Oksehjerte foret flyter, hvordan få det til å synke?
Postet 14.01.07 kl 17:10
Når frossenfòr har vært tint opp og deretter frosset igjen, så flyter det pga luft som har kommet inn i fòret. Hvis jeg oppdager dette f.eks. med nyinnkjøpte røde mygglarver (at de flyter), så kaster jeg dem straks. Det betyr at maten har vært helt tint, og det er veldig risikabelt å bruke. Bakterier dannes uhyggelig fort i slikt fòr, og maten blir bedervet før du vet ordet av det.
Jeg ville faktisk ikke brukt det fòret du nevner..... men jeg er muligens litt overforsiktig. Men er det ikke bedre å være på den sikre siden, så du ikke risikerer å matforgifte (og drepe) fiskene dine? Særlig hvis du har diskus, kanskje?
Jeg sier ikke at det garantert vil skje, men å fòre med opptint og nedfrosset mat er et risikoprosjekt....
Jeg ville faktisk ikke brukt det fòret du nevner..... men jeg er muligens litt overforsiktig. Men er det ikke bedre å være på den sikre siden, så du ikke risikerer å matforgifte (og drepe) fiskene dine? Særlig hvis du har diskus, kanskje?
Jeg sier ikke at det garantert vil skje, men å fòre med opptint og nedfrosset mat er et risikoprosjekt....
Postet 14.01.07 kl 17:57
Jeg ville også kastet mygglarver som hadde vært tint, men når det gjelder oksehjerteforet var jo oksehjertene frosne når jeg kjøpte dem. De måtte jo tines for at foret kunne lages..
Jeg har også planlagt å tilsette Metronidazole i foret seinere for å prøve å kurere min blue diamond med hull i hodet og i denne artikkelen (nederst) står det at man skal bruke frosen for, og tine det så tilsette Metronidazole... og så fryse igjen. Har lest andre artikler som det står samme. Tin frossenfor tilsett medisin og frys igjen. Finner ingen nå da. Vil jo ikke det om foret flyter etterpå da. *sukk*
Jeg har også planlagt å tilsette Metronidazole i foret seinere for å prøve å kurere min blue diamond med hull i hodet og i denne artikkelen (nederst) står det at man skal bruke frosen for, og tine det så tilsette Metronidazole... og så fryse igjen. Har lest andre artikler som det står samme. Tin frossenfor tilsett medisin og frys igjen. Finner ingen nå da. Vil jo ikke det om foret flyter etterpå da. *sukk*
Postet 14.01.07 kl 18:16
Postet 15.01.07 kl 14:21
Enda verre, synes jeg...
først tiner du det for å lage maten. Så skjedde uhellet med åpen frysedør. Så tiner du det for å tilsette medisin... Kjøttet har altså vært opptint minst 3 ganger.
Å tine opp og fryse ned fòr så mange ganger anbefales aldri, såvidt jeg har lært. Hverken som menneskeføde eller dyreføde..
først tiner du det for å lage maten. Så skjedde uhellet med åpen frysedør. Så tiner du det for å tilsette medisin... Kjøttet har altså vært opptint minst 3 ganger.
Å tine opp og fryse ned fòr så mange ganger anbefales aldri, såvidt jeg har lært. Hverken som menneskeføde eller dyreføde..
Elin PedersenJeg ville også kastet mygglarver som hadde vært tint, men når det gjelder oksehjerteforet var jo oksehjertene frosne når jeg kjøpte dem. De måtte jo tines for at foret kunne lages.. Jeg har også planlagt å tilsette Metronidazole i foret seinere for å prøve å kurere min blue diamond med hull i hodet og i denne [URLBLOCK1] (nederst) står det at man skal bruke frosen for, og tine det så tilsette Metronidazole... og så fryse igjen. Har lest andre artikler som det står samme. Tin frossenfor tilsett medisin og frys igjen. Finner ingen nå da. Vil jo ikke det om foret flyter etterpå da. *sukk*
Postet 15.01.07 kl 14:54
For å klare opp litt. Jeg tinte ikke for å tilsette medisin. Det var bare illustrere at "noen" syns det er greit å tine opp og så fryse.
Jeg ble usikker på alt sammen så foret gikk i søpla og discusen får nytt for de. Uten medisin, men med frosent og så tint oksehjerte. Har ingen mulighet å få tak i ferskt.... Før døren stod open og alt gikk galt fikk discus barna oksehjerte foret laget av frosent oksehjerte og ingen klagde da så jeg regner med at det går bra.
Jeg ble usikker på alt sammen så foret gikk i søpla og discusen får nytt for de. Uten medisin, men med frosent og så tint oksehjerte. Har ingen mulighet å få tak i ferskt.... Før døren stod open og alt gikk galt fikk discus barna oksehjerte foret laget av frosent oksehjerte og ingen klagde da så jeg regner med at det går bra.
Postet 15.01.07 kl 17:24
mona oEnda verre, synes jeg... først tiner du det for å lage maten. Så skjedde uhellet med åpen frysedør. Så tiner du det for å tilsette medisin... Kjøttet har altså vært opptint minst 3 ganger. Å tine opp og fryse ned fòr så mange ganger anbefales aldri, såvidt jeg har lært. Hverken som menneskeføde eller dyreføde.. [QUOTE=Elin Pedersen]Jeg ville også kastet mygglarver som hadde vært tint, men når det gjelder oksehjerteforet var jo oksehjertene frosne når jeg kjøpte dem. De måtte jo tines for at foret kunne lages.. Jeg har også planlagt å tilsette Metronidazole i foret seinere for å prøve å kurere min blue diamond med hull i hodet og i denne [URLBLOCK1] (nederst) står det at man skal bruke frosen for, og tine det så tilsette Metronidazole... og så fryse igjen. Har lest andre artikler som det står samme. Tin frossenfor tilsett medisin og frys igjen. Finner ingen nå da. Vil jo ikke det om foret flyter etterpå da. *sukk*
Det skal jeg si meg enig i. Men tine det en gang for å lage en blandingsfor eller medesin blir noe annet.
Postet 15.01.07 kl 19:06
Endret: 15.01.07 kl 19:07