Discus som er sær i matveien

Hva i all verden gjør man med discus som nekter å spise det man ønsker at de skal spise? Discusene mine nekter å spise noe som helst annet enn mygglarver. De kan til nød nippe bittelittegrann i rent oksehjertefor, og alt annet kan du bare glemme å få dem til å smake på en gang. De gidder ikke en gang sjekke hva det er jeg har puttet i akvariet. Det er like før discuseieren tar rennefart og dæljer hodet i veggen her. Men SAEene mine, derimot, de er smellfeite!

De fleste discus er sære i matveien. Starter man med å gi de mygglarver er det gjort. Det må en veritabel krig til for å få de avvent. Hvis de er voksne så er det inget problem. Når discusen har gått 14 dager uten mat så tar de oksehjerte så det synger.

Hiv ut SAE de gjør liten nytte så lenge de mesker seg med discusfor. For litt oksehjerte, rekemiks, Tetra discus eller det foret du har tenkt og ingenting annet. Hvis du får en til å bryte sammen så vil alle gjøre det (det finnes unntak). Discus er livende redde for at naboen skal få mere enn han selv

Røde mygglarver serveres kun når de tar det andre foret også. Dette vil ta tid, men den staeste vinner.

Takker. Jeg må innrømme at jeg har foret med mygglarver i panikk. Jeg vil jo gjerne at mine kjekke discuser skal spise. Jeg må forresten komme med en liten rettelse. Jeg kikka borti discuskaret nå, og det er en av discusene som er villig til å nappe litt i maten. Den største selvsagt... Ingen tvil om hvorfor den fisken er størst! Det er to av fiskene som har vokst mer enn de andre, og det er ingen tvil om at de er sjefene i karet, samt de minst pripne. Jeg har også praktisert å kun fore med annet for (altså ikke mygglarver) om morgenen, når de er som sultnest. Vel, da er jeg ihvertfall på rett vei Herved er mygglarver bannlyst i discuskaret. Og hvis den staeste vinner, da blir det meg! Jeg er ikke akkurat av de minst sta her i verden...
Ser også at vannkvalitet, stress, innredning, planter eller ikke, eventuelle parasitter, medisinering osv påvirker på hva diskusene spiser. Spesielt VF er noen sære skapninger. De tar oksehjertene og tygger dem, spytter det så ut igjen. Dette gjøres med alt, slik at det ligger et gjevnt lag med oksehjerte-mos utover hele bunnen. Så starter de å beite på dette.

Slett ikke slik som oppdrettsdiskus som kan spise bitene hele, men her er det også variasjoner. Erfaringene mine så langt er at når diskusene ikke spiser er det et eller annet som ikke er som det skal være.
Dette er oppdrettsdiscus. Jeg må tørr(våt)trene med slike før jeg tar sjansen på VF. Jeg er førstegangs discuseier, tross alt

Jeg må faktisk gjøre en rettelse nr. 2. Den største discusen gjør faktisk mer enn å nippe til oksehjerteforet. En stund etter jeg skrev forrige innlegg, hadde den lagt beslag på det som lå igjen etter foringa. Han/hun gumlet og gumlet, og det gikk faktisk nesten inn på høykant. Fordelen for denne fisken, er at han/hun får ha det i fred. Ingen av de andre var interessert. Ikke rart dette er den største discusen i karet! I helga la jeg spesielt merke til hvor stor den faktisk har blitt.
Så foreløpig har ikke en fisks interesse greid å trigge de andre. Men, kanskje hvis de ikke har noe valg?
Geir Kristiansen
Hvis du får en til å bryte sammen så vil alle gjøre det (det finnes unntak). Discus er livende redde for at naboen skal få mere enn han selv :-)

Du har visst rett, ja. Nå bryter de sammen, den ene etter den andre. Nå har nemlig tredjemann også begynt å spise. Og den første som spiste, rynker ikke på nesen lenger, heller. Han fyker rett bort for å smake nå. Så venter han litt, også er det full spising. "Sammenbruddet" skjer etter størrelsen på fisken, faktisk. Den største startet, så kom den nest største, og i dag den tredje største. Det som bekymrer meg er at de minste, som har mest behov for skikkelig mat, ikke vil smake ennå. Huff, de trenger det virkelig! Den aller minste er bare et eneste stort øye (eller egentlig to store øyne). Ingen tvil om hvem som er nederst på rangstigen der i gården... Stakkars liten!

Ellers må jeg si at det er virkelig fascinerende fisker! Discus lever virkelig opp til inntrykket jeg hadde før jeg fikk dem i huset (bortsett fra at de er litt mer grinete mot hverandre enn ventet). Når maten ligger på bunnen, og det er litt møkk oppå, blåser de vekk møkka før de spiser. Jeg kan ikke huske å ha sett noen annen fisk gjøre det.
Jess, jess, jess! Nå har jeg sett også en av de minste nippe litt i rester den kan få tak i. Det var jo ikke vanskelig i det hele tatt, når man bare gjorde seg litt hard, og ikke tilbød hva som helst. Og tredjemann spiser villig vekk nå! Det smaker visst ikke så verst, når man bare blir vant til det (eller egentlig når man ikke blir skjemt bort med godis). Endringen skjer jo fra minutt til minutt her Puh! Jeg er lettet! Men, jeg innser at jeg snart må få i hus et av de større akvariene jeg skulle ha discusene i. Det er alt for lite plass til dem. De vokser fort! Jeg har fått tilslag på en 325-liter, men får den trolig ikke før ved påsketider. Og så kommer jo spørsmålet hvor i all verden jeg skal plassere det...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap