om dagen.

Det er meget problematisk forlate discus i oppveksten. Tung fóring krever også mye vannbytte. Uten vannbytte foringes vannkvaliteten og med dårlig vannkvalitet foringes veksten(for ikke snakke om risiko for sykdom og død).

Forautomat er derfor ingen god løsning. Problemet med forautomat er også at denne kun tar flakfor og granulat. Dette foret holder heller ikke mål når det gjelder å fore opp discus.

Discus kan gå meget lenge uten mat hvis de er i godt hold før foringen stanser opp. 4 uker ville ikke jeg ha utsatt fisken for. Jeg setter grensen på 14 dager hvis det er fullvoksen fisk.

Hvis jeg var deg ville jeg ha jobbet med saken på å skaffe en vikar mens du er borte. Vannbytte og foring annenhver dag burde du kunne få til.

Du får trygle og be et egnet "offer", så ordner det seg nok.

Geir Kristiansen
Forautomat er derfor ingen god løsning. Problemet med forautomat er også at denne kun tar flakfor og granulat. Dette foret holder heller ikke mål når det gjelder å fore opp discus.

Det er jeg litt uenig i. Er flere i norges land som forer sine diskus med kun flakfor og granulat, og får flotte, store, feite eksemplarer. Min cobalt blue og red tomato er stort sett foret opp på bare flakfor fra tropical, er ikke noe galt med veksten, eller kroppsformen.

Vannbytter er en selvfølge uansett, men forautomaten kan gjøre det lettere og få noen til å passe fiskene.
lofotpia
Det er jeg litt uenig i. Er flere i norges land som forer sine diskus med kun flakfor og granulat, og får flotte, store, feite eksemplarer. Min cobalt blue og red tomato er stort sett foret opp på bare flakfor fra tropical, er ikke noe galt med veksten, eller kroppsformen. Vannbytter er en selvfølge uansett, men forautomaten kan gjøre det lettere og få noen til å passe fiskene.

Den diskusjonen der har jeg tatt så mange ganger at jeg ikke orker flere .
Geir Kristiansen
[QUOTE=lofotpia] Det er jeg litt uenig i. Er flere i norges land som forer sine diskus med kun flakfor og granulat, og får flotte, store, feite eksemplarer. Min cobalt blue og red tomato er stort sett foret opp på bare flakfor fra tropical, er ikke noe galt med veksten, eller kroppsformen. Vannbytter er en selvfølge uansett, men forautomaten kan gjøre det lettere og få noen til å passe fiskene.

Den diskusjonen der har jeg tatt så mange ganger at jeg ikke orker flere .
nei det er din sak om du gidder eller ikke Var ikke ute etter noe kniving eller noe, jeg sier det for trådstarter skal vite at det ikke bare må være okse kjøtt og annet frosenfor, mange for det til å fungere helt fint uten. Så blir det opp til h*n å velge hva h*n skal gjøre.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap