Krise! Død diskus!

Nå har jeg mistet min første fisk siden jeg begynte for 4 mnd siden. Skiftet vann i går og fikk sjokk når jeg skiftet fordi vannet var så kaldt. 20 grader. Målte vannverdiene før vannbytte. Litt sur ph (noe som er vanlig hos meg) og null nitritt. Idag da jeg stod opp oppdaget jeg en Diskus som lå oppi vannskorpen opp ned og kjempet for livet! Det så ut som om det ikke var noe håp for den så den ble avlivet.

Fikk full panikk og så at de andre fiskene hadde det vanskelig også. Tok alle tester og fant ut at jeg hadde mye nitritt. Fikk enda mer panikk og vi ble stående 2 stk. og skifte vann for harde livet.

Spørsmålet er jo da følgende: Har det at varmekolbe har vært ute av funksjon og grader har sunket til 20 drept filter bakteriene mine??

Har et 4 mnd gammelt 240 l RIO juwel akvarie. D.v.s innvendig pumpe. Har jo ikke hatt antydning til nitritt siden oppstartsfasen og det på tross av at jeg forer hardt med mye frossent for.

Hvis bakteriene er døde, hva gjør jeg da?
Hva som egentlig har skjedd siden nitritt bygger seg opp i karret blir bare spekulasjon. Det som er helt klart er at du må håndtere nitritten.

Full rulle med vannbytter hver dag så lenge det er nitritt i karret. Det vanlig er å bytte 50% første dagen og 30% de påfølgende dagene. Stans all fóring til nitritten er under kontroll.

Tempratur opp til 29 grader og hold pH under 7. Ph over 7 vil gi ammoniakk i karret og det vil du ikke ha nå. Ha bestandig en pose med torvgranulat liggende slik at du har noe å hjelpe deg med for å få pH under 7(det kan virke som du slipper å tenke på dette da vannet ditt tydeligvis har lav pH)

Hvis det fortsatt er mye nitritt på dag to etter et 50 % vannbytte så legg opp til to vannbytter med 25% per dag. En på morgenen og en på kveld. Discus tåler nitritt forferdelig dårlig. Det skal ikke mye til før de bikker over.

Har du bactozym så gi filteret dobbeldose (er det krise så er det krise).

P.s En discustråd skal aldri settes under nybegynner .
Takk. Royal Pleco er levert inn så det problemet er borte.

Har for øyeblikket lite nitritt etter vannbyttet tidligere i dag. Tenkte å ta i kveld også. Har tilsatt litt salt, er det dumt? Bruker vanligvis ikke salt. Har også tilsatt en god dose Denitrol (flytende bakterier) og 50 ml toxivec. Puttet også oppi en god dose Biotopol (det samme som Aquasafe).

Det jeg gjorde etter vannbyttet i går som jeg vanligvis ikke gjør er at jeg heiv oppi en god slump Jbl Aquadur + noe som øker Ph litt, men den var ikke over 7 i dag. Kan det spekuleres i at det kan gi nitritt?

Synes det hele er helt merkelig i og med at det ikke var nitritt før vannbytte i går og jeg hadde et ganske stort vannbytte ca 40% , ga heller ikke mat etter vannbytte.

Tenker derfor at den lave temperaturen må ha tatt knekken på bakteriene, men synes det er litt pussig siden gullfisk gjerne går rundt 20 grader.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap