Bilder av syk vs frisk discus?
Postet 21.02.07 kl 19:52
Hei Mc. En tommelfingelregel er at du skal kunne stable 7 øyne oppå hverandre ..oppå den forrerste stripa. Da er vekstraten etter alder perfekt.. Kroppen kan slutte og vokse, mens øyet vokser minst til den er to år. En annen ting du kan se etter er fasongen. Den skal være avrundet fremme ikke spiss. Fisken skal heller ikke være beinete slik at du ser kraniet.
Postet 21.02.07 kl 20:10
Postet 21.02.07 kl 20:15
Endret: 21.02.07 kl 20:16
Postet 21.02.07 kl 20:17
Postet 21.02.07 kl 20:26
Postet 21.02.07 kl 20:30
MC DarupMen skal øyet være helt i midten da? Altså tre øyne over og tre under?
Ekkelt, en superduper fantastisk Symphysodon Tarzoo!.
Dette er en Rolls Royce, MC intet mindre. Om to måneder når alle finnene er kommet på plass og den har fått tilbake den sorte randen da er det ikke myye du kan ha i et kar som kan måle seg.
hmmm.. var jeg subjektiv nå tro? C",)
Tre over og tre under er korrekt.
Postet 21.02.07 kl 20:33
Postet 21.02.07 kl 20:38
Endret: 21.02.07 kl 20:40
Postet 21.02.07 kl 20:52
Postet 21.02.07 kl 21:11
MC DarupJeg skal printe ut bildet og ha det med når jeg skal handle discus! :) "Akkurat sånn som den hær skal æ ha! Det sir han Geir!"
Ingen dum ide
Fra spøk til alvor. Det finnes utrolig mye dårlig discus rundt om kring. Jeg må si jeg blir skremt når jeg ser en del annonser "flott discus til salgs" spiser godt, og så ser de ikke ut i måneskin. Så vær kritisk. No e jo du blitt søring og har i motsetning til oss tilgang til lokale oppdrettere i umidelbar nærhet, bla Kai Hansen. Aquamanias er vel og kjent for god fisk.
Postet 22.02.07 kl 00:31
Postet 22.02.07 kl 00:49
Et par bra artikler fra en annen nordlenning...
Siden jeg er i samme "ærend" har jeg kommet over et par artikler som er verd å lese.
Artikkel 1
Artikkel 2
Profiler
OG: For å sitere Beatles litt på skeiva: "a duiscus garden under the sea"
Selv om det ikke er Discus i dette karet burde det aboslutt være det. Utrolig vakkert!!!!
Ikke helt borte vekk dette heller....
Å jada Discus og planter hører sammen....
Og har du liten palss....så går det også.
Jada det går så det hyler...
Neste store prosjekt - plantekar med Discus - mulig det ja
Artikkel 1
Artikkel 2
Profiler
OG: For å sitere Beatles litt på skeiva: "a duiscus garden under the sea"
Selv om det ikke er Discus i dette karet burde det aboslutt være det. Utrolig vakkert!!!!
Ikke helt borte vekk dette heller....
Å jada Discus og planter hører sammen....
Og har du liten palss....så går det også.
Jada det går så det hyler...
Neste store prosjekt - plantekar med Discus - mulig det ja
Postet 22.02.07 kl 01:58
Endret: 22.02.07 kl 02:00
Får se om jeg ikke setter meg ned en kveld og lager en liten artikkel på hvordan en discus skal se ut.
Det Bengt her påpeker er desverre oftere sant enn unntaket. Har også deltatt i en del diskusjoner rundt oppforing av discus og også her er det mye rart. > ser man ofte og så er discusen knapt 10 cm og burde være 16-20.
En ting er i hvertfall sikkert og det er at MC kommer til å få problemer med å kjøpe en sekunda discus hvis hun tar bildet av Rollsen med seg. Kan bare konkludere med at det burde alle ha gjort hvis de ikke har helt klart for seg hvordan en discus skal se ut.
Postet 22.02.07 kl 10:46
Postet 22.02.07 kl 10:50
Postet 22.02.07 kl 10:57
Postet 22.02.07 kl 11:22
Kjøpsregler
Absolutte krav:
- Øyeproposjonene, altså bildet (denne er førende, så hvis dette ikke er i orden skal fisken ikke kjøpes). Det er umulig å bestemme alder på disse.
- Begge gjelleklaffene skal gå, hvis ikke gjellemark.
Subjektive krav:
- Fisken skal være rund
- Tykk over panna
- Nyskjerrig, åpne lokk og la handa vile over. Fisken skal komme stormende og se etter mat.
- Beveg handflata fremfor karret, fiskene skal tåle dette uten å fyke avgårde. Hvis fisken er rimelig nyinnsatt så se bort fra dette.
- Pustefrekvens 1-2 i sekundet, ungfisk kan være oppe i tre
Postet 22.02.07 kl 11:50