Oppforing av discus

Hva er egentlig grunnen til at discus krever så tøff oppforing fra små til voksne fisker? Jeg har ikke vært borti tilsvarende på noen andre fisker (jeg har egentlig ikke foret opp store fisker før). Hvorfor har discus så spesielle behov, egentlig?

Geir: mengden oksehjerte i oppskriften din, er det ferdig rensket oksehjerte?

Jeg vet at man kan se på discusen om den har hatt for dårlig foring i oppveksen. Hvordan ser man egentlig det.

Beklager alle mine 100 spørsmål for tiden. Jeg vil bare vite mest mulig om fiskene jeg har tatt i huset Jeg liker å vite! Og ikke bare det mest nødvendige. Jeg vil ha all kunnskap jeg kan få tak i... Både for dyrenes skyld, men også for min egen skyld Kunnskap gir bedre dyrehold, man blir i stand til å ta avgjørelser selv, og det gjør hobbyen enda mer spennende. Jeg har alltid elsket alt som har med dyreliv og planteliv å gjøre, og har alltid interessert meg for viten rundt disse temaene. All kunnskap er god kunnskap
Dyrehagen
Hva er egentlig grunnen til at discus krever så tøff oppforing fra små til voksne fisker? Jeg har ikke vært borti tilsvarende på noen andre fisker (jeg har egentlig ikke foret opp store fisker før). Hvorfor har discus så spesielle behov, egentlig?

En discus har i hovedsak all vekst fra den er 0 til 15 måneder. VF discus lengre. Spesielt hunnene er følsom for underforing da hun ofte blir kjønnsmoden ved ca 10-12 måneder. Eggproduksjonen krever mye næring og hun vil stagnere i vekst når dette slår inn.

Når fisken skal opp i 16-20 cm i løpet av 15-18 måneder så sier det seg selv at her kreves det kraftig kost. Husk på at denne kosten skal endres når behovet for proteiner faller bort.

Dyrehagen
Geir: mengden oksehjerte i oppskriften din, er det ferdig rensket
oksehjerte?

Det er mengde kjøtt som skal i blandingen.

Dyrehagen
Jeg vet at man kan se på discusen om den har hatt for dårlig foring i oppveksen. Hvordan ser man egentlig det.

Det du ser det på er at øyet vokser selv om kroppen ikke vokser. Det skal være plass til syv øyer i den tverrstripen øyet sitter i.

Dyrehagen
Beklager alle mine 100 spørsmål for tiden. Jeg vil bare vite mest mulig om fiskene jeg har tatt i huset :-)

Det er ingen som spør for mye, det er heller andre veien.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap