Discus yngelakvarie- hva slags pumpe/filter?

Har nå sett meg ut ett mulig akvarie til fremtidige discus yngel. Arbeider etter føre var teorien hehe. Skal jo rekke å kjøre det inn osv.

Akvariet er 160 liter og skal kun være til oppforing av helt må yngel. De skal i større akvarie når de blir større.

Lurte på hva som var lurt av filter til dette akvariet? Tenker på å få optimal rensing, uten at ynglen forsvinner oppi og / eller blir blåst bort.. Liker best utvendigfilter, men om innvendig er lurere er jeg for det.

Tenker det er lurt å ha to stk, slik at det ene kan renses mens det andre surrer og går. Hva slags er bra?

Selvfølgelig er blåsvamp/strømpe over innsug ett alternativ, men er det andre løsninger? Hangon filter f.eks? Alle innspill mottas med takk
Til såpass tøff belastning, ville jeg uten tvil valgt Eheim 2028 til dette filteret. Her er det plass til nok bakterier til å kunne håndtere de temmelig heftige mengdene avfall ett slikt kar opplever.

En Proflow svamp over innsuget øker i tillegg den biologiske effekten markant, siden filteret ikke mettes med dritt. Svampen vil også hindre at de søte små ender sine dager i bunnen av ett filter
Såpass... en slik: eheim 2028?
Blir ikke det storm i vannglass da? :S Jeg er en tviler, men hvis du sier at det blir bra tar jeg ditt ord for det Frank!

Jeg som trodde jeg tok i dersom jeg tenkte en Eheim Pro I 2224

Er dette en [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1836&HKatID=]proflow svamp[/URL]?
Jepp, Nope, Skeptisk, og Jepp :p

For å si litt mer;
Filteret kan justeres, slik at det ikke passerer så mye vann gjennom. I tillegg kan man borre enten flere, eller større hull i strålerøret, for å minske trykket. Jeg har tilgode å oppleve fisk, selv flatfisk på høykant, som syntes dette blir for heftig i ett kar med ditt volum.

2224 har litt under halvparten av den biologiske kapastieten til 2028, så det er mer enn bare prisen som er forskjellig.

Det er den svampen jeg du linker til som er ypperlig til dette.
Før denne kan tas i bruk til det vi her snakker om, er det en fordel å ta ut ristene inni svampen, og kappe bunnen av disse. Du kan da tre denne over røret til filteret. Dette er det forresten en fordel å borre masse huller i, slik at hele proflow-en tas i bruk
Ok

Da blir det filter ala 2028, og drill for resten av pengene hehe. Takk for tålmodighet og bra svar.

Kjører konsekvent med Eheim 2028. Den første tiden kan du strøype inn på flowen, men etter kort tid vil du ha behov for all den biologiske filtreringen et Eheim 2028 kan levere.

Med å borre ut utblåsningsrøret med et 6mm bor tvers gjennom røret der hvor hullene alllerede er vil du redusere strømmen i vannet betydelig. Når du da setter røret på skrå oppover mot vannflaten vil vannet gå i overflaten samt inn mot glasset der hvor røret er festet.

Den første tiden der du forer med artemia vil det være behov for å redusere ytterligere og da strøyper du inn filteret på hendelen.

Sørg for å svamen på innsug går helt i bunn. Hvis ikke vil fóret samle seg inn under svampen og der vil ikke discusen få fatt på det. Mine nekter å leggge seg på siden for å få tak på fóret.
Nå har jeg fått filter og jbl proflow og da lurte jeg på ett par ting i forhold til proflow'en.

Mente du å kappe av bunnen på svampen eller det svarte røret inni? Pluss å bore hull i svampen?

Ikke noe tukling med selve svampen, den fungerer utmerket som den er. Inne i svampen skal det sitte tre "rørstusser" som kan kobles sammen. Disse rørstussene passer på for eksempel Maxi Jet sirkulasjonspumper.

For at du skal ha mulighet til å tre disse stussene på innsugningsrøret til det utvendige filteret må du borre ut toppen på hver av de tre "rørstussene". Innsugningsrøret til filteret må også borres slik at det tar inn vann i hele svampens lengde (på samme måte som et eheim utblåsningsrør, men bare med mange flere hull).

Ok Da var det gjort. Ble ikke så verst. Eheim sine rør tålte greit å bli boret i. Tetratec knakk :s, men det er ikke krise. Blir vannet klart eller må jeg forvente litt grums som det blir når man har innsug med blåsvamp på?

Ellers vil jeg bare si tusen takk for hjelpen! Utrolig kjekt å ha slike hjelpsomme folk som kan svare og unngå at man gjør dumme feil.

Nå blir det bare å starte karet og vente til det er innkjørt. To eller tre eplesnegler blir innkjørings fisk om en eller to uker. Så er det bare å vente på om det muligens blir yngel hehe.

Neida, det blir ikke så mye partikler. Disse vil feste seg på svampen. Jeg bruker å fjerne de når jeg slamsuger.

Hvilket filter landet du på?
Kjøpte meg en eheim 2028, med filtermedia inkludert i prisen. Håper det blir bra

Har nesten et religiøst forhold til Eheim 2028

Det filteret skuffer ingen.

Har du borret utblåsningen også? Hvis ikke så borrer du i de eksisterende hullene slik at røret blir gjennomborret. Dermed forsvinner halvparten av sirkulasjonen rett i glasset.
Har tatt det rådet og boret hull tvers igjennom.
Har allerede en 2026 i ett annet kar boret, det fungerer fint.

Gleder meg til å prøve ut alt i morgen, i mitt nye kar.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap