Syk discus
Nei, det er heldigvis ikke en av mine Men derimot en i en av de lokale dyrebutikkene. De vet ikke hva som feiler den, og jeg måtte ta en titt. Ned på alle fire, for så sitte med nesa inntil akvariet leeeeenge...
Jeg er svært i tvil hva det kan være. Jeg kikket etter de standard discussykdommene jeg kjenner til:
Jeg så ingen symptomer på gjellemark.
Det var noen bitte, bittesmå prikker i panna på fisken, så små at det var vanskelig å avgjøre om det var naturlig eller begynnende hullsyke. Det *kan* være saken, men jeg er ikke sikker.
Den har *ikke* finneråte, men den har definitivt trøbbel med finnene likevel. Finnene som så vakkert henger ned helt framme under, var bare halvparten så lange som hos søskenene. Det så også ut til at noen hadde tatt et godt jafs av den ene finna på oppsiden (jeg er veldig dårlig til å vite hva de forskjellige finnene faktisk heter ) Kan det være de andre fiskene som har tatt en jafs mens de gikk sammen (hvis den da var svekket)? På den ene av disse finnene under, hang det en liten frynse som både kan være en mark av noe slag, og som kan være rester av det av finnen som er borte - det var veldig vanskelig å se.
Ellers var den veldig mørk i fargen, foretrakk å holde seg på nøyaktig samme sted i akvariet, holdt seg i ro (faktisk fikk jeg aldri sett mer enn den ene siden av fisken. Den snudde seg aldri!), svømte ujevnt innimellom (som om den klødde seg mot noe, bare at det var midt i vannet - men dette var kun innimellom) og så rett og slett deprimert ut. Det er helt tydelig at den ikke trives med situasjonen.
Dette er en ung discus som burde være under oppforing. Men, såvidt jeg vet, blir den matet en gang i døgnet, og jeg vet det kun er med discusgranulat. De andre discusene så ut til å være i relativt god form. Denne discusen er i karantene i et akvarium for seg selv. Jeg tror den har vært syk ganske lenge. Jeg har sett den der i karantenekaret en stund, men jeg greier ikke å tidfeste hvor lenge.
Jeg kunne ikke se tegn på noe unormalt med magen, hverken oppblåsthet eller magerhet.
Mine teorier:
*Begynnende hullsyke. Evt. hullsyke på retur. Jeg vet nemlig ikke hva de allerede har gjort med medisinering, annet enn at den ikke får noe nå. *Innvendige eller utvendige parasitter (Jeg så den dingsen på finnen, samt at jeg kun fikk studert den ene sida på fisken. Men jeg burde definitivt ha sett flere symptomer på dette, særlig ettersom den nå har vært syk en stund)
*Depresjon pga. at den nå går alene
*For dårlig foring
*En kombinasjon av disse
Noen med flere gode ideer?
Kan salt i vannet ha noe å si? Jeg mistenker dem for å dunge på med salt i akvariene - eller det vet jeg at de gjør. Ulempen ellers er at jeg ikke vet noe om vannkvaliteten. Men, det var den eneste fisken som viste symptomer på sykdom.
Dyreelsker som jeg er, greier jeg ikke bare å vente på at det skal gå galt, men håper jo å kunne gjøre en forskjell for denne vakre fisken. Discus er en fisk som krever respekt og omsorg (noe de alle gjør. Men det er noe helt spesielt med denne fisken!), og jeg fikk nesten lyst til å ta den med hit hjem for å hjelpe, men det tør jeg ikke! Jeg skal ikke ha noe trøbbel med mine fisker!
Jeg er svært i tvil hva det kan være. Jeg kikket etter de standard discussykdommene jeg kjenner til:
Jeg så ingen symptomer på gjellemark.
Det var noen bitte, bittesmå prikker i panna på fisken, så små at det var vanskelig å avgjøre om det var naturlig eller begynnende hullsyke. Det *kan* være saken, men jeg er ikke sikker.
Den har *ikke* finneråte, men den har definitivt trøbbel med finnene likevel. Finnene som så vakkert henger ned helt framme under, var bare halvparten så lange som hos søskenene. Det så også ut til at noen hadde tatt et godt jafs av den ene finna på oppsiden (jeg er veldig dårlig til å vite hva de forskjellige finnene faktisk heter ) Kan det være de andre fiskene som har tatt en jafs mens de gikk sammen (hvis den da var svekket)? På den ene av disse finnene under, hang det en liten frynse som både kan være en mark av noe slag, og som kan være rester av det av finnen som er borte - det var veldig vanskelig å se.
Ellers var den veldig mørk i fargen, foretrakk å holde seg på nøyaktig samme sted i akvariet, holdt seg i ro (faktisk fikk jeg aldri sett mer enn den ene siden av fisken. Den snudde seg aldri!), svømte ujevnt innimellom (som om den klødde seg mot noe, bare at det var midt i vannet - men dette var kun innimellom) og så rett og slett deprimert ut. Det er helt tydelig at den ikke trives med situasjonen.
Dette er en ung discus som burde være under oppforing. Men, såvidt jeg vet, blir den matet en gang i døgnet, og jeg vet det kun er med discusgranulat. De andre discusene så ut til å være i relativt god form. Denne discusen er i karantene i et akvarium for seg selv. Jeg tror den har vært syk ganske lenge. Jeg har sett den der i karantenekaret en stund, men jeg greier ikke å tidfeste hvor lenge.
Jeg kunne ikke se tegn på noe unormalt med magen, hverken oppblåsthet eller magerhet.
Mine teorier:
*Begynnende hullsyke. Evt. hullsyke på retur. Jeg vet nemlig ikke hva de allerede har gjort med medisinering, annet enn at den ikke får noe nå. *Innvendige eller utvendige parasitter (Jeg så den dingsen på finnen, samt at jeg kun fikk studert den ene sida på fisken. Men jeg burde definitivt ha sett flere symptomer på dette, særlig ettersom den nå har vært syk en stund)
*Depresjon pga. at den nå går alene
*For dårlig foring
*En kombinasjon av disse
Noen med flere gode ideer?
Kan salt i vannet ha noe å si? Jeg mistenker dem for å dunge på med salt i akvariene - eller det vet jeg at de gjør. Ulempen ellers er at jeg ikke vet noe om vannkvaliteten. Men, det var den eneste fisken som viste symptomer på sykdom.
Dyreelsker som jeg er, greier jeg ikke bare å vente på at det skal gå galt, men håper jo å kunne gjøre en forskjell for denne vakre fisken. Discus er en fisk som krever respekt og omsorg (noe de alle gjør. Men det er noe helt spesielt med denne fisken!), og jeg fikk nesten lyst til å ta den med hit hjem for å hjelpe, men det tør jeg ikke! Jeg skal ikke ha noe trøbbel med mine fisker!
Postet 17.01.07 kl 18:53
Fryktelig vanskelig å diagnostisere discus på beskrivelse. Hvis man ikke klarer å finne synlige symptomer enten fysisk eller ved hjelp av atferd så blir det skikkelig vanskelig. Det man ser etter er vridninger på hodet, kløing, feil avføring, sekretutskillelse.
Vet ikke helt hva salt skal være til hjelp for hvis det ikke er en del av en varmekur.
Ofte er det slik at man ikke klarer å diagnostisere slik at man må ta sjansen på medisinering da man innser at hvis det ikke blir gjort et forsøk så stryker fisken med.
Man skal også være klar over at fisken i utgangspunktet er svekket slik at man ikke prøver de medisinene som man vet sliter mye på fisken. Jeg ville da ha prøvd Prazipro(gjellemark og tapeworm) som første, antibiotika som andre og medisin mot innvollsorm som tredje.
Postet 17.01.07 kl 20:01
Geir KristiansenVet ikke helt hva salt skal være til hjelp for hvis det ikke er en del av en varmekur.
Jeg vet, jeg vet. Det er bare dyrebutikken som ikke vet... Jeg lurte på om masse salt i vannet kanskje kan skade fisken? F.eks. med coryer er jo det en dårlig blanding. Og jeg vet at de har salt i vannet. Da jeg kjøpte kula mi, kommenterte jeg at dette ikke var en ferskvannskule. Svaret jeg fikk, var at "vi har masse salt i alle karene her!". Så da visste jeg jo det. Og visste også da hva de ikke vet om salt. Jeg gadd ikke krangle den gangen, og gidder fortsatt ikke det (jeg er tross alt bare en kunde, og jeg tror de kan få meg opp i vranghalsen hvis jeg blander meg for mye. Jeg tviler sterkt på at jeg greier å overbevise dem om noe annet enn at akvarier skal saltes, jo mer, jo bedre... ), med mindre det er fisk som faktisk tar skade av det (det minner meg om at de faktisk har coryer gående i den suppa der...). Men hvor følsomme er discus på salt i vannet? Kan saltet ha svekket fisken? Det var vel egentlig det jeg lurte på i forhold til salt.
Jeg tenkte jeg skulle stikke nedom med eSHa-medisiner i første omgang. Har eSHa 2000 og Exit noe for seg her? Jeg venter Prazipro i posten i løpet av de nærmeste dagene, men vet ikke helt når den kommer. Jeg håper jo inderlig at jeg møter den samme jenta da, fordi jeg tviler sterkt at min innblanding blir særlig godt mottatt av ihvertfall en av de som jobber der (og som jeg tror er daglig leder). Hun er svært lite mottakelig for at folk bryr seg, dessverre (jeg-vet-alltid-best-holdning). Men jeg orker ikke å se på den stakkars fisken lenger...
(bare til opplysning: det er første gang jeg blander meg i fiskesykdom på en dyrebutikk. Men enkelte ganger så treffer dyret et eller annet i hjertet. Og hjertet mitt smeltet for denne lille sjelen)
Det man ser etter er vridninger på hodet, kløing, feil avføring, sekretutskillelse.
Hva mener du egentlig med vridninger på hodet?
Fisken hadde ikke noe særlig å klø seg mot, men hadde en slags kløbevegelse i vannet, uten at den var borti noe.
Hva er feil avføring? Eller kanskje: hvordan skal avføringen egentlig være?
Jeg så ingenting i forhold til sekretutskillelse. Det så normalt ut.
Postet 17.01.07 kl 21:25
Endret: 17.01.07 kl 21:29
Av og til er det slik at de kjente symptomene på gjellemark ikke vises. Det vil si at den ikke klemmer den ene brystfinna, har ikke superrask pustefrekvens og den puster med begge gjellelokkene i bevegelse. Hvis man ser nøye på fisken og følger med den en god stund så kan man se at den vrir/vender på hodet.
Det er akkurat som et menneske som ser noe i øyekroken, automatisk vender man på hodet litt til siden, men ser ingen ting. I det hodet er på vei tilbake ser man det samme på nytt og dermed vender man på hodet en gang til.
Når det gjelder Esha 2000 og Exit er det vanskelig å si noe om dette vil ha effekt.
Tror nok du skal slippe den fisken og la butikken ordne opp selv. De må nok foreta seg noe da det er begrenset hvor lenge de kan ha en slik fisk gående.
Postet 17.01.07 kl 22:59
Svært vanskelig å si hva dette er. Diskus kan få mange rare, og ubegripelige sykdommer\ plager, som jeg har liten greie på.
Mistet forresten en av mine 4 i dag, ikke helt uventet. Hva som plaget henne har jeg, på tross av timer med studering av både fisk og literatur, funnet ut av.
Virket rett å slett som hun var utstyrt med dårlige batterier, hun ble bare gradvis mindre og mindre interessert i omgivelsene.
Tipper selv at diskus er mer sosiale av seg enn vi aner; hun var engang kalt kongen - helt til hun begynte å legge egg... Dronninga ble hun fort omdefinert som.
Hun var da den største i flokken, og koste seg med begge de guttene i ett kjør. Så gikk den ene i fra henne, og hun begynte å få redusert vekst\ matlyst. Når den siste loverboyen forlot henne for ett par uker siden (vet ikke hvorfor han heiv fruen på dør, eller om det var hun som heiv han på dør), sluttet hun helt å spise.
Det pussige, ut over at hun ble sløvere og sløvere, hadde hun ikke ett eneste symptom på at noe var galt. Fargene var som alltid flotte, markeringene var normale, ikke kjøing eller noe, vannet var imponerende bra når jeg testet i går kveld osv. Altså ikke en dri... som skulle tilsie at hun skulle takke for seg.
Jeg sier dette mest for å illustrere at jeg har en magefølelse for at diskus er av de mer smarte fiskene. Samtidig får jeg ut litt frustrasjon, den dama hadde jeg absolutt ikke lyst å miste
Når det gjelder hva du bør foreta deg anngående den fisken i butikken, er jeg enig med Geir i at butikken bør rydde opp selv.
Jeg er også en slik type menneske, at jeg ikke liker å se \vite om at fisk ikke har det optimalt, og sier fra til butikken jeg handler i når jeg mener noe bør tas fatt på. Men det kunne ikke falle meg inn, ikke på en gråværsdag engang, å bruke mine medisiner i håp om å berge butikkens fisk.
Om jeg hadde kapasitet, og fikk fisken, da hadde det nok vært en annen sak
Mistet forresten en av mine 4 i dag, ikke helt uventet. Hva som plaget henne har jeg, på tross av timer med studering av både fisk og literatur, funnet ut av.
Virket rett å slett som hun var utstyrt med dårlige batterier, hun ble bare gradvis mindre og mindre interessert i omgivelsene.
Tipper selv at diskus er mer sosiale av seg enn vi aner; hun var engang kalt kongen - helt til hun begynte å legge egg... Dronninga ble hun fort omdefinert som.
Hun var da den største i flokken, og koste seg med begge de guttene i ett kjør. Så gikk den ene i fra henne, og hun begynte å få redusert vekst\ matlyst. Når den siste loverboyen forlot henne for ett par uker siden (vet ikke hvorfor han heiv fruen på dør, eller om det var hun som heiv han på dør), sluttet hun helt å spise.
Det pussige, ut over at hun ble sløvere og sløvere, hadde hun ikke ett eneste symptom på at noe var galt. Fargene var som alltid flotte, markeringene var normale, ikke kjøing eller noe, vannet var imponerende bra når jeg testet i går kveld osv. Altså ikke en dri... som skulle tilsie at hun skulle takke for seg.
Jeg sier dette mest for å illustrere at jeg har en magefølelse for at diskus er av de mer smarte fiskene. Samtidig får jeg ut litt frustrasjon, den dama hadde jeg absolutt ikke lyst å miste
Når det gjelder hva du bør foreta deg anngående den fisken i butikken, er jeg enig med Geir i at butikken bør rydde opp selv.
Jeg er også en slik type menneske, at jeg ikke liker å se \vite om at fisk ikke har det optimalt, og sier fra til butikken jeg handler i når jeg mener noe bør tas fatt på. Men det kunne ikke falle meg inn, ikke på en gråværsdag engang, å bruke mine medisiner i håp om å berge butikkens fisk.
Om jeg hadde kapasitet, og fikk fisken, da hadde det nok vært en annen sak
Postet 18.01.07 kl 19:24
Kjærlighetsorg?
Kanskje discusen din rett og slett fikk kjærlighetssorg?
Postet 18.01.07 kl 19:45
Postet 18.01.07 kl 19:50
Postet 18.01.07 kl 19:52
Dessverre tok butikken affære ang. discusen. Da jeg kom innom i går, var discusen borte. Og da jeg spurte, kunne de fortelle at de hadde avlivet den. Fillern! Jeg hadde nemlig tenkt å foreslå at jeg kunne ta den med hjem...
Normalt ville jeg ikke tilbudt egen medisin til en butikk, jeg heller. Men, jeg forelsket meg skikkelig i denne nydelige discusen. Den fant veien rett inn i hjertet mitt. Så jeg sørger faktisk over den vakre fisken, selv om den ikke var min.
Jeg skjønner også at du sørger over discusen din, Frank. Som jeg skrev i en annen tråd: Det er alltid trist når en fisk dør. Og noen fisker er det mer sørgelig å miste enn andre. Kondolerer, Frank!
Normalt ville jeg ikke tilbudt egen medisin til en butikk, jeg heller. Men, jeg forelsket meg skikkelig i denne nydelige discusen. Den fant veien rett inn i hjertet mitt. Så jeg sørger faktisk over den vakre fisken, selv om den ikke var min.
Jeg skjønner også at du sørger over discusen din, Frank. Som jeg skrev i en annen tråd: Det er alltid trist når en fisk dør. Og noen fisker er det mer sørgelig å miste enn andre. Kondolerer, Frank!
Postet 19.01.07 kl 20:10