Diskus som puster litt mye
Hei. Har et rio 240 l til 6 ung diskus. Innimellom puster de litt heftig og jeg lurer på om det skyldes litt lite oxygen. Kommer seg ofte ved vannbytte. Lurer på om dere kan foreslå en god luftpumpe eller om det f.eks kunne hjulpet med en sirkulasjonspumpe.
Tenker på å kjøpe meg en utvendig tetra tec pumpe og lurer på om jeg bør velge en overdimensjonert en eller en som passer akkurat. Tenkte litt på ex 1200.
Tenker på å kjøpe meg en utvendig tetra tec pumpe og lurer på om jeg bør velge en overdimensjonert en eller en som passer akkurat. Tenkte litt på ex 1200.
Postet 12.02.07 kl 12:35
Postet 12.02.07 kl 12:37
Postet 12.02.07 kl 20:02
muggenTenker på å kjøpe meg en utvendig tetra tec pumpe og lurer på om jeg bør velge en overdimensjonert en eller en som passer akkurat. Tenkte litt på ex 1200.
Når det gjelder filtrering på discus så er det strøm i karret kontra filtervolumet som er problemstillingen. Man vil gjerne ha størst mulig filtervolum, men man vil ikke ha storm i karret.
På grunn av discusens kroppsform er denne velegnet til å fange opp strøm i vannet og fisken må benytte mye energi på å holde seg på rett kjøl og i rett posisjon. Spesielt blir dette fremtredende hvis det er mye strøm der fisken liker å oppholde seg.
Denne energiforbruken går på bekostning av vekst. Derfor må man bestrebe seg på å finne en løsning på filterproblematikken.
Det man gjør er å angripe utblåsningsrøret. Jeg borrer flere hull samt at jeg borrer røret tvers gjennom. Dermed spres vannstrømmen i en mer myk flom ut av røret. Ved å borre tvers gjennom vil også halvparten av vannet kommet ut av røret og rett inn i glassveggen røret er festet på. Med denne metoden går det fint med et Eheim 2028 i en 180 liter.
Den andre varianten er at man fester en gedigen blåsvamp på utblåsningen og på denne måten knuser vannstrømmen slik at den nesten ikke lager bevegelse. Med denne metoden må man huske på å tilføre ekstra luft da man får minimal bevegelse i vannflata.
Jeg tror Nils innehar det kraftigste filteret da han kjører et 2260 i en 180 liter. For ikke å snakke om FX5 han kjører i et annet. Vakkert er det ikke, men discus under oppforing skal ha utrolig mye mat og filtreringen må da stå i stil med dette.
Så i denne sammenhengen blir TetraTec filteret pusk . Bare så det er sakt: Den som filtrerer godt slipper en masse problemer. Det er bare å angripe problemstillingene så finner man alltid løsninger som fungerer.
Postet 12.02.07 kl 20:20
Endret: 12.02.07 kl 21:12
Diskus som puster heftig, men som bedrer seg kortvarig etter vannbytte?
Det minner meg mistenkelig mye om slik mine scalarer oppførte seg da de hadde gjelleparasitter...:-/ Og diskus er jo nesten kjent for å ofte ha den slags.
Mine scalarer ble friske etter to påfølgende kurer med gjelleparasittmedisin. Men det kan være noe herk å bli kvitt...
Det minner meg mistenkelig mye om slik mine scalarer oppførte seg da de hadde gjelleparasitter...:-/ Og diskus er jo nesten kjent for å ofte ha den slags.
Mine scalarer ble friske etter to påfølgende kurer med gjelleparasittmedisin. Men det kan være noe herk å bli kvitt...
Postet 12.02.07 kl 21:02
Postet 12.02.07 kl 22:25
Postet 12.02.07 kl 22:29
Tanken slo meg også, inntil jeg sjekk hva som er i akvariet. 6 diskus + en del annen fisk(rundt 30 stk), da blir det fort litt trangt i en 240 liter.Jeg ville først og fremst ryddet plass til diskusene. Fjern stimen med tetra og noen av mallene, ihvertfall royal pleko'en.
Når det er gjort er det på tide å se nærmere på diskusene. Spiser de godt og legger de på seg, regner med at det ikke er voksne fisk du har, har de neppe gjellemark, men som du selv tenker litt lite O2 i vannet til alle disse fisken.
Spiser derimot ikke diskusene og har andre tegn på gjellmark er det bare å gå i gang med medisinering av diskusen fort som fysj. Stopper de å spise er nesten slaget tapt til å få en flott og stor diskus. Søk på Prazi Pro her så finner du masse informasjon om denne medisinen.
Som Geir skriver så kan nesten filter til diskuskar ikke bli for stort. Så her er det bare å kjøpe det som pengeboka og plassen gir rom til.
Når det er gjort er det på tide å se nærmere på diskusene. Spiser de godt og legger de på seg, regner med at det ikke er voksne fisk du har, har de neppe gjellemark, men som du selv tenker litt lite O2 i vannet til alle disse fisken.
Spiser derimot ikke diskusene og har andre tegn på gjellmark er det bare å gå i gang med medisinering av diskusen fort som fysj. Stopper de å spise er nesten slaget tapt til å få en flott og stor diskus. Søk på Prazi Pro her så finner du masse informasjon om denne medisinen.
Som Geir skriver så kan nesten filter til diskuskar ikke bli for stort. Så her er det bare å kjøpe det som pengeboka og plassen gir rom til.
Postet 12.02.07 kl 22:30
Postet 12.02.07 kl 22:55
Har noen erfaring med EX 1200 Tetra Tec?
Min Royal Pleco har jeg kvittet meg med, da den ikke gikk sammen med Diskusene. Coryène er nå der på bunnen og gjør sitt og palettene og siameserene skal jeg gi vekk. Så da er det sagt. Er klar over dette med plass og ønsker igrunnen ikke snakke mer om det, men takk alikevel.
Temperaturen er slett ikke for høy, 26-28 grader. Juvel sin varme kolbe er ikke noe å skryte av og den skal byttes. Jeg vil helst ha litt høyere temperatur om ikke noen har noen gode mot argumenter.
Gjelleparasitter er det nok ikke. Fiskene vokser, spiser, hoster ikke, og finnene er ikke klemt inntil siden, puster med begge gjeller, dette sjekker jeg daglig.
Så da er jeg vel egentlig ganske nærme svaret på at jeg trenger å forbedere filtreringen. Kanskje litt ustabile vannverdier, noe jeg tenker vil bedre seg ved bedre filtrering, nå tenker jeg ikke ph og gh. Rett og slett bare at jeg ikke alltid føler vannet er så bra selv om jeg ikke har noe utslag på nitritt heller for den saks skyld. Tenker som sagt at jeg kanskje har litt lite osygen i vannet også. Har noen erfaring med Tetra tec ex 1200? Bør jeg evt. gå for Eheim?
Er ikke mening å virke gretten i dette innlegget...er bare litt trøtt
Temperaturen er slett ikke for høy, 26-28 grader. Juvel sin varme kolbe er ikke noe å skryte av og den skal byttes. Jeg vil helst ha litt høyere temperatur om ikke noen har noen gode mot argumenter.
Gjelleparasitter er det nok ikke. Fiskene vokser, spiser, hoster ikke, og finnene er ikke klemt inntil siden, puster med begge gjeller, dette sjekker jeg daglig.
Så da er jeg vel egentlig ganske nærme svaret på at jeg trenger å forbedere filtreringen. Kanskje litt ustabile vannverdier, noe jeg tenker vil bedre seg ved bedre filtrering, nå tenker jeg ikke ph og gh. Rett og slett bare at jeg ikke alltid føler vannet er så bra selv om jeg ikke har noe utslag på nitritt heller for den saks skyld. Tenker som sagt at jeg kanskje har litt lite osygen i vannet også. Har noen erfaring med Tetra tec ex 1200? Bør jeg evt. gå for Eheim?
Er ikke mening å virke gretten i dette innlegget...er bare litt trøtt
Postet 13.02.07 kl 00:02
Når det gjelder de forskjellige filtrene har jeg begge sorter her i gården riktig nok et Ex 700. Fra Eheim har jeg diverse, pr dags dato kan jeg ikke si at det ene er bedre en det andre, det vil tiden vise Har hatt Eheim filter som var over 15 år gammelt. Så har du råd ville jeg kjøpt Eheim. Det eneste negative med tetraen har mest med det praktiske, jeg liker ikke slangeforgreningene inn i karet. Det er hardplast bøyd i 2, 90 graders vinkler. Jeg liker det bare ikke, blir bestandig klusj med lystoppene.
Postet 13.02.07 kl 00:18
Tetratec EX1200
Jeg har hatt mitt Tetratec EX1200 i nærmere 1 år nå, og har ikke annet enn god-ord å si om det filteret. Ekstremt støysvakt, bra filterkapasitet og bra pumpekapasitet. Jeg har både Eheimfilter og Tetrafilter i huset, og vil ikke på noen som helst måte si at jeg er mere fornøyd med Eheim enn TetraTec. Vel og merke aner jeg jo ikke åssen dette filteret vil være om et år eller 2 da. Mitt Eheimfilter er 12 år gammelt og dunker og går som en gammel snekke ennå. Jeg vil nok gå for Tetratec også neste gang jeg skal ha utvendig filter.
Postet 13.02.07 kl 00:22
Postet 24.02.07 kl 18:49
De fleste bruker vel i dag Prazipro fra Rocky Mountain Discus. Du finner masse info om du søker litt på det
Postet 24.02.07 kl 22:01
Postet 24.02.07 kl 23:33
Bengt FossliDe fleste bruker vel i dag [URLBLOCK1] fra Rocky Mountain Discus. Du finner masse info om du søker litt på det:)
Har vært innom denne siden før ja. Bestillt nå, så får vi se hvor lang tid det tar.
Forresten, hvordan gikk det med å bruke blåsvamp som tettning i bunn av karet ditt mellom glass og bakgrunn. Noen spes. hensikt med dette istede for å lime den fast?
Postet 25.02.07 kl 01:06
Endret: 25.02.07 kl 01:10
Postet 25.02.07 kl 07:40
Postet 25.02.07 kl 08:30
He,he, skal vel innrømme at jeg leste denne tråden:) for inspirasjon. Siden jeg manglet 5 cm i høyden passet dette perfekt.
Postet 25.02.07 kl 08:36
Endret: 25.02.07 kl 08:39