Diverse spørsmål (Strømstans, innkjøring av kar, ferieforberedelse)

Hei,

Jeg har hatt 6 timer strømstans i området jeg bor i natt til nå idag.

1. Er dette noe som kan ødelegge for "bakteriekoloniseringen" i filteret mitt, og som dermed kan forårsake dårlige vannverdier for meg... Noen som har erfaring fra dette? Har nå strøm igjen, og karet har 26 grader så jeg håper det er OK (normalt 29 grader). MEN har somsagt ikke hatt gjennomstrømning i filteret på noen timer.. Bør jeg avvente vannbytte, og tilføre "bakterier" eller..

2. Har også et nytt 450L kar som kjøres inn for øyeblikket. Mater det hver dag, og har tilført "iverksettelsesbakterier" (Blå liquid flaske). Hvor lang tid ville dere ventet før overføring av fisk. Har veldig bra forhold for Discus viser det seg da jeg har en gammel vannbrønn aktiv fortsatt i huset som kun er på 7m som har vist seg å ha flotte verdier for fisken (Ph, hardhet, mineraler, etc). Bytter derfor i det mindre karet vannet 50% i uka for å holde Nitrat / Nitrit lik 0 og alle de andre verdiene er optimale. Dvs at det nye karet har ingen forurensning som klor, etc som er normalt i offentlige vannforsyninger.

3. Jeg har valgt å ha 2 kar for å kvalitetssikre ny fisk (holde de i sidekaret for å sjekke at det ikke er sykdom osv). Er det noen tid som anbefales i karantene? Noen triks jeg bør vite om..

4. Ferie: Har lest det jeg kommer over og er vel litt "besatt" av Discus feber om dagen. Derfor har jeg fått fine tips både fra bøker og oppdrettere i Norge om at det er sunt å "sulte" Discusen i ferieperioder. Både så vannet holdes bra uten vannskifte, men også fordi det er bra for fisken (visstnok). Jeg har dog et spørsmål her: Jeg har et selskapskar (450L, og et sidekar ca. 180L) der det er rødmunnstetraer, Ottos, og to gjedde ciclider. Skal også ha noen Cory's snart. Hva med disse fiskene under en slik sulteperiode? Bør de settes i sidekaret, holder det med "alger" til discus++ etc. Håper noen kan gi meg et bra svar her så jeg er trygg på dette til ferien. (Er normalt borte 3 uker om sommeren).

Mye spørsmål, så tusen takk til den som tar seg tiden til å svare..

Morgan
Hei, Jeg har hatt 6 timer strømstans i området jeg bor i natt til nå idag. 1. Er dette noe som kan ødelegge for "bakteriekoloniseringen" i filteret mitt, og som dermed kan forårsake dårlige vannverdier for meg... Noen som har erfaring fra dette? Har nå strøm igjen, og karet har 26 grader så jeg håper det er OK (normalt 29 grader). MEN har somsagt ikke hatt gjennomstrømning i filteret på noen timer.. Bør jeg avvente vannbytte, og tilføre "bakterier" eller..
Definnitivt. Antar du har ett utvendig filter, og her begynner bakteriene å dø etter en halvtime. 6 timer, da er det masse døde bakterier som skal brytes ned, og faren for ammoniakk og nitritt er svært stor.
Morgan
2. Har også et nytt 450L kar som kjøres inn for øyeblikket. Mater det hver dag, og har tilført "iverksettelsesbakterier" (Blå liquid flaske). Hvor lang tid ville dere ventet før overføring av fisk. Har veldig bra forhold for Discus viser det seg da jeg har en gammel vannbrønn aktiv fortsatt i huset som kun er på 7m som har vist seg å ha flotte verdier for fisken (Ph, hardhet, mineraler, etc). Bytter derfor i det mindre karet vannet 50% i uka for å holde Nitrat / Nitrit lik 0 og alle de andre verdiene er optimale. Dvs at det nye karet har ingen forurensning som klor, etc som er normalt i offentlige vannforsyninger.
Vent så lenge du har tålmodighet Siden det er noe ulik effekt av slike bakteriestartere, bør du kontrollmåle ammonaikk og nitritt daglig\ annen hver dag fremover, for å følge med på utviklingen.
Morgan
3. Jeg har valgt å ha 2 kar for å kvalitetssikre ny fisk (holde de i sidekaret for å sjekke at det ikke er sykdom osv). Er det noen tid som anbefales i karantene? Noen triks jeg bør vite om..
Litt avhengi av hvilken sykdom du skal "forsikre" deg om at ikke kommer i hovedkaret. De fleste utbrudd av enkle bakterielle sykdommer\ parasitter vil vises i løpet av 2-3 uker.
Mer krevende sykdommer, som tub, gjelle og innvoldsparasitter, tja, sier vi ett halvår, har jeg fremdeles ikke tatt for hardt i
Morgan
4. Ferie: Har lest det jeg kommer over og er vel litt "besatt" av Discus feber om dagen. Derfor har jeg fått fine tips både fra bøker og oppdrettere i Norge om at det er sunt å "sulte" Discusen i ferieperioder. Både så vannet holdes bra uten vannskifte, men også fordi det er bra for fisken (visstnok). Jeg har dog et spørsmål her: Jeg har et selskapskar (450L, og et sidekar ca. 180L) der det er rødmunnstetraer, Ottos, og to gjedde ciclider. Skal også ha noen Cory's snart. Hva med disse fiskene under en slik sulteperiode? Bør de settes i sidekaret, holder det med "alger" til discus++ etc. Håper noen kan gi meg et bra svar her så jeg er trygg på dette til ferien. (Er normalt borte 3 uker om sommeren).
3 uker er i overkant av hva velfødd fisk "liker" å sulte seg. De har da tært kraftig på reservene sine, og begynner å se lyset på andre sia av fjorden (les: noen har nok allerede daua, de andre krangler om hvem som er nestemann).
Ved å redusere tempen i karet med 2 grader, øker du tiden de har på seg noe, og de vil derfor tåle dette bedre (men kanskje ikke godt nok).
Spesielt kostbar fisk som diskus, ville jeg ikke utsatt for 3 sulteuker i strekk...

Mye spørsmål, så tusen takk til den som tar seg tiden til å svare..

Tusen takk for raskt svar. Til pkt 1:

Har du / dere noen tips (detalj) på hvordan jeg bør gå frem for å minimere skaden.. Jeg reiser fra jobb ca 16 idag og da har jeg hatt følgende situasjon: ca. 5,5 > 6t strømstans. 28 til 26 grader dropp i temp, og ingen foring fra igår.

Jeg hadde tenkt til å:

1. Skifte 50% vann for å fjerne Nitrat / Nitrit verdier
2. Tilføre oppstartsbakterier igjen (iht til innkjørt kar)
3. Fore forsiktig og kun med larver, etc som spises helt opp (ikke bunnforing på et par dager da dette gjerne "blir liggende")

Om det er noen andre tips mottas disse med takk!

Ps! Hvor lang tid bør jeg beregne at det tar før karet er "tilbake til normalen" ?

Beklager at jeg kupper tråden litt her, men jeg har et tilsvarende problem i forhold til ferie. Forskjellen er at jeg har discus under oppforing, og jeg vet at de har et helt annet behov for fôring. Problemet er altså at jeg reiser bort på ferie i drøye 2 uker. Jeg vurderer å kjøpe fôrautomat, men vil da få trøbbel med manglende skifte av vann, i tillegg til at discusene mine griner på nesen av "tørrfor". Men jeg antar at jeg ikke er den eneste som har hatt dette problemet?
Siden du drar bort, fôrer du vel neppe heller denne perioden. Dette er meget heldig, siden karet ikke har samme biologiske kapasitet som tidligere.
Jeg ville ut over å bytte vann, rense i alle fall deler av filteret for døde bakterier og annen dritt. Rens som om bakteriene var tilstede, selv om det er svært få av dem

Karet er tilbake til normalen etter 2-6 uker, alt etter belastning og hvor hardt det gikk ut over bakteriene.
Dyrehagen
Beklager at jeg kupper tråden litt her, men jeg har et tilsvarende problem i forhold til ferie. Forskjellen er at jeg har discus under oppforing, og jeg vet at de har et helt annet behov for fôring. Problemet er altså at jeg reiser bort på ferie i drøye 2 uker. Jeg vurderer å kjøpe fôrautomat, men vil da få trøbbel med manglende skifte av vann, i tillegg til at discusene mine griner på nesen av "tørrfor". Men jeg antar at jeg ikke er den eneste som har hatt dette problemet?

Pst! Kan noen gi meg et svar på dette?
Hei,

Jeg har løst det "på min måte" -dvs. at jeg er nå i ferd med å lage en T-utgang fra det eksterne filteret mitt (1500 l/t) og via en kran styre tømming rett ut i sluket i vaskekjelleren. Deretter har jeg fått tak i en blandingsventil (satt til 28 grader), og en trykkregulator (slik at det ikke fosser vann tilbake i pumpen, men i et "trykk den tåler") for påfylling av akvariet.

Da sitter jeg med en halv-automatisk tømming / påfylling UTEN å ha ekstra "stasj" ned i selve akvariet da jeg benytter den eksterne pumpens føringer.

Poenget mitt er at om du ønsker å fore når du er borte, og vet at dette da skaper uheldige vannverdier (for > avføring > ikke vannbytte..) så kan du lage en løsning en "forvert" kan klare å gjøre.

En rimeligere løsning vil jo være JBL's Aqua In-out som fungerer "ok" ved at den fører vann til og fra akvariet via feks kjøkkenvask, men har et uheldig system i at det ikke en noen pumpe som pumper vannet ut, men bruker vaskens "vannkrefter" slik at en vask vil måtte stå på for fullt og bruke like mye (eller mer i mine øyne) vann til å tømme enn det som tømmes fra akvariet. Jeg har dette idag, og har valgt å kun bruke til påfylling og tar nå en hevert ut av vinduet i huset (da jeg bor ved en bratt skråning) til tømming. Tømming via JBL var altfor tregt og "vannsløsende" for meg.

Jeg vil nå få to kraner -en rød som tømmer vannet på ca. 5 minutter, og en blå som tilfører vann igjen ferdig temperert til 28 grader. Da kan jeg invitere en nabo, familie, etc. til å hjelpe meg når jeg er på ferie ved at det er "enkelt".

Kombiner dette med at du også sulter fisken en periode (dersom de seff. ikke er på oppforing lenger..). Det kommer jeg til å gjøre. 2 uker sulting, og "matvert" til jeg er tilbake.

Håper det hjelper deg på veien..

PS! Om du lager en løsning som meg så husk å lage en stoppekran i kjelleren i tillegg så ikke vanntrykket står mot kranlås i stuen

M
Dyrehagen
Pst! Kan noen gi meg et svar på dette?

Har ikke hatt samme problem, men som du selv er inne på; mye fôr og lite vannbytte er en kombinasjon som ikke kan kalles heldig....

Skulle jeg feriere med diskusyngel under oppvekst, ville jeg nok hevet meg rundt å laget ett helautomatisk vannbytte, slik at både vann og fôr ble tilført som før. Greit nok må en skippe oksehjertet, og la de vokse på tørrfôr, men tørrfôr er vel bedre enn ikke`no fôr
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap