Diskusene sloss

Jeg har 5 diskus i et 450l kar 2 av dem har dannet par og har hatt egg 2 ganger. De har klart å beholde kullene helt til de blir frittsvømmende men da tar scalarene dem. De tre andre diskusene går fredlig sammen når de to har egg. Men med en gang eggene er vekke og ungene er spist begynne en av de tre som er en han og sloss med den hannen som er far til eggene det virker som om han prøver å overta hunnen. Hva kan jeg gjøre med det må jeg ta vekk den hannen eller kan det være godt nok å skaffe en hun til?

Det handler ikke nødvendigvis om tilgang til hunner. Dette er mest sannsynlig kampen om karret og den vil pågå uavhengig om det er nok hunner i karret eller ikke.

Du har ikke noe annet valg enn å se på at de finner ut hvem som skal bestemme i karret. Dette kan gå fort over, men er det to jevnbyrdige fisk kan det pågå lenge.

Du får bare følge med om noen blir skadet og være flink med vannbyttene slik at det ikke blir soppdannelse i eventuelle sår. Et annet triks som kan være verdt en vurdering er å sette opp et lekskar til parret.
Geir Kristiansen
Det handler ikke nødvendigvis om tilgang til hunner. Dette er mest sannsynlig kampen om karret og den vil pågå uavhengig om det er nok hunner i karret eller ikke. Du har ikke noe annet valg enn å se på at de finner ut hvem som skal bestemme i karret. Dette kan gå fort over, men er det to jevnbyrdige fisk kan det pågå lenge. Du får bare følge med om noen blir skadet og være flink med vannbyttene slik at det ikke blir soppdannelse i eventuelle sår. Et annet triks som kan være verdt en vurdering er å sette opp et lekskar til parret.

Takker og bukker for svaret. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å drive oppdrett men må nok bite i gresset og sette opp et kar til dem håper bare at de ikke tar livet av hverandre før jeg har råd til å kjøpe det jeg trenger for å sette opp et nytt kar. jeg har et kar men ikke pumpe tro at den pumpen jeg har blir for liten til et 200 liters kar. den pumpen jeg ha er en eheim 2226 er ikke sikker på hvor stor kar den kan brukes til.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap