Igangsetting av utvendig pumpe

Har nå kjøpt en Eheim Prof II 2026 utvendig pumpe som jeg skal sette igang. Før jeg starter den i akvariet bør jeg vel fylle opp en bøtte med akvarievannet og la den gå et døgn el noe slikt? Eller la den gå lenger? Skal jeg kjøre den litt med rent vann fra springen først for å få "skylt" den innvendig? Hmmm sikkert dumme spørsmål men jeg er redd for å gjøre feil så fisken stryker med
Inaktiv bruker
Dersom du alt har pumpe i dette akvariet, så kan du sette i gang den nye pumpen i det samme akvariet tror eg. men vask subtratene i den nye pumpen godt.
Dette vil da føre til at det fortere danner seg bakterier i den nye pumpen(?) og fiskene har det fremdeles bra siden dei har den gamle pumpen i dagn.(?)

litt tanker og litt erfaring her. har prøvd det motsatte, tok bort den gamle og satte inn den nye pumpen på samme tid, det var ingen god ide...

skylle den med rent vann frå springen tror eg ikkje er nødvendig.

men vent på noen som eventuelt er enig med meg før du gjer som eg sier, vil ikkje ødelegge noe for deg!
ok! Driver på her nå så jeg tror jeg fyller oppi vann fra karet opp i ei bøtte og kjører vannet gjennom pumpa i natt fra den. håper det holder og at jeg kan sette igang i akvariet i morgen Har brent meg med ei innvendig pumpe tidligere der jeg ikke skylte den skikkelig før jeg satte den i karet og da døde en del fisk ja...
Hei
Jeg kjøpte den samme pumpa for 1,5 uke siden. Jeg fulgte bruksanvisningen og skylte filtermediene med rennende vann til vannet ble klart, monterte pumpa, festet slangene i akvariet og startet den. Jeg hadde en innvendig pumpe i akvariet fra før som jeg har beholdt inntil bakterier danner seg i det nye filteret. Tror jeg vil ha den der et par uker til for sikkerhets skyld. Lykke til!
Det er det vi har kommet fram til her også nå Takk for svar!
Du bør absolutt la begge pumpene gå parallelt i minst fem-seks uker. Fordi filtermassen er ny, så må det jo behandles som nytt også og få akkurat like lang innkjøringsperiode som om karet var nystartet. Det er ingen bakterier i det og det trenger like mye tid som et nytt filter på å opparbeide seg en tilstrekkelig stor bakteriekoloni.

Den dagen du skal fjerne det innvendige filteret, bør du ta ut filtersvampen i det og virkelig skvise gørra ut av det ned i det nye utvendige filteret. Dypp og vri det opp så mange ganger du gidder, for å få ut mest mulig av de fine bakteriene det har i gørra.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Fredrik Pedersen
Reklame for plussmedlemskap